Hoe creëer je social media engagement en wat heb je eraan?

Wat is social media engagement? 

Social media engagement is alle interactie die je als bedrijf of persoon hebt met anderen op social media. Die like op jouw nieuwe profielfoto, het delen van een verhaal op Instagram, maar ook de klacht die een klant plaatst als reactie op jouw LinkedIn post. 

Social media draait om interactie. Het sociale element is de meerwaarde van social media ten opzichte van meer traditionele eenzijdige media zoals televisie en radio. Net als met bijvoorbeeld vrienden is interactie veel waardevoller dan alleen een verhaal van een ander aanhoren zonder een gesprek te hebben. Zit je als bedrijf op social media, dan draait het dus om interactie in plaats van content zonder reacties. 

Engagement gaat een stap verder dan bereik. Waar je misschien wel de meeste volgers hebt op social media, is het een stuk waardevoller als je ook interactie met een deel van hen hebt. Interactie kan een volger namelijk omzetten in een klant of zelfs ambassadeur van jouw merk. 

Op social media kun je interactie hebben op diverse manieren. Bij social media engagement kun je denken aan deelacties, reacties, likes, click-through-rates en verwijzingen zoals getagd worden of genoemd worden in een hashtag.

Effecten van social media engagement

Algoritmes op social media rangschikken content op populariteit. Engagement zorgt ervoor dat het algoritme jouw post sneller oppikt en dat deze door nog meer mensen gezien wordt. Het is een van de belangrijkste factoren die social media platforms gebruiken in het rangschikken van posts. Engagement is dus van cruciaal belang in jouw social media strategie. Het kan de hele online marketing een boost geven. 

Ieder individu of bedrijf waarmee je interactie hebt is bovendien een potentiële klant. Wanneer je op een goede manier met die interactie omgaat, vergroot je de kans op nieuwe klanten. Dat zorgt namelijk voor een positieve ervaring met jouw bedrijf en dat slaan mensen op. Twee derde van de 18- tot 54-jarigen heeft een betere perceptie van een bedrijf als het reageert op klantvragen op social media. Zij verwachten daarbij echter wel een reactie binnen 24 uur. Vooral millennials stellen vragen gericht aan klantenservice via social media en zien social media ook als een geschikt kanaal hiervoor. Bij deze doelgroep valt er dus veel te bereiken door middel van social media engagement. 

Engagement op social media is niet alleen zichtbaar, maar ook onzichtbaar zoals in privéberichten. Ook dit draagt bij aan betrokkenheid van potentiële klanten en is dus waardevol. 

Social media engagement stimuleren

Het is dus gunstig om engagement op social media te hebben. Je wilt eigenlijk dat jouw content uitnodigt om erop te reageren en dat mensen dit ook daadwerkelijk doen. De vraag is dan ook: hoe stimuleer je social media engagement? 

Allereerst is het van belang dat je engagement met jouw social media content meet en evalueert. Wanneer er plotselinge pieken of dalen verschijnen, kun je analyseren waardoor dit veroorzaakt wordt. Goede elementen kun vervolgens vaker toepassen en type posts die minder scoren achterwege laten. 

Differentiatie naar doelgroep en platform

Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden hoe jouw doelgroep zich gedraagt op social media en wat voor hen werkt. Zorg dat je up to date blijft van hun behoeften, zodat je hier op social media goed op inspeelt. Niet elke social media trend werkt bij jouw doelgroep en zal dus engagement genereren. Als je je content optimaliseert voor de doelgroep, zal je ook meer interactie realiseren. 

Het is ook van belang dat je je social media gedrag afstemt op het desbetreffende platform. Op Instagram draait het om foto’s, terwijl langere teksten beter passen op LinkedIn. En op Facebook doen posts met video’s het tig keer beter dan posts met enkel tekst. 

Persoonlijk

Een persoonlijke touch aan je social media posts stimuleert engagement ook. Het maakt dat de menselijke kant van jouw organisatie naar voren komt, en mensen communiceren nu eenmaal liever met andere mensen dan met computers. Door bijvoorbeeld namen of foto’s van personeel toe te voegen aan content, of door het gebruik van humor, komt je persoonlijker over. Een unieke manier van spreken en stijl van reageren kan hierbij ook helpen. 

Delen en gedeeld worden

Om engagement te stimuleren, helpt het ook om posts van anderen te delen. Denk aan een ander bedrijf met een mooi initiatief of een organisatie waar je mee samenwerkt. Maar ook het delen van posts van volgers die iets delen over hun klantervaring. Dit maakt dat de klant zich gezien voelt en misschien zelfs over die repost vertelt aan anderen. Deze mond-op-mond reclame is goud waard. Dit type engagement kun je ook in samenwerking met influencers creëren. 

Je kunt ook winacties en wedstrijden organiseren op social media. Volgers hebben dan de kans om iets te verdienen vanwege hun deelacties et cetera, en dat maakt dat ze engaged worden met jouw content en hopelijk ook met jouw bedrijf op de langere termijn. 

Relevante en actuele content

Als je engagement wilt op social media, zul je content moeten plaatsen die relevant en interessant is voor lezers. Het zal dus niet zo goed werken wanneer je gaat spammen over jouw product of service. In plaats daarvan is het effectiever om te voorzien in tips of informatie die potentiële klanten waarderen en waar ze echt iets aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan de laatste trends in jouw vakgebied. 

Ook inspelen op de actualiteit kan zorgen voor een stroom reacties en dus engagement. Wordt er al veel gesproken over een bepaalde gebeurtenis, dan zullen mensen met interesse de post bekijken en dat kan weer zorgen voor interactie. 

Aan de slag met social media? Bekijk wat wij voor jou kunnen doen om je social media engagement te verhogen. We komen graag in contact

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?