Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Om ervoor te zorgen dat het zoekalgoritme continu verbeterd wordt, zijn er regelmatig Google updates. Daarom bespreken we in deze blog twee belangrijke Artificial Intelligence (AI) updates van 2021: MUM en Passage Ranking.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste grote Google updates om ervoor te zorgen dat jouw waardevolle website en content daadwerkelijk gevonden worden.
MUM staat voor Multitask Unified Model en zorgt ervoor dat zoekopdrachten zonder een eenduidig antwoord beter beantwoord kunnen worden. Want waar een vraag als “hoe hoog is de Domtoren?” simpelweg met “112 meter” beantwoord kan worden, geldt dit lang niet voor alle soorten vragen.
Sommige vragen hebben namelijk een impliciete betekenis waardoor nuances erg belangrijk zijn. En dan heb je nog indirecte of samengestelde vragen – vragen waarin meerdere vragen (verstopt) zitten. Deze kunnen straks dankzij MUM ook snel en efficiënt beantwoord worden.
Eind 2019 introduceerde Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Dit algoritme koppelt de woorden in een zoekopdracht aan elkaar om zo de zoekresultaten te optimaliseren. Omdat de manier waarop mensen hun vragen en opdrachten invullen persoonlijk zijn, past Google AI toe om haar gebruikers te begrijpen. Dankzij BERT sluiten de zoekresultaten beter bij de zoekopdrachten aan en blijft het algoritme continu verbeteren.
Net zoals BERT is MUM ook gebouwd op een Transformer Architecture. Deze ‘novel neural architectuur’ is speciaal gemaakt om complexe taal te begrijpen, en daardoor uitermate geschikt voor MUM.
MUM bouwt dan ook voort op alle kennis die BERT en eerdere technologieën hebben opgedaan. Naast Google zelf noemen ook anderen MUM 1000 keer effectiever dan BERT.
Doordat MUM verschillende talen en modaliteiten gebruikt, multitaskt het algoritme. Zoeken gaat namelijk een stuk sneller als er voor een Nederlandse tekst-vraag ook meteen binnen Engelstalige webpagina’s, afbeeldingen filmpjes en plaatjes wordt gekeken!
Daarnaast begrijpt het zowel de connectie tussen woorden als de functie ervan. Hierdoor snapt Google dat de zoekopdrachten “ov route Utrecht naar Amsterdam” niet hetzelfde is als “ov route Amsterdam naar Utrecht” omdat de volgorde van woorden belangrijk is.
Ook brede vragen vragen als “leuke activiteiten Utrecht” levert betere resultaten op. Zo zal Google informatie over de activiteiten zelf geven maar ook impliciete factoren zoals het weer en leuke cafeetjes in de buurt. Hoewel waterfietsen natuurlijk hartstikke leuk is, wordt het lastig dit op een bevroren gracht te doen. In dat geval begrijpt Google dat je liever iets doet dat bij de winterse temperaturen past. Wellicht kun je na afloop meteen een warme chocolademelk scoren bij het café dat nog geen minuut lopen vanaf je locatie is!
Dit alles maakt het zoeken een stuk simpeler omdat Google op zoekintenties in kan spelen. Omdat het algoritme continu van zichzelf leert, wordt dit alleen nog maar beter als MUM langer in gebruik is.
Google gebruikt zelf het volgende voorbeeld om de werking van MUM te demonstreren. Stel, je hebt Mount Adams in de Verenigde Staten beklommen en wil in de herfst naar Mount Fuji in Japan. Daarom wil je weten wat je nu anders moet doen in je voorbereidingen voor Mount Fuji.
Indien je voorheen Google gebruikte, zou je allerlei verschillende vragen moeten stellen om een beeld van je voorbereidingen te krijgen. Denk aan de hoogte van Mount Fuji, de gemiddelde temperatuur in herfst, de moeilijkheidsgraad van wandelpaden, benodigde spullen, en nog veel meer.
Aan een reisgids zou je enkel hoeven vragen wat je anders aan moet pakken ten opzichte van je reis naar Mount Adams. Slechts één vraag voor een antwoord met vele facetten. En dat is precies wat Google met MUM nastreeft: zo efficiënt en snel mogelijk antwoord op je vragen krijgen.
