Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Wellicht wel het grootste topic bij ons de afgelopen 12 maand: wat mag wel en wat mag niet op het gebied van tekstuele contentcreatie met ChatGPT? AI-content rankte niet goed het afgelopen jaar. Hierdoor zijn wij zeer terughoudend met het 1 op 1 gebruik van AI-gegenereerde content. Zet Google nu een andere koers in?Â
Het creëren van content met behulp van generatieve AI biedt een hoop aantrekkelijke voordelen, maar werd tot dusver afgestraft door het rankingsalgoritme van Google. De laatste berichtgeving over de september-update laat echter doorschemeren dat Google, binnen bepaalde grenzen, geen nee meer zegt tegen AI-gegenereerde webcontent.
In dit artikel verkennen we de nieuwe richtlijnen van Google, en hoe je als ondernemer slim gebruik kunt maken van AI-technologie om hoog te scoren op Google.
Als je online op zoek bent naar informatie, is niets zo irritant als dat de eerste 3 zoekresultaten geen antwoord kunnen geven op je vraag, maar duidelijk in het leven zijn geroepen om clicks te genereren.Â
Om deze reden heeft Google het doel om steeds beter te worden in het identificeren van content die een nuttige en waardevolle bijdrage levert voor de eindgebruiker. Belangrijke kernwaarden zijn dat websites hoog scoren op expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T). Om deze eigenschappen te waarbogen rangschikte Google voorheen websites op content dat is gemaakt ‘by people, for people’.
Het feit dat Google haar richtlijnen regelmatig aanpast, zorgt continu voor uitdagingen bij ondernemers en online marketeers. Ook voor Ecoteers is het een topprioriteit om goed op de hoogte te blijven van de actuele richtlijnen – voldoe je als website niet meer aan de nieuwe richtlijnen? Dan zie je je website direct in de rankings dalen.Â
Onlangs heeft Google nieuwe richtlijnen gepresenteerd met betrekking tot het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) voor het creëren van content. Google blijft haar kwaliteitseisen en kernwaarden omtrent de E-E-A-T richtlijnen bewaken – wat echter nieuw is, is dat er geen strenge eisen meer zijn voor de manier waarop deze content wordt gegenereerd.Â
Hoe zit dat precies?
Waar de focus voorheen lag op content ‘By people, For people’, verschuift Google de focus meer richting ‘For people’. Als je graag hoger wilt scoren binnen Google, adviseert de zoekmachine nog altijd om content te plaatsen die voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen. Of deze content nu door mensen of door AI-technologie wordt gemaakt, maakt echter niet meer uit.Â
Het hek is daarmee niet volledig van de dam. Het inzetten van kunstmatige intelligentie om de SEO te manipuleren blijft een overtreding van de richtlijnen. Als het je lukt om met behulp van AI originele, nuttige en waardevolle content te plaatsen, heeft Google daar dus geen problemen meer mee.Â
De vraag is dus hoe we AI-technologie slim in kunnen zetten om kwalitatieve content te creëren waarmee hoog kan worden gescoord binnen Google. Als dit lukt, zal het werk van content creators een stuk makkelijker én efficiënter worden!Â
Laten we kijken naar een aantal tips die kunnen helpen met het realiseren van For-people content met behulp van AI.Â
De regel bij ons op kantoor is vooralsnog wat terughoudend/conservatief: gebruik nooit meer dan twee woorden achter elkaar 1 op 1 uit AI-software. Dit komt vaak neer op dat wij het alleen gebruiken als inspiratiebron voor nieuwe topics en het opzetten van een goede outline voor een artikel.Â
Uiteraard moeten wij als content creator hier ook voorzichtig mee zijn. Voor ons als is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat wij dit op eigen initiatief doen voor partners. Vooral niet nu door mensen geschreven content AI-content nog outperformed.
Er bestaan veel nuttige AI-tools voor content marketing, zoals ChatGPT, die op basis van slimme prompts binnen een handomdraai inhoudelijk sterke content kunnen genereren. De huidige tools hebben echter een aantal beperkingen, zoals het herhaaldelijk gebruiken van specifieke woorden en het volgen van terugkerende patronen in zinsopbouw.Â
Hierdoor zit er in massaal geproduceerde AI-webcontent weinig technische variatie, en zal Google dit laag scoren op originaliteit. Daarnaast is het een uitdaging om AI-tools de juiste instructies te geven waardoor de unieke expertise en de ervaring van jouw bedrijf erin naar voren komt.Â
Het is dus cruciaal om kwaliteitscontroles uit te voeren over content die je met behulp van AI genereert. Met behulp van onderstaande tips kun je AI-content omzetten tot kwalitatieve content, die toch onderscheidend is.Â
AI-tools gebruiken vaak herhaaldelijk dezelfde termen of zinspatronen. Wees hier kritisch op, en optimaliseer de content voor gevarieerd taalgebruik en synoniemen in te voegen.Â
Pas op dat je niet enkel een paar losse woorden aanpast, dat zal niet voldoende zijn om het Googlealgoritme te overtuigen van originaliteit.
Een extra voordeel van gevarieerd taalgebruik en verschillende synoniemen is dat zoekmachines meer context hebben en de website makkelijker kunnen vinden in het geval van een gerelateerde zoekopdracht. Â
Op Google’s pagina over het gebruik van AI staat vermeld dat het wenselijk is om transparant te zijn naar websitebezoekers dat er gebruik is gemaakt van AI bij het genereren van de content.Â
Uiteraard gebruiken wij ook nooit AI zonder goed overleg met onze partners. Wij merken dat de resultaten van AI-content tot dusver extreem tegenvielen, maar dat het grote inspiratiebron kan zijn voor het maken van een contentplanning aan het begin van de maand. Â
FYI, dit artikel is niet geschreven door AI, anders had ik het je wel gezegd ;).
Lees een andere blog over Digital PR en SEO
Als jouw bedrijf hulp kan gebruiken bij het optimaliseren van content, SEO uitbesteden of het gebruik van AI dan helpen wij daar graag bij. Wij staan altijd open voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.