Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    De 2021 Google Updates: MUM & Passage Ranking

    Om ervoor te zorgen dat het zoekalgoritme continu verbeterd wordt, zijn er regelmatig Google updates. Daarom bespreken we in deze…

    14 min. leestijd
    Google updates - Ecoteers

    Om ervoor te zorgen dat het zoekalgoritme continu verbeterd wordt, zijn er regelmatig Google updates. Daarom bespreken we in deze blog twee belangrijke Artificial Intelligence (AI) updates van 2021: MUM en Passage Ranking. 

    Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste grote Google updates om ervoor te zorgen dat jouw waardevolle website en content daadwerkelijk gevonden worden.

    MUM 2021: meer Artificial Intelligence

    MUM staat voor Multitask Unified Model en zorgt ervoor dat zoekopdrachten zonder een eenduidig antwoord beter beantwoord kunnen worden. Want waar een vraag als “hoe hoog is de Domtoren?” simpelweg met “112 meter” beantwoord kan worden, geldt dit lang niet voor alle soorten vragen. 

    Sommige vragen hebben namelijk een impliciete betekenis waardoor nuances erg belangrijk zijn. En dan heb je nog indirecte of samengestelde vragen – vragen waarin meerdere vragen (verstopt) zitten. Deze kunnen straks dankzij MUM ook snel en efficiënt beantwoord worden. 

    Google Artificial Intelligence - Ecoteers
    De MUM Google update maakt gebruik van nog meer Artificial Intelligence

    BERT 2019

    Eind 2019 introduceerde Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Dit algoritme koppelt de woorden in een zoekopdracht aan elkaar om zo de zoekresultaten te optimaliseren. Omdat de manier waarop mensen hun vragen en opdrachten invullen persoonlijk zijn, past Google AI toe om haar gebruikers te begrijpen. Dankzij BERT sluiten de zoekresultaten beter bij de zoekopdrachten aan en blijft het algoritme continu verbeteren. 

    Hoe werkt MUM

    Net zoals BERT is MUM ook gebouwd op een Transformer Architecture. Deze ‘novel neural architectuur’ is speciaal gemaakt om complexe taal te begrijpen, en daardoor uitermate geschikt voor MUM. 

    MUM bouwt dan ook voort op alle kennis die BERT en eerdere technologieën hebben opgedaan. Naast Google zelf noemen ook anderen MUM 1000 keer effectiever dan BERT

    Doordat MUM verschillende talen en modaliteiten gebruikt, multitaskt het algoritme. Zoeken gaat namelijk een stuk sneller als er voor een Nederlandse tekst-vraag ook meteen binnen Engelstalige webpagina’s, afbeeldingen filmpjes en plaatjes wordt gekeken!

    Daarnaast begrijpt het zowel de connectie tussen woorden als de functie ervan. Hierdoor snapt Google dat de zoekopdrachten “ov route Utrecht naar Amsterdam” niet hetzelfde is als “ov route Amsterdam naar Utrecht” omdat de volgorde van woorden belangrijk is. 

    Google MUM - Ecoteers
    Dankzij MUM begrijpt Google de functie van woorden binnen je zoekopdracht

    Impliciete zoekopdrachten

    Ook brede vragen vragen als “leuke activiteiten Utrecht” levert betere resultaten op. Zo zal Google informatie over de activiteiten zelf geven maar ook impliciete factoren zoals het weer en leuke cafeetjes in de buurt. Hoewel waterfietsen natuurlijk hartstikke leuk is, wordt het lastig dit op een bevroren gracht te doen. In dat geval begrijpt Google dat je liever iets doet dat bij de winterse temperaturen past. Wellicht kun je na afloop meteen een warme chocolademelk scoren bij het café dat nog geen minuut lopen vanaf je locatie is!

    Dit alles maakt het zoeken een stuk simpeler omdat Google op zoekintenties in kan spelen. Omdat het algoritme continu van zichzelf leert, wordt dit alleen nog maar beter als MUM langer in gebruik is.

    Een voorbeeld van Google zelf

    Google gebruikt zelf het volgende voorbeeld om de werking van MUM te demonstreren. Stel, je hebt Mount Adams in de Verenigde Staten beklommen en wil in de herfst naar Mount Fuji in Japan. Daarom wil je weten wat je nu anders moet doen in je voorbereidingen voor Mount Fuji.

    Indien je voorheen Google gebruikte, zou je allerlei verschillende vragen moeten stellen om een beeld van je voorbereidingen te krijgen. Denk aan de hoogte van Mount Fuji, de gemiddelde temperatuur in herfst, de moeilijkheidsgraad van wandelpaden, benodigde spullen, en nog veel meer. 

    Aan een reisgids zou je enkel hoeven vragen wat je anders aan moet pakken ten opzichte van je reis naar Mount Adams. Slechts één vraag voor een antwoord met vele facetten. En dat is precies wat Google met MUM nastreeft: zo efficiënt en snel mogelijk antwoord op je vragen krijgen.

    Google MUM voorbeeld - Ecoteers
    Google illustreert hoe zoeken er na de MUM update uit zal zien door middel van een voorbeeld over Mount Fuji

    MUM vs. BERT: de verschillen

    MUM is beter dan BERT omdat het ook:

    • Kennis op een ‘dieper’ niveau verwerft
    • Taal begrijpt en genereert
    • Traint in 75 talen
    • Informatie in meerdere modaliteiten begrijpt: afbeeldingen, tekst en video

    De consequenties van MUM

    Hoewel MUM waarschijnlijk niet negatief uit zal pakken – zoals andere algoritme updates dat kunnen doen- is het wel belangrijk om te begrijpen hoe zoekverkeer werkt. Al is het maar om de concurrentie voor te blijven!

    Verder kost deze efficiente manier waarop zoekopdrachten vervuld worden letterlijk minder energie, wat de CO2-voetafdruk van Search verlaagt. Wel zo duurzaam!

    De overige voordelen die MUM vanaf juni en in de verdere toekomst met zich mee gaat brengen, lees je in de Google I/O 2021 samenvatting. 

    Passage Ranking 

    Een andere belangrijke Google update is Passage Ranking. Deze update wordt al sinds februari uitgerold in de Verenigde Staten en op Engelstalige websites. Hoewel het uitrollen in Nederland nog niet officieel bevestigd is, melden verschillende Nederlandse websites dat Google er al langzaam mee begonnen is. Daarom is het verstandig om je alvast goed in te lezen!

    Hoe werkt Passage Ranking

    Passage Ranking lijkt erg op Featured Snippets: ze laten passages uit webpagina’s zien die volgens Google bij jouw zoekopdracht aansluiten. Hierdoor hoef je zelf niet de hele webpagina te doorzoeken om het antwoord op jouw vraag te vinden. Dit is vooral handig bij pagina’s met lange content. Naar schatting beïnvloedt en verbetert Passage Ranking 7% van alle zoekopdrachten.

    Passage Ranking vs Featured Snippets: de verschillen

    Er zijn echter verschillen met Featured Snippets waardoor Google met Passage Ranking nog beter in staat is de beste fragmenten uit te lichten en jou sneller het juiste antwoord te geven. 

    Google Featured Snippers vs Passage Ranking - Ecoteers
    Zo ziet het verschil tussen Featured Snippets en Passage Ranking eruit

    De verschillen

    • Featured Snippets en Passage Ranking werken op een geheel ander systeem, waardoor de werking ook verschilt.
    • Featured Snippets laten een aaneengesloten fragment van een webpagina zien waarin het antwoord wordt gegeven. Dit dient een stukje tekst te zijn dat een korte en bondige verklaring geeft – zonder de hulp van andere alinea’s.
    • Passage Ranking biedt een fragment aan dat kan bestaan uit meerdere stukjes tekst van een webpagina, die samen het antwoord vormen. Dit hoeft geen aaneengesloten stukje tekst te zijn, want Google stelt zelf een passage samen door middel van het algoritme.
    • Kortom: waar Featured Snippets simpelweg een aaneengesloten stukje tekst laten zien waarin het antwoord al was verwoord, stelt Google met Passage Ranking zelf een fragment samen uit de tekst op een webpagina. 

    De consequenties van Passage Ranking

    Ook voor deze update geldt dat het niet zozeer negatieve consequenties voor je content zal hebben – aldus Martin Splitt van Google. Bedenk echter wel wat voor impact het op je rankings heeft als je concurrenten slim op de update inspelen en jij niet … Daar gaat je hoge positie!

    Hoe speel je op Passage Ranking in

    Pas de volgende tips toe op SEO copywriting om deze update in je voordeel te gebruiken.

    • Onthoud altijd voor wie je schrijft: bedenk goed wie je doelgroep is zodat je hier je boodschap, structuur en schrijfstijl op aan kunt passen. Blijf ook altijd voor de lezer zelf schrijven, niet voor Google.
    • Begin met een samenvattende alinea: dit is altijd handig voor jezelf maar nu ook des te meer voor Google. 
    • Zorg voor een duidelijke structuur: dit zorgt ervoor dat Google je website makkelijker begrijpt en dus sneller indexeert. Zo kom je ook sneller in aanmerking voor Passage Ranking. 
    • Schrijf vanuit de vraag: steeds meer mensen gebruiken vragen in Google zelf. Bedenk wat jouw doelgroep mogelijk wil weten en sluit je webpagina hierop aan – mits relevant natuurlijk.
    SEO Copywriting - Ecoteers
    Speel op Google updates in door SEO copywriting tips toe te passen

    Waarom Google Updates belangrijk zijn

    Omdat Google updates grote gevolgen voor je online vindbaarheid hebben, is het heel belangrijk dat je op de hoogte blijft en de nodige maatregelen treft. Het zou zonde zijn als je website en huidige online strategie niet meer aansluiten bij de manier waarop je in Google kunt ranken. In de praktijk kan dit betekenen dat je online strategie niks oplevert, en in extreme gevallen, kan Google bepaald gedrag zelfs bestraffen.

    Denk maar eens terug aan keyword stuffing, dat vóór de Google Panda algorithm update van 2011 nog een handig trucje was om meer zoekverkeer naar je site te trekken. Veel websites gebruikten hun keyword zo vaak mogelijk in een tekst en verstopte deze zelfs in de opmaak door een transparante kleur te gebruiken! Waar deze websites voor de Panda update hoger konden ranken dankzij deze tactiek, kregen ze daarna strafpunten en daardoor een lagere positie in Google. 

    Daarom bespraken we in ons eerdere blog over de Google Core Web Vitals wat je van deze User Experience update in juni 2021 kunt verwachten. Daarnaast deelden we tips om je WordPress te optimaliseren. 

    Hoe pas ik Google updates toe

    Allereerst is het belangrijk om goed om te hoogte te blijven van de algoritme updates die Google met regelmaat aankondigt. Op deze manier weet je wat er staat te gebeuren en kun je tijdig de nodige aanpassingen maken. 

    Hulp nodig met Google updates

    Vind je het lastig om Google updates op jouw online strategie toe te passen, of heb je simpelweg geen tijd je hier continu mee bezig te houden? Als online marketing bedrijf kunnen we zelf geen genoeg van alle ontwikkelingen krijgen. En deze kennis delen we natuurlijk graag met je!
    Omdat we altijd op de hoogte zijn van de laatste Google updates, kunnen we jouw website boosten door middel van SEO copywriting en webdevelopment. Schrijf je liever zelf je content? Dan zorgen we er met zoekmachine optimalisatie voor dat deze ook door jouw klanten gevonden wordt. Neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    lokale seo tactieken
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen