Meer bereiken met een social media content plan: hoe doe je het?

Vrijwel elke organisatie is tegenwoordig actief op social media. Maar hoe bepaal je wat je post, wanneer je dat doet en waarover het gaat? Als je een consistent beeld van jouw bedrijf wilt uitstralen, loont het om hier vooraf over na te denken. Dat kun je doen door middel van een social media content plan. In dit artikel bespreken we wat een social media content plan is en hoe je dit opstelt. 

Wat is een social media content plan? 

De naam zegt het eigenlijk al: een social media content plan is een planning van de content die je post op social media. Het is een overzicht van de komende periode met wat je wanneer wilt plaatsen op welk social media platform. Meetbare doelen zijn soms ook geïntegreerd in een social media content plan. Zo’n plan komt regelmatig in de vorm van een kalender, omdat het gaat over een planning van content over de langere termijn. 

Wat is het nut van een social media content plan? 

Omdat social media zo geïntegreerd is in het leven van vandaag de dag, heb je misschien de neiging om vooral veel te posten op alle social media platforms. Het is echter van belang om je content strategie en plan goed uit te denken en jouw merk consistent te presenteren op social media. 

Als je willekeurig post wanneer het in je opkomt, houd je geen rekening met de optimale tijd om iets te posten op social media. En wanneer je niet plant, zijn de social media posts niet aangepast aan de doelgroep en niet aan het type content dat het beste past bij ieder platform. Dit is nadelig, want irrelevante content is een van de redenen van mensen om een bedrijf te ontvolgen op social media. 

Een social media content plan is de oplossing hiervoor en helpt voorkomen dat je irrelevante content post of content die weinig aandacht krijgt. Een social media content plan helpt om balans te houden in het type content dat je plaatst: de ene keer humoristisch, dan handig feitjes en vervolgens een update over jouw bedrijf bijvoorbeeld. Al met al zorgt dat voor meer social media engagement. Daarnaast is een social media content plan makkelijk voor werknemers, omdat overzichtelijk wordt weergegeven welk type content wanneer gepost mag worden. 

Hoe maak je een social media content plan? 

Om te profiteren van de voordelen van een social media content plan, kun je social media uitbesteden. Wil je het echter zelf doen, dan zijn de volgende tips handig om mee te nemen bij het maken van een content plan. 

Doelgroep en kernboodschap per platform

Bekijk de doelgroep van jouw organisatie en bepaal op welke social media platforms je hen het beste kunt bereiken. Hoe gedragen zij zich op de verschillende platforms? Bedenk vervolgens wat je op social media wilt uitstralen als bedrijf. Het werkt goed als je een kernboodschap formuleert die je graag wilt uitdragen. Schrijf deze voor ieder platform in je social media content plan: de kernboodschap is leidend in wat er gepost wordt.

Richtlijnen voor toon en inhoud

De doelgroep en kernboodschap per platform zijn de basis van jouw social media content plan. Om te garanderen dat dit nageleefd wordt, is het verstandig om concrete richtlijnen op te stellen voor zowel de toon van je berichten, als de inhoud. Grote kans dat meerdere collega’s wel eens posten op social media. Door vooraf een huisstijl en tone of voice te bepalen voor je social media content plan, kom je consistent over en dat blijft hangen. Denk bijvoorbeeld aan de informaliteit en hoe je reageert op consumenten.

Naast de toon en uitstraling van je op social media, kun je in een social media content plan ook het ideale tijdstip en de frequentie van posten per platform vastleggen. Zo ziet iedereen die in jouw organisatie die werkt aan social media in één oogopslag hoe het beste gepost kan worden. Tenslotte horen richtlijnen voor het format van een social media post per platform. Op Facebook werkt de combi van tekst en video’s, op Instagram zo min mogelijk tekst en vooral foto- en videomateriaal, en op LinkedIn is professionelere tekst met eventueel beeldmateriaal effectief. 

Thema’s  

Om structuur aan te brengen in posts, kun je ervoor kiezen om thema’s vast te leggen in het social media content plan. Onderzoek bijvoorbeeld welke vijf thema’s relevant zijn voor jouw organisatie en waar je regelmatig over wilt posten. Vervolgens kun je iedere week één thema inplannen en zo houd je afwisseling in je berichten. 

In plaats van inhoudelijke thema’s, kun je ook categorieën voor je posts maken zoals nuttige feitjes, de actualiteit, klanten en updates vanuit je bedrijf. In je social media plan kun je inplannen hoe vaak iedere categorie aan bod komt en wanneer. Zo houd je ook hierin afwisseling. 

Bepaal zelf op welke manier jij de inhoud van jouw social media posts wilt indelen. Of het nou op thema of op categorie is, dat is afhankelijk van jouw organisatie. Het vastleggen en plannen in een social media content plan helpt in elk geval om balans te houden in jouw content. 

Aan de slag met het social media content plan

Deze tips helpen je op weg bij het opzetten van jouw social media content plan. Door vooruit te plannen, verhoog je de kwaliteit van jouw berichten zodat ze bijdragen jouw doelen te behalen. Wil jij social media uitbesteden? Bekijk wat wij voor jouw organisatie kunnen doen en neem direct contact met ons op! 

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?