fbpx

Hoe maak je een website duurzaam?

Het internet, de cloud, het word steeds populairder. Echter worden deze termen al snel gezien als virtuele concepten, dit komt doordat de verbinding niet perse zichbaar is voor ons. Echter niets is minder waar, de data die we versturen via het internet word verzameld, verwerkt en opgeslagen in grote datacenters over de hele wereld. Deze gigantische datacenters staan vol met servers die deze taken constant uitvoeren. Naast dat deze servers natuurlijk zelf veel stroom gebruiken, worden ze vaak ook gekoeld door gigantische koelsystemen.

Het internet gebruikt dan ook 416.2TWh stroom per jaar. Om dat in perspectief te plaatsen, dat is meer dat het hele Verenigd Koninkrijk bij elkaar. Elke keer als je een website bezoekt resulteert dat gemiddeld in een CO2 uitstoot van 4,61 gram. Een website die dus 10.000 keer per maand word bezocht, stoot 553 kilo CO2 per jaar uit.

Het web groeit natuurlijk ook nog steeds erg hard door, op het moment zijn er ongeveer 3,5 miljard internet gebruikers. Dit betekend natuurlijk erg slecht nieuws voor onze planeet. Het is dus belangrijk dat we met zijn allen hier iets aan doen. We geven dan ook graag tips om je website duurzamer te maken. 

  1. Optimaliseer je afbeeldingen

    Op veel websites zijn afbeeldingen de boosdoeners als het gaat om bestandsgrootte van een webpagina. Als je meer afbeeldingen met een grotere bestandsgrootte gebruikt, kon het meer data om te pagina op te halen. Dit moet natuurlijk allemaal via een datacenter gaan. Daarom is het belangrijk om er voor te zorgen dat je foto’s zo veel mogelijk schaalt. Ook kun je nadenken over het plaatsen van foto’s in bijvoorbeeld een carousel, of hetzelfde effect te behalen met een vector graphic of een CSS, in plaats van de foto.

  2. Neem een groene hosting provider

    Met servers, datacenters en koelsystemen die allemaal elektriciteit opslokken, helpt het vinden van een bedrijf dat duurzame energie gebruikt de milieu-impact van uw website aanzienlijk te minimaliseren.

    Groene webhosting vindt nog steeds zijn weg, en het vinden van een host die solide prestaties, goede klantenondersteuning combineert en hernieuwbare energie gebruikt, kan een uitdaging zijn. Veel hostingbedrijven hebben geen eigen datacenters, wat betekent dat ze minder controle hebben over hoe die servers worden uitgevoerd.

    Een ding dat u kunt zoeken, is echter een hostingprovider die is samengewerkt met Google Cloud Platform (GCP). Google koppelt 100% van hun energieverbruik aan hernieuwbare energie en blijft zich inzetten voor CO2-neutraliteit. Door een beheerde WordPress-host te gebruiken in combinatie met GCP, ben je zo veel dichter bij het creëren van een groene en duurzame website! Ook wij gebruikers in al onze online diensten servers die draaien op groene stroom.

  3. Gebruik lazy-loading voor foto’s en video’s.

    Lazy-loading betekent alleen het laden van afbeeldingen en andere media zoals vereist. Alleen de bovenkant van de website laadt onmiddellijk wanneer een gebruiker op de pagina landt, maar de rest verschijnt alleen als ze naar beneden scrollen. Dus als een gebruiker niet helemaal naar beneden schuift, hoeven niet alle afbeeldingen te worden geladen.

  4. Optimaliseer je fonts

    Er zijn technische strategieën die kunnen worden gebruikt om de grootte van lettertypen op websites te minimaliseren en we hebben gezien dat dit zelfs met aangepaste lettertypen kan leiden tot een bestandsgroottevermindering tot 97%. Een aantal van deze manieren om de grootte van lettertypebestanden te verminderen zijn het gebruik van een modern web-font format zoals WOFF en WOFF2, dit maakt gebruik van een hogere compressie in vergelijking met TTF, OFT and SVG file formats. Een andere goede manier is het gebruik maken van een subset van je font, waarbij je alleen gebruik maakt van de werkelijke tekens die je op site gebruikt hebt.

  5. Gebruik Accelerated Mobile Pages (AMP)

    AMP is ontworpen om inhoud sneller te laden op mobiele apparaten door onnodige code en bestandsgewicht te verwijderen, waardoor een minimalistische versie van de originele webpagina wordt geleverd. In theorie helpen technologieën zoals AMP niet echt veel als de website in het begin efficiënt is, maar in de gevallen waarin de originele webpagina’s niet zo slank zijn als zou moeten, kan AMP een handig hulpmiddel zijn om snel te stoppen en te leveren een lichtere en energiezuinige versie voor mobiele gebruikers.

    Er moet ook worden opgemerkt dat Google prioriteit geeft aan AMP-inhoud in mobiele zoekresultaten voor met name nieuwsgerelateerde onderwerpen, zodat het kan helpen de zichtbaarheid van uw inhoud te vergroten. Het nadeel is dat uw inhoud mogelijk op een Google-domein wordt weergegeven en dat sommige dingen die AMP heeft verwijderd, dingen kunnen zijn die u belangrijk vindt. Het is een krachtig hulpmiddel dat met zorg moet worden gebruikt.

  6. SEO

    SEO lijkt misschien niets te maken te hebben met website-efficiëntie, maar in de praktijk zijn de doelen van SEO inherent verbonden met het doel om het energieverbruik te verminderen. Bij het optimaliseren van een website voor zoekmachine rankings helpen we mensen de informatie die ze willen snel en gemakkelijk te vinden. Wanneer SEO succesvol is, betekent dit dat mensen minder tijd besteden aan surfen op het web op zoek naar informatie en minder pagina’s bezoeken die niet aan hun behoeften voldoen. Dit betekent dat minder energie wordt verbruikt en de energie die wordt verbruikt, wordt gebruikt om echte waarde aan de gebruiker te leveren.

  7. Copywriting

    Vergelijkbaar met zoekmachineoptimalisatie, heeft copywriting invloed op de website-efficiëntie omdat het van invloed is op de hoeveelheid tijd die mensen doorbrengen met het browsen op websites. Soms willen we dat mensen veel tijd doorbrengen op een website die zich onderdompelt in onze inhoud. Wat we niet willen is dat mensen hun tijd verspillen door inhoud te waden die hen weinig of geen waarde biedt. Daarom kan helder en efficiënt kopiëren schrijven helpen om verspilde tijd op internet te verminderen en op zijn beurt verspilde energie te verminderen. Hier willen je graag mee verder helpen, bekijk ons aanbod over duurzame copywriting!

Wil je graag zien hoe jouw website scoort op het gebied van CO2 voetprint? Doe dan de test op de website van Website Carbon Calculator

Share

Comments are closed.

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in de voor de nieuwsbrief voor ons laatste nieuws.

dev