Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Helpful content update september 2023: zo zit het met de gevolgen voor jouw website

    Het was even schrikken voor veel eigenaren van websites. De update van afgelopen september was een stevige. Bovendien is de…

    Peter Dragstra min. leestijd
    SEO en digital PR

    Het was even schrikken voor veel eigenaren van websites. De update van afgelopen september was een stevige. Bovendien is de ”fix” bij deze update ook iets complexer dan normaal. Lees hier wat je wel kunt doen!

    Kwaliteit boven kwantiteit

    Doordat het algoritme van de zoekmachine continu veranderd, worden de updates meerdere keren per jaar uitgevoerd. De meest recente Google Helpful Content Update was afgelopen september, 2023.

    Door middel van de periodieke updates wil Google kwaliteit boven kwantiteit belonen. De nadruk van de afgelopen update lag bij de eindgebruiker. Simpele SEO-teksten met veel onnodige keywords zakten fors, terwijl behulpzame content met veel grafieken en info het goed deden.

    Toch beetje vervelend om te horen als je niet 100+ simpele pagina’s met nietszeggende info online hebt gezet. Maar maak je geen zorgen: los van dat je contentstijl in dat geval een likje verf nodig heeft, zijn er ook manieren om bestaande pagina’s weer in de lift te krijgen.

    Wat zijn Google Core Updates? 

    Google Helpful Content Updates worden eens in de zoveel tijd uitgevoerd om zo, de manier waarop Google haar zoekresultaten rangschikt, te optimaliseren. De update kan ervoor zorgen dat sommige websites, die veel met spamtechnieken en onnodige info werken, lager in de ranking komen te staan. Websites die nuttige en kwalitatief hoge content bieden komen hoger in de ranking te staan. 

    Interessant is echter dat de beperkingen op de, door AI gegenereerde content, lijken te versoepelen. Dit kan natuurlijk grote invloed hebben op hoe wij omgaan met SEO.

    LinkedIn Pubcom

    Bij de Pubcon conferentie gaf Gary Illyes (analist bij het Google-team) aan dat er wellicht meer acceptatie zal plaatsvinden voor AI-gegenereerde content.

    Op 19 september kregen veel websites voor het eerst te maken met de update. Dit waren vooral websites die weinig met originele content werkten en weinig tot geen persoonlijke ervaringen deelden. 

    De update benadrukt het belang van behulpzame en relevante content en is voor websitebeheerders een factor om hun content te blijven beoordelen en optimaliseren.

    Het is een herinnering dat contentkwaliteit een cruciale factor blijft binnen zoekmachineoptimalisatie, en dat websites die dit principe omarmen beter gepositioneerd zullen zijn in zoekresultaten.

    Hoe worden sites geranked?

    De content op de website wordt beoordeeld op basis van de waarde die het creëert voor gebruikers. 

    Wanneer een website minder goed scoort, is de kans groot dat deze nu in de “weinig toegevoegde waarde” categorie geplaatst is. Later in dit blog worden een aantal manieren toegelicht om je website in de “behulpzame” categorie te laten scoren.

    Nieuwe richtlijnen Helpful Content Systeem

    Google heeft op verschillende gebieden richtlijnen toegevoegd aan de Helpful Content System-documentatie, deze zijn als volgt opgesteld:

    Versoepeling van de richtlijnen tegenover AI-gegenereerde content

    Eerdere richtlijnen benadrukten dat het Helpful Content-systeem de voorkeur geeft aan content die door mensen is geschreven. Google heeft deze specifieke verwijzing naar menselijk auteurschap verwijderd. Dit wil zeggen dat de houding tegenover AI-gegenereerde content aan het versoepelen is.

    Gevolgen voor hosting van content van derden

    Veel websites hosten content van derden op hun hoofd websites of subdomeinen. Bijvoorbeeld nieuwswebsites die affiliate content van derden op een subdomein plaatsen. De update waarschuwt dat deze praktijk gevolgen kan hebben voor de ranking van websites. Als de content op de pagina grotendeels los staat van het hoofddoel van de website of zonder nauw toezicht wordt geproduceerd, wordt aanbevolen om te voorkomen dat deze wordt geïndexeerd door Google.

    Over de Google Helpful Content Update

    Aanvullende richtlijnen voor herstel na een Helpful Content-update

    Google heeft ook nieuwe richtlijnen toegevoegd voor websites die verkeer verliezen na een Helpful Content-update. Het wordt aanbevolen om zelf de content te beoordelen en eventueel onbehulpzame content te verwijderen of te vervangen.

    De E-E-A-T richtlijnen

    Door middel van rater richtlijnen wil Google de kwaliteit van websites waarborgen. In december 2022 werd een extra E toegevoegd aan de E-A-T (expertise, authoritativeness en thrustworthiness) eisen. De extra E staat voor Experience en wil dus zeggen dat Google websites met persoonlijke ervaringen beloont. Door slim in te spelen op deze richtlijnen kunnen website beheerders ervoor zorgen dat hun site goed blijft scoren op de zoekmachine. 

    Hoe kan je website weer hoger in de ranking komen

    De Helpful Content update kan voor sommige sites nogal een impact gehad hebben. Om de impact van de update te minimaliseren en om je online aanwezigheid te versterken, zijn onderstaand een aantal contentgerelateerde strategieën opgesteld: 

    Het vervelende deel van de fix: soort content 

    • Ik-vorm: Maak je content persoonlijker door vanuit je eigen ervaring te schrijven. Dit kan de betrouwbaarheid van je content vergroten. 
    • Aandacht trekken en behouden: Optimaliseer je content. Schrijf pakkende titels en introducties en zorg voor relevante content met call-to-action elementen. Zorg ervoor dat je lezers geïnteresseerd blijven van begin tot eind.
    • Up-to-date: Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content produceert en bestaande artikelen bijwerkt. Google indexeert nieuwe content snel, vernieuwing kan je dus helpen om up-to-date en relevant te blijven voor je publiek. 
    • Behulpzaam:  Zorg ervoor dat je content behulpzaam is en waarde creëert voor je lezers. Dit zal je helpen om de negatieve gevolgen van Core-updates te verminderen en mogelijk zelfs te profiteren van deze veranderingen.

    Good old linkbuilding

    • Zorg voor hoogwaardige backlinks: Hoewel actieve linkbuilding niet snel genoemd wordt, zijn hoogwaardige backlinks wel degelijk van belang. Deze kun je bijvoorbeeld vergaren door middel van de reversed outreach methode of digital PR in combinatie met SEO. Het kan natuurlijk altijd door waardevolle content te delen en door samen te werken met relevante partijen.

    Opbouwen van ‘topical authority’ en zorgen voor een goede merkbeleving

    • Ontwikkel een content bibliotheek: Richt je op onderwerpen die nauw verwant zijn aan je niche en bouw een contentbibliotheek op die gericht is op specifieke problemen binnen je doelgroep. Dit zal je helpen om als thought leader in je vakgebied te worden erkend.
    • Investeer in je merkidentiteit en zorg voor een professionele uitstraling. Hierbij kun je denken aan een goed ontworpen website, eenvoudig vindbare contactgegevens en een sterke aanwezigheid op sociale media. Bouw een merk dat staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid in jouw vakgebied.

    Welke content ziet Google als goed? 

    De bovenstaande richtlijnen zijn een aantal voorbeelden van content die Google in de categorie “behulpzaam” plaatst. Toch blijft het lastig om vooraf te bepalen hoe het AI-gegenereerde programma zal oordelen over jouw site. De belangrijkste regel om je in achterhoofd te houden is dat de site waarde moet creëren voor de bezoeker, dit resultaat wordt het beste bereikt door originele content aan te bieden. 

    Door originele en behulpzame content aan te bieden is de kans klein dat jouw website veel effect zal merken bij de volgende Helpful Content Update. 

    Hulp nodig met de Helpful content Update? Neem contact met ons op!

     

    Conclusie

    De september update heeft veel impact gehad op verschillende websites. Dit waren echter wel vooral de websites die een tekort hadden aan originele en behulpzame informatie of persoonlijke ervaringen.

    Het is zeker mogelijk om je website weer te laten stijgen in organisch verkeer. Zorg ervoor dat je voortdurend aan je site actuele informatie blijft aanbieden en waarde creëert voor je doelgroep. Door je site goed te onderhouden zullen toekomstige Google Core-updates minder impact hebben.

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    sustainability manager
    duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    cursus opleiding duurzaamheid ecoteers
    social media content plan
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    duurzaam op reis
    the promised forest
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen