Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / Data driven content: wat is het en hoe zet ik dit in?
De consument anno 2024 eist meer van een onderneming dan alleen het verkopen van producten of diensten. Er wordt een…
De consument anno 2024 eist meer van een onderneming dan alleen het verkopen van producten of diensten. Er wordt een naadloze, gepersonaliseerde ervaring verwacht met een snelle en efficiënte service. Een grote uitdaging voor de ondernemer. Hoe je kunt voldoen aan de verwachtingen van je klant? Middels datagedreven marketing kan je jouw doelgroep op het juiste moment bereiken. Je leert immers steeds meer over de behoeften en de gedragingen van je potentiële klanten. Ook weet je met behulp van deze inzichten beter op de vraag vanuit de klant in te spelen, met het realiseren van meer leads als gevolg. In dit artikel lees je meer over data driven content en de rol hiervan in succesvolle marketingstrategieën.
Door gegevens te verzamelen kan je gedragingen, voorkeuren en trends van jouw klanten begrijpen. Op basis van deze realtime data kunnen er zeer gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes worden uitgezet, mét impact. En dat is precies waar de consument van nu op zit te wachten. Vandaar dat het verkrijgen van waardevolle data van onschatbare waarde is geworden in huidige (online) marketingstrategieën.
Multinational Netflix – een streamingservice waarop je middels het afnemen van een abonnement toegang krijgt tot een groot aanbod series en films – maakt gebruik van big data. Door gegevens te verzamelen over onder andere de frequentie en genre waar de gebruiker naar kijkt, kan het platform voorspellen wat de klant in de toekomst gaat kijken. Hier worden dan de aanbevelingen op afgestemd. Het platform weet middels deze marketingstrategie de gebruiker geïnteresseerd te houden in het aanbod. Elke ondernemer in welke branche dan ook kan gebruik maken van big data om inzicht te verkrijgen in hun doelgroep en potentiële klant.
Wereldwijd maken vele bedrijven gebruik van big data om inzichten te verkrijgen die helpen bij het aanpassen van hun diensten en aanbod. Klinkt dit als iets voor jouw onderneming? Elk bedrijf dat wil starten met het toepassen van data driven content dient in ieder geval onderstaande stappen te doorlopen:
Om van start te kunnen gaan met data driven marketing dien je allereerst de belangrijkste doelstellingen vast te stellen. Wil je bijvoorbeeld de betrokkenheid van je (potentiële) klant verbeteren of juist het aantal verkopen verhogen? Wees bij het opstellen hiervan zo specifiek mogelijk. Maak bij voorkeur gebruik van SMART-doelstellingen. Hoe duidelijker je doelen, hoe specifieker je gegevens kunt verzamelen in stap #3.
Afhankelijk van je opgestelde belangrijkste doelen is het in deze stap de bedoeling om de belangrijkste statistieken te identificeren. Voorbeelden hiervan zijn doorklikpercentages, customer lifetime value, conversiepercentages en de leestijd per pagina.
In stap #3 is het tijd om de data die je nodig hebt om je doelstellingen te behalen, te gaan verzamelen. Dit kan je doen door onder andere de interactie met je klant op de website te vergroten en social media of e-mailmarketing meer in te zetten. Welk middel je ook kiest: onderschat de moeilijkheidsgraad van deze stap niet. Vaak wordt er te veel irrelevante data verzameld. Voor sommige ondernemingen is de hoeveelheid gegevens zó groot dat de doelstellingen uit stap 1 niet haalbaar zijn om te halen.
Tip: begin zo klein mogelijk als je start met het verzamelen van data. Zet bijvoorbeeld eerst alleen je website in. Zorgt dit voor onvoldoende data of blijkt dat dit middel niet effectief genoeg is? Pas dan je marketingstrategie aan.
Heb je voldoende data verzameld? Dan is het nu tijd voor de volgende stap, namelijk het analyseren van de verkregen gegevens. Ga op zoek naar patronen, trends en correlaties. Deze informatie kan je vervolgens weer gebruiken om je marketingstrategieën of aanbod aan te passen.
Tip: probeer eens gebruik te maken van AI. Met behulp van deze tool kan het zoeken naar patronen volledig worden geautomatiseerd. Wil je meer weten over het gebruik van AI? Lees het in dit artikel.
De belangrijkste patronen uit stap #4 kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld je marketinguitingen verder te personaliseren, marketingbudget aan te passen of advertenties op een ander kanaal in te zetten. Wees niet teleurgesteld als je implementatie niet direct resultaat geeft: data driven content toepassen is geen eenmalig proces, maar een continue cyclus van testen, meten, aanpassen en evalueren.
Kan jouw huidige marketingstrategie wel een verbetering gebruiken? Wij denken graag met je mee over het bereiken van je doelgroep met behulp van data driven content. Ontdek onze werkwijze of neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.