MUM is beter dan BERT omdat het ook:
Hoewel MUM waarschijnlijk niet negatief uit zal pakken – zoals andere algoritme updates dat kunnen doen- is het wel belangrijk om te begrijpen hoe zoekverkeer werkt. Al is het maar om de concurrentie voor te blijven!
Verder kost deze efficiente manier waarop zoekopdrachten vervuld worden letterlijk minder energie, wat de CO2-voetafdruk van Search verlaagt. Wel zo duurzaam!
De overige voordelen die MUM vanaf juni en in de verdere toekomst met zich mee gaat brengen, lees je in de Google I/O 2021 samenvatting.
Een andere belangrijke Google update is Passage Ranking. Deze update wordt al sinds februari uitgerold in de Verenigde Staten en op Engelstalige websites. Hoewel het uitrollen in Nederland nog niet officieel bevestigd is, melden verschillende Nederlandse websites dat Google er al langzaam mee begonnen is. Daarom is het verstandig om je alvast goed in te lezen!
Passage Ranking lijkt erg op Featured Snippets: ze laten passages uit webpagina’s zien die volgens Google bij jouw zoekopdracht aansluiten. Hierdoor hoef je zelf niet de hele webpagina te doorzoeken om het antwoord op jouw vraag te vinden. Dit is vooral handig bij pagina’s met lange content. Naar schatting beïnvloedt en verbetert Passage Ranking 7% van alle zoekopdrachten.
Er zijn echter verschillen met Featured Snippets waardoor Google met Passage Ranking nog beter in staat is de beste fragmenten uit te lichten en jou sneller het juiste antwoord te geven.
De verschillen
Ook voor deze update geldt dat het niet zozeer negatieve consequenties voor je content zal hebben – aldus Martin Splitt van Google. Bedenk echter wel wat voor impact het op je rankings heeft als je concurrenten slim op de update inspelen en jij niet … Daar gaat je hoge positie!
Pas de volgende tips toe op SEO copywriting om deze update in je voordeel te gebruiken.
Omdat Google updates grote gevolgen voor je online vindbaarheid hebben, is het heel belangrijk dat je op de hoogte blijft en de nodige maatregelen treft. Het zou zonde zijn als je website en huidige online strategie niet meer aansluiten bij de manier waarop je in Google kunt ranken. In de praktijk kan dit betekenen dat je online strategie niks oplevert, en in extreme gevallen, kan Google bepaald gedrag zelfs bestraffen.
Denk maar eens terug aan keyword stuffing, dat vóór de Google Panda algorithm update van 2011 nog een handig trucje was om meer zoekverkeer naar je site te trekken. Veel websites gebruikten hun keyword zo vaak mogelijk in een tekst en verstopte deze zelfs in de opmaak door een transparante kleur te gebruiken! Waar deze websites voor de Panda update hoger konden ranken dankzij deze tactiek, kregen ze daarna strafpunten en daardoor een lagere positie in Google.
Daarom bespraken we in ons eerdere blog over de Google Core Web Vitals wat je van deze User Experience update in juni 2021 kunt verwachten. Daarnaast deelden we tips om je WordPress te optimaliseren.
Allereerst is het belangrijk om goed om te hoogte te blijven van de algoritme updates die Google met regelmaat aankondigt. Op deze manier weet je wat er staat te gebeuren en kun je tijdig de nodige aanpassingen maken.
Vind je het lastig om Google updates op jouw online strategie toe te passen, of heb je simpelweg geen tijd je hier continu mee bezig te houden? Als online marketing bedrijf kunnen we zelf geen genoeg van alle ontwikkelingen krijgen. En deze kennis delen we natuurlijk graag met je!
Omdat we altijd op de hoogte zijn van de laatste Google updates, kunnen we jouw website boosten door middel van SEO copywriting en webdevelopment. Schrijf je liever zelf je content? Dan zorgen we er met zoekmachine optimalisatie voor dat deze ook door jouw klanten gevonden wordt. Neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!