Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Becoming B Corp: Hoe Word Je B Corp?

    In het eerste artikel in onze Becoming B Corp serie bespraken we alle ins- en outs van het B Corp label: het…

    admin min. leestijd

    In het eerste artikel in onze Becoming B Corp serie bespraken we alle ins- en outs van het B Corp label: het certificaat voor organisaties met een hoge standaard op het gebied van duurzaamheid, ethiek en transparantie. Zodra je hebt besloten de B Corp certificering te behalen, begint er een lang proces. Om het keurmerk te behalen, moeten er namelijk verschillende stappen worden genomen. Het hele proces kan zelfs maanden duren. Daarom in dit artikel: Hoe word je B Corp?

    B Corp worden: Waar begin je?

    1. Het Impact assessment

    Het hele B Corp proces begint met het B Impact assessment. Dit is in feite een lange vragenlijst die de sociale, financiële en duurzame aspecten van een organisatie meet. Het impact assessment beslaat zes onderwerpen:

    • Milieu
    • Klanten
    • Informatieverstrekking
    • Bestuur
    • Werknemers
    • Gemeenschap

    In het assessment beantwoord je onder andere vragen over het welzijn van medewerkers, de stappen die je organisatie neemt om klimaatimpact te mitigeren en de manieren waarop belangrijke keuzes binnen de organisatie worden gemaakt. Ieder onderdeel bestaat uit zo’n 20 tot 50 vragen. Bij het beantwoorden van de vragen moet je veel informatie verstrekken over bijvoorbeeld salarissen, interne procedures of het productieproces. Het invullen van het B Corp Impact Assessment kan dus aardig wat tijd in beslag nemen.

    Bij iedere vraag vind je een aantal punten dat behaald kan worden. De score wordt direct weergegeven bij het beantwoorden van de vragen. Na het invullen van het hele B Corp Impact assessment zie je de totale score voor jouw organisatie.

    b corp impact assessment

    Om B Corp te worden, moet een minimale score van 80 van de 200 punten worden behaald. Heb je deze nog niet bereikt? Dan zul je eerst zelf aan de slag moeten om te kijken op welke gebieden je verbeteringen kunt doorvoeren. Het assessment biedt zo een goede manier om te kijken hoe jouw organisatie ervoor staat, en op welke gebieden er ruimte voor verbetering is.

    Wil je aan de slag met je (online) marketingstrategie en tegelijkertijd een positieve impact leveren aan het milieu? Bekijk hier onze trajecten die werken.

    2. Leg je waarden formeel vast

    Heb je de 80 punten behaald? Dan kun je bezig met de volgende stap!

    Tijdens het B Impact Assessment ben je de vraag waarschijnlijk al een aantal keer tegen gekomen: zijn deze waarden of toezeggingen formeel vastgelegd? Zo kan je als bedrijf bijvoorbeeld actief streven naar meer diversiteit op de werkvloer, maar dit niet communiceren in de vacatureteksten. Door te zorgen dat alle kernwaarden formeel zijn vastgelegd in interne documenten en procedures, kan je als onderneming laten zien dat je dagelijks bezig bent met de duurzame en maatschappelijke impact. Zorg er dus voor dat je op papier aan kunt tonen welke doelen jouw organisatie nastreeft en hoe dit wordt gedaan.

    Om te garanderen dat je onderneming zich in de toekomst ook bezig zal blijven houden met verantwoord ondernemen, moeten de maatschappelijke en duurzame waarden worden vastgelegd in de statuten van je bedrijf. Zo wordt er wettelijk vastgelegd dat het bedrijf en haar bestuurders rekening moet houden met duurzaamheid, arbeidsrecht en transparantie. Wat je wettelijk vast moet leggen in de statuten verschilt per rechtsvorm in ieder land. Op de website van B Corporation kun je er middels een paar korte vragen achter komen welke verplichtingen er voor jouw organisatie gelden.

    3. Verificatie

    Wanneer je het hele B Corp Impact Assessment hebt doorlopen, meer dan 80 punten hebt behaald én de waarden in de statuten hebt laten vastleggen, is het tijd voor de verificatie. Hierbij wordt je aanvraag beoordeeld door de analisten van B Lab. Tijdens een telefonisch gesprek kunnen ze vervolgens aanvullende vragen stellen of je verzoeken extra documentatie aan te leveren. Is dit allemaal in orde? Dan blijven er nog twee zaken over: het tekenen van de B Corp Agreement en de Declaration of Interdependence, en het betalen van de jaarlijkse fee.

    Met het tekenen van de twee belangrijke B Corp documenten verklaar je dat je onderdeel wordt van de B Corp community. Je zet je hiermee op dagelijkse basis in voor duurzame en maatschappelijke ontwikkelingen.

    hoe word je b corp?

    Alle B Corps betalen een jaarlijkse fee. De hoogte van de fee is afhankelijk van de jaarlijkse inkomsten. Liggen deze tussen de €0 en €150.000 per jaar? Dan betaal je als onderneming slechts €500 per jaar. Zijn de inkomsten hoger? Dan stijgt ook de fee. Zo betalen alle B Corps naar draagkracht.

    Blijf verbeteren

    Zodra je de B Corp certificering hebt behaald, kun je jouw impact verder vergroten. Het ingevulde B Corp Impact Assessment biedt hiervoor de juiste handvaten. Het laat namelijk precies zien op welke gebieden ruimte voor verbetering is. Zo kun je ieder jaar een hogere score behalen. Dat dit mogelijk is, laat ook Patagonia zien. Het bedrijf behaalde in 2011 een score van 107.3, en heeft dit in de afgelopen jaren alleen maar verder verbeterd. In 2021 behaalde Patagonia zelfs 151.4 punten, een stijging van bijna 50% in 10 jaar! Zo laat het bedrijf zien dat ondanks de hoge score, er altijd een mogelijkheid is om meer impact te maken.

    Ben je benieuwd waar Ecoteers voor staat en wat onze doelen zijn op lange en korte termijn? Op deze pagina worden je vragen beantwoordt.

    In het volgende artikel in deze reeks: bekende Nederlandse B Corps en de impact die zij maken. Meer weten over de stappen die Ecoteers maakt op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact? Je vindt onze doelen hier!

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    sustainability manager
    duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    cursus opleiding duurzaamheid ecoteers
    social media content plan
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    duurzaam op reis
    the promised forest
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen