Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Succes op de socials is iets waar veel bedrijven naar streven. Het beheren en bijhouden van een social media platform…
Succes op de socials is iets waar veel bedrijven naar streven. Het beheren en bijhouden van een social media platform schiet er soms een beetje bij in en wordt dan als een extraatje gedaan, terwijl er veel kansen blijven liggen.Â
Door na te denken over strategieën, bouw je niet alleen aan je naamsbekendheid, maar creëer je impact en vertrouwen bij je doelgroep. Een social media strategie beschrijft eigenlijk hoe je denkt jouw social media doelstellingen te kunnen behalen en welke inzet daarvoor nodig is. Het starten zonder een duidelijke strategie is vergelijkbaar met het starten van een bedrijf zonder bedrijfsplan. Een social media strategie omvat het bepalen van de doelgroep, de typen berichten die je plaatst, de timing van het plaatsen en hoe je interactie aangaat met de volgers op social media.Â
Wanneer je effectief gebruikmaakt van een social media strategie, kan je hier veel voordelen uit halen. Denk aan meer websiteverkeer, een hogere betrokkenheid, groeiende merkbekendheid en sterke loyaliteit onder je klanten.Â
Wij helpen je op weg met 6 stappen om een social media strategie op te zetten:Â
#1: Bepaal je doelen
De eerste stap is het duidelijk voor ogen krijgen wat je wilt bereiken met je social media inspanningen. Kijk daarvoor eerst naar wat je momenteel op de socials doet. Dit is eigenlijk een nulmeting, zodat je later de resultaten effectief kan meten. Daarna ga je jezelf wat dingen afvragen. Welke stap of groei is belangrijk voor je onderneming? Waar liggen er nog kansen? Stel doelen op en kijk vanuit daar verder naar de volgende stappen.
#2: Ken je doelgroep
Als je je doelen voor ogen hebt, is het belangrijk om te weten voor wie je dit doet. Hoe specifieker je jouw ideale klant in kaart brengt, hoe beter je resultaten zullen zijn.Â
Analyseer daarom de volgende gegevens:
Op basis van deze informatie creëer je een persona: een fictief persoon die geldt als afspiegeling van je doelgroep. Door deze persona te ontwikkelen en de bovengenoemde punten te onderzoeken, krijg je inzicht in de behoeften, uitdagingen, wensen en verwachtingen. Zo krijg je een duidelijk beeld van de overeenkomsten met je klant en ontdek je welke aspecten je kunt gebruiken om hen aan te spreken.
#3: Bepaal de kanalen
Vervolgens ga je analyseren waarop jouw doelgroep het meeste actief is en welke social media kanalen de beste potentie bieden. Door te onderzoeken wat het online gedrag is van de doelgroep, kun je op basis daarvan jouw geschikte kanalen kiezen. Dit zorgt voor efficiëntie en focus op de juiste onderdelen. Kanalen kunnen elkaar ontzettend versterken: het hoeft dus zeker niet één kanaal te zijn.
#4: Waardevolle content
Nu je je doelen, doelgroep en kanalen duidelijk voor ogen hebt, is het tijd om de juiste boodschap te creëren. Denk hierbij niet alleen aan het belang voor jouw onderneming. Maar vooral aan het belang van jouw doelgroep. Laat zien dat je je potentiële klant kent door waardevolle content te delen die relevant is. Zorg ervoor dat je doelgroep niet wordt volgegooid met te veel content, maar post subtiel en met een goede regelmaat. Houd het afwisselend door te werken met verschillende ontwerpen, visuals, audiofragmenten, informatie en interacties. Dit houdt het interessant. Lees ook deze blog over het plannen van waardevolle content.
#5: Meet je succes
Meten is weten. Het interessante aan de geplaatste content, is het resultaat. Wat doet het nou eigenlijk voor je bedrijf? Waar heeft het invloed op? Waar ligt het meeste bereik? Wat vinden de mensen het meest interessant? Wat wordt het vaakst gedeeld? Al deze punten zijn leerpunten om je content te finetunen en je strategie bij te stellen. Zo kun je blijven groeien en zullen er alleen maar verbeteringen plaatsvinden, waardoor je content steeds invloedrijker zal worden en je community groeit.Â
Hoe je dit effectief meet is door KPI’s op te zetten die passen bij de doelstellingen. Bepaal van tevoren hoe je gaat meten en wat je verwachtingen zijn. Zo kun je inzien of deze realistisch zijn. Dit doe je door ze zoveel mogelijk SMART op te stellen. Een SMART doelstelling is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Door je doelen SMART te formuleren, maak je ze duidelijker en beter haalbaar.
#6: Vertrouwen creëren
Social media gaat niet alleen om het zenden, maar vooral om het luisteren. Interactie is erg belangrijk om een band op te bouwen met je doelgroep. Een goede relatie zorgt voor loyaliteit en verstrekt het vertrouwen in je merk.Â
Met deze stappen maak je duidelijk voor jezelf waar je mee bezig bent en zul je vanuit hier alleen maar kunnen groeien. Onthoud wel dat consistentie en originaliteit key is! Ga strategisch te werk en maak impact!Â