Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Google heeft in 2023 de boel weer ouderwets omgegooid. Door een paar stevige updates was het een jaar met winnaars en verliezers.
Zoals vaker met Google updates valt de weg naar boven wel weer in te zetten met aanpassingen aan je content, linkstructuur en design, maar er zijn ook grotere lijnen zichtbaar.
In deze blog gaan wij kijken naar de verwachtingen op het gebied van SEO voor 2024. Welke websites gaan het lastig krijgen en welke hebben juist de wind mee?
Het jaar was in ieder geval zo veranderlijk dat ik weer zelf blogs ben gaan schrijven (was daar even een goede 3,5 jaar mee gekapt).
Je bent het vast weleens tegengekomen online ”vacature SEO-copywriter”. Wij hebben ons er ook weleens schuldig aan gemaakt.
Het lijkt erop dat dit niet echt meer een pakkende titel zal zijn in de toekomst. Door de recentste updates is het vooral belangrijk dat je de lezer daadwerkelijk helpt met je content.
Schrijf daarom geen teksten die helemaal vol zitten met een lijstje keywords, maar geef daadwerkelijk informatie die helpt. Er hoeft natuurlijk heus geen hele beroepsgroep te verdwijnen, maar het geeft juist meer ruimte voor creatief schrijven.
Uiteraard komt dit met winnaars en verliezers. Welke websites worden het hardst getroffen en welke doen het juist goed? Laten we kijken.
Laten we positief beginnen. De nieuwste updates van Google hebben ervoor gezorgd dat behulpzame content (oftewel helpful content) het beter doet dan content die ”geschreven is om alleen gevonden te worden”.
In grote lijnen komt het erop neer dat Google gewoon doet waar ze goed in horen te zijn. Ze zorgen er namelijk voor dat de gebruiker sneller bij hetgeen uitkomt wat hij of zij zoekt.
Dit heeft als gevolg dat webshops met autoriteit het veel vaker lijken te winnen in de zoekresultaten. Waar vergelijkingspagina’s of reviewpagina’s het vroeger soms beter deden dan de aanbieder zelf, lijkt dit nu om te draaien.
Vooral als het gaat om commerciële keywords zien wij het verschil. En dit is natuurlijk goud waard voor eigenaren van webshops.
Wat wij ook hebben gezien is dat content in de affiliate marketing hoek het een beetje lastig heeft. Vooral als de content erg aanstuurt op één specifieke aanbieder. Dit was een veelvoorkomend patroon voor websites die ”informatief” zijn maar eigenlijk sturen richting een zogenaamde affiliate.
Zelf hebben wij ook een website (Ecotoday.nl) die een stuk of 100 affiliate pagina’s live heeft staan.
Het voordeel van dit domein is echt dat het is opgezet om een nieuwsplatform te worden. Wij delen daarom veel nieuws op het gebied van duurzaamheid, natuur en de energietransitie op dit domein.
Daarnaast is de ” commerciële’ content op de website objectief. Dit omdat wij producten selecteren op duurzaamheid en niet op de aanwezigheid van een affilaite deal. Dit zouden allemaal factoren kunnen zijn die ervoor hebben gezorgd dat deze site niet als ”unhelpful” door de update is gekomen.
Hierdoor is het verkeer en de clicks redelijk stabiel gebleven in dezelfde periode.
De kosten van Ecotoday.nl zijn nog een stuk hoger dan de inkomsten, dus veel gaan wij er niet op vooruit. Toch kun je duidelijk zien dat websites die waarde leveren het beter doen.
Net als met elke Google update zijn er weer veel fixes die een slok op een borrel kunnen schelen. Daarnaast wil ik nog even een voorbeeld geven van een ”affiliate website” die het wel goed deed bij ons.
Het gaat om ons duurzame reisplatform Sustainaway.nl. Deze website leek het juist een stuk beter te doen sinds de update, terwijl het wel inkomsten krijgt uit affiliate links.
Hoe komt dit? De pagina’s op Sustainaway.nl geven informatie over de locatie, welke accommodaties duurzaam zijn en hoe je er kunt komen met de trein. Google ziet dit als behulpzame content, omdat wij veel informatie geven die soms lastig te vinden is op de websites van treinorganisaties.
Wat kunnen wij hiervan leren? Zorg met jouw pagina’s dat je daadwerkelijk een probleem oplost.
Voorbeeld: je hebt een vergelijkingswebsite die gaat over bankieren. Overal komt Bunq als best eruit omdat die toevallig de hoogste vergoeding gaven als je hun promoot. Je geeft verder alleen tekstuele oppervlakkige toelichting waarom Bunq echt helemaal de shit is.
Jouw website heeft in dit voorbeeld waarschijnlijk een flinke klap gekregen dit najaar. Overweeg het om jouw lezers daadwerkelijk informatie te geven.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door:
Kijkende naar deze heftige update, lijkt het toch verstandig om de bron van jouw verkeer wat te verbreden. Kijk of je ook verkeer vanuit social media, Youtube of ads kunt trekken naar jouw website. Mits dat uit kan tenminste. Hierdoor ben je iets minder afhankelijk van SEO, want dit soort updates kunnen echt pijn doen.
Google kruipt stapje voor stapje een beetje in de richting van AI-content. Het loopt uiteraard op eieren, want ChatGPT word gezien als grote concurrent van de toekomst voor de zoekmachine.
Daarom is Google nog voorzichtig met het volledig accepteren van AI-content en geeft het volgens eigen zeggen nog wel de voorkeur aan menselijke schrijven. Toch was de verandering van ”door mensen geschreven” naar ”voor mensen geschreven” content opmerkelijk.
Het lijkt erop dat Google de deur op een kiertje zet voor AI-content in 2024. Wij merken hier op eigen projecten voorlopig niet heel veel van. AI-content die 1 op 1 is overgenomen uit ChatGPT rankt vooralsnog heel slecht in Google.
Dit jaar ga ik regelmatig een update schrijven als hier verandering in komt.
Als je nog niet 10 jaar meedoet met je website vinden veel ondernemers het altijd een beetje vervelend om te horen. Toch blijft het ook na al deze updates één belangrijke factor: Linkbuilding.
Vooral nu door de jaren heen de meeste truckjes er wel uit zijn gehaald door Google, is linkbuilding een taak die je niet moet onderschatten. Probeer hier een vast moment in de maand voor in te plannen, zodat je met jouw website structureel stappen zet.
Uiteraard is Linkbuilding uitbesteden ook een goede optie, omdat dit een typische tak van sport is die men vaak vergeet structureel op te pakken.
Om het een beetje visueel te maken laat ik vaak dit lelijke plaatje zien die mij al een paar jaar achtervolgt. De autoriteit van jouw website zorgt er namelijk voor dat alle content op jouw website goed gaat scoren.
Linkbuilding zorgt voor die autoriteit. Jouw domeinautoriteit bepaald nog steeds voor een groot deel hoe jouw content scoort vergeleken met de concurrentie. Ook in 2024 gaat dit weer een grote rol spelen!
Vrijblijvend advies nodig? Boek een gratis half uur in met één van onze experts