Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Digitale marketing trends in 2022

    Wat kunnen we in 2022 verwachten op het gebied van digitale marketing, maar vooral: hoe richt je je marketing als…

    Peter Dragstra min. leestijd
    marketing 2022

    Wat kunnen we in 2022 verwachten op het gebied van digitale marketing, maar vooral: hoe richt je je marketing als bedrijf in 2022 optimaal in?

    Belangrijke trends uit 2021

    Het online leven verandert tegenwoordig bijna met de dag. In 2021 zagen we de markt voor crypto’s harder groeien dan ooit tevoren, bood TikTok nieuwe mogelijkheden om jonge doelgroepen te bereiken, en werden de NFT’s een mainstream begrip. Met deze continue stroom aan ontwikkelingen in de online spheres, is het voor bedrijven essentieel om op de hoogte te blijven van trends onder consumenten. 

    Voor 2022 wordt verwacht dat deze trends ook een belangrijke rol gaan innemen. Zo wordt de verkoop van NFT’s steeds gebruikelijker en stijgt TikTok gestaag in het lijstje met effectieve platformen voor adverteerders. Uit deze ontwikkelingen komen twee belangrijke trends naar voren op het gebied van online marketing: interactieve content en conversatiemarketing. 

    Interactieve content

    Interactieve content is geen nieuwe speler op het toneel, sterker nog: het is al jaren één van de belangrijkste onderwerpen in de wereld van online marketing. Met de opkomst van social media kregen bedrijven en consumenten een nieuwe manier om met elkaar te communiceren. Waar bedrijven in het verleden alleen hun boodschap uitzonden naar de consument, is er nu steeds meer sprake van een gesprek tussen bedrijf en klant. 

    Consumenten verwachten een steeds persoonlijkere relatie met merken, en gaan ervan uit dat er naar hen geluisterd wordt. Je kunt content interactief maken door bijvoorbeeld: 

    • Gebruik te maken van beoordelingen, quizzen en polls. Dit kan eenvoudig door bijvoorbeeld het gebruik van stickers op Instagram. Ontwikkel je een nieuw product? Dan kun je met behulp van polls snel bepalen of dit aansluit bij de behoeftes van je doelgroep, en of er überhaupt vraag is naar het product. 
    • Content te delen die is gemaakt met/door je doelgroep. Een goed voorbeeld hierbij is het creëren van TikTok video’s die door volgers kunnen worden nagemaakt, of het delen van foto’s van volgers waarin jouw product is getagd. Zo delen veel kledingmerken foto’s waarin hun kleding te zien is.
    • Livestreams in te zetten. Er zijn verschillende platforms, zoals Instagram en Meta (voorheen Facebook) waarop je gebruik kunt maken van livestreams. Chat tegelijkertijd met je volgers en betrek ze bij de video-uitzending om meer engagement te realiseren. 

    Het grootste voordeel van interactieve content is de band die consumenten met je merk opbouwen. Ze raken niet alleen enthousiast over je merk, maar voelen zich ook op verschillende niveaus verbonden. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat je de aandacht van je doelgroep langer weet vast te houden. Van bedrijven vraagt dit dat zowel inhoud als boodschap persoonlijker en memorabeler worden.

    Conversatiemarketing

    Conversatiemarketing is in zekere zin een onderdeel van interactieve content; je wilt immers de dialoog aangaan met je doelgroep. Toch gaat conversatiemarketing verder dan alleen de content die je deelt als merk: het heeft ook betrekking op alle contactpunten die je hebt met (potentiële) klanten. Zo kun je conversatiemarketing toepassen op e-mails, de klantenservice, chatbots, video’s, en andere belangrijke contactmomenten. 

    Consumenten verwachten dan ook steeds sneller een reactie van de bedrijven waarmee ze in contact staan. 82% van de consumenten verwacht zelfs binnen tien minuten een reactie van bedrijven nadat ze contact opnemen. Het actief beheren van social media kanalen en live chats is dus van groot belang om klanten te behouden en te voldoen aan hun verwachtingen. 

    Hoe zet je conversatiemarketing dan effectief in? Door gebruik te maken van een sterke customer journey en alle touchpoints uit de funnel in kaart te brengen, verkrijg je inzicht in de belangrijkste contactmomenten. Op deze momenten kun je vervolgens extra aandacht besteden aan het klantencontact en nagaan of alle informatie duidelijk genoeg gecommuniceerd is. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de drie stappen in het conversational framework:

    1. Engage: door bezoekers op je website direct de mogelijkheid te geven om een gesprek aan te gaan, elimineer je barrières die veel klanten wel eens ervaren bij het gebruik van e-mail of contactformulieren. Met slimme chatbots kan je op ieder moment van de dag een gesprek aangaan. Zorg dat je voldoende tijd steekt in het instellen van de chatbot zodat deze effectief te werk kan gaan. 
    2. Understand: consumenten verwachten tegenwoordig direct een reactie van bedrijven. Wacht je te lang? Dan is de kans groot dat potentiële klanten bij de concurrentie gaan kijken. Door korte vragen te stellen met behulp van een chatfunctie kun je de behoefte van de gebruikers op je website, social media of andere kanalen snel bepalen en ze efficiënt verder helpen.
    3. Recommend: heb je de behoefte van een klant bepaalt? Zorg er dan voor dat ze verder in je sales funnel worden geleid door de juiste aanbevelingen te doen. Niet alleen heeft dit een positieve uitwerking op het conversiepercentage, het zorgt er ook voor dat je veel data verzamelt over (potentiële) klanten en hun behoeftes. 

    Storytelling en persoonlijke aandacht

    Hoe klein of hoe groot je ook wilt inzetten met interactieve content en conversatiemarketing: onthoud dat het gevoel dat je bij je doelgroep weet te creëren het belangrijkst is. Focus op storytelling en bepaal welk gevoel je teweeg wilt brengen bij de doelgroep. Heb jij hulp nodig met het optimaliseren van je content, behoefte aan meer engagement op je social media, of wil je adverteren onder de juiste doelgroep? Vul het contactformulier in en laat ons weten hoe we jou kunnen helpen!

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    sustainability manager
    duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    cursus opleiding duurzaamheid ecoteers
    social media content plan
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    duurzaam op reis
    the promised forest
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen