Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Wat kunnen we in 2022 verwachten op het gebied van digitale marketing, maar vooral: hoe richt je je marketing als bedrijf in 2022 optimaal in?
Het online leven verandert tegenwoordig bijna met de dag. In 2021 zagen we de markt voor crypto’s harder groeien dan ooit tevoren, bood TikTok nieuwe mogelijkheden om jonge doelgroepen te bereiken, en werden de NFT’s een mainstream begrip. Met deze continue stroom aan ontwikkelingen in de online spheres, is het voor bedrijven essentieel om op de hoogte te blijven van trends onder consumenten.
Voor 2022 wordt verwacht dat deze trends ook een belangrijke rol gaan innemen. Zo wordt de verkoop van NFT’s steeds gebruikelijker en stijgt TikTok gestaag in het lijstje met effectieve platformen voor adverteerders. Uit deze ontwikkelingen komen twee belangrijke trends naar voren op het gebied van online marketing: interactieve content en conversatiemarketing.Â
Interactieve content is geen nieuwe speler op het toneel, sterker nog: het is al jaren één van de belangrijkste onderwerpen in de wereld van online marketing. Met de opkomst van social media kregen bedrijven en consumenten een nieuwe manier om met elkaar te communiceren. Waar bedrijven in het verleden alleen hun boodschap uitzonden naar de consument, is er nu steeds meer sprake van een gesprek tussen bedrijf en klant.
Consumenten verwachten een steeds persoonlijkere relatie met merken, en gaan ervan uit dat er naar hen geluisterd wordt. Je kunt content interactief maken door bijvoorbeeld:
Het grootste voordeel van interactieve content is de band die consumenten met je merk opbouwen. Ze raken niet alleen enthousiast over je merk, maar voelen zich ook op verschillende niveaus verbonden. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat je de aandacht van je doelgroep langer weet vast te houden. Van bedrijven vraagt dit dat zowel inhoud als boodschap persoonlijker en memorabeler worden.
Conversatiemarketing is in zekere zin een onderdeel van interactieve content; je wilt immers de dialoog aangaan met je doelgroep. Toch gaat conversatiemarketing verder dan alleen de content die je deelt als merk: het heeft ook betrekking op alle contactpunten die je hebt met (potentiële) klanten. Zo kun je conversatiemarketing toepassen op e-mails, de klantenservice, chatbots, video’s, en andere belangrijke contactmomenten.
Consumenten verwachten dan ook steeds sneller een reactie van de bedrijven waarmee ze in contact staan. 82% van de consumenten verwacht zelfs binnen tien minuten een reactie van bedrijven nadat ze contact opnemen. Het actief beheren van social media kanalen en live chats is dus van groot belang om klanten te behouden en te voldoen aan hun verwachtingen.Â
Hoe zet je conversatiemarketing dan effectief in? Door gebruik te maken van een sterke customer journey en alle touchpoints uit de funnel in kaart te brengen, verkrijg je inzicht in de belangrijkste contactmomenten. Op deze momenten kun je vervolgens extra aandacht besteden aan het klantencontact en nagaan of alle informatie duidelijk genoeg gecommuniceerd is. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de drie stappen in het conversational framework:
Hoe klein of hoe groot je ook wilt inzetten met interactieve content en conversatiemarketing: onthoud dat het gevoel dat je bij je doelgroep weet te creëren het belangrijkst is. Focus op storytelling en bepaal welk gevoel je teweeg wilt brengen bij de doelgroep. Heb jij hulp nodig met het optimaliseren van je content, behoefte aan meer engagement op je social media, of wil je adverteren onder de juiste doelgroep? Vul het contactformulier in en laat ons weten hoe we jou kunnen helpen!