Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Zo vind je de beste tone of voice voor jouw organisatie

    Tone of voice – een term die marketeers, copywriters en andere professionals regelmatig gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat je…

    Boyd Belshof min. leestijd
    Tone of Voice - Ecoteers

    Tone of voice – een term die marketeers, copywriters en andere professionals regelmatig gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat je je doelgroep op een passende manier aanspreekt wanneer je content schrijft. Zoek daarom uit welke tone of voice het beste bij jouw organisatie past om het meeste uit jouw artikelen en webpagina’s te halen.

    Tone of voice betekenis

    Wellicht heb je de term ‘tone of voice’ al wel eens voorbij zien komen. Maar wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? Letterlijk vertaald betekent tone of voice ‘toon van de stem’ omdat het gaat om de manier waarop je mensen aanspreekt. 

    Onderdelen van de tone of voice

    De tone of voice is op te delen in verschillende factoren. Pas wanneer je elk van deze onderdelen begrijpt, kun je de juiste tone of voice stapsgewijs vinden. Het gaat hier namelijk om een manier van spreken of schrijven die rekening houdt met de volgende onderdelen:

    1. Merkpersoonlijkheid
    2. Doelstelling
    3. Doelgroep
    4. Platform

    1. Merkpersoonlijkheid

    Of het nu gaat om een webpagina of blogpost, zorg ervoor dat je altijd vanuit je merkpersoonlijkheid – ook wel brand tone of voice – schrijft. Zo zorg je ervoor dat de tone of voice van al je content consequent is en mensen een steeds beter beeld kunnen vormen van waar jouw organisatie voor staat. Als je mensen de ene keer met ‘u’ en de volgende keer met ‘je’ aanspreekt, is het moeilijk om vertrouwd met met jouw merk of organisatie te raken.

    Unique Selling Point

    Het mooiste zou zijn als je brand tone of voice het Unique Selling Point (USP) van je organisatie uitdraagt. Bedenk wat jouw merk of bedrijf uniek maak en sluit hier de schrijfstijl van al je content op aan. Op deze manier komt je doelgroep er al lezend achter wie jij bent en waar je voor staat.

    Wellicht heeft jouw bedrijf veel status en meer expertise dan de concurrentie. In dat geval is vakjargon, nette taal en een serieuze toon aan te raden. Wil je echter, net zoals wij, duurzaamheid op een toegankelijke manier stimuleren? Dan zal een enthousiaste manier van schrijven die niet te ingewikkeld is, beter passen.

    USP merkpersoonlijkheid - Ecoteers
    Vraag jezelf af waar jouw organisatie voor staat en hoe je dit uit wilt dragen

    2. Doelstelling

    Voordat je je webpagina of artikel gaat schrijven, dien je jezelf af te vragen wat je met deze content wilt bereiken. Wil je mensen inspireren of informeren – of is het de bedoeling dat er na het lezen van je content iets gekocht gaat worden? Houd dit doel continu in je achterhoofd omdat er voor elk doel een optimale tone of voice is. 

    3. Doelgroep

    Voor wie is de tekst bedoeld? Dit sluit geheel aan bij de doelstelling van je content omdat je altijd een doelgroep in gedachten moet hebben bij een bepaald doel. Schrijf je een artikel dat middelbare scholieren informeert of hoop je consumenten binnen een specifieke branche over te halen jouw product te kopen? 

    Het vinden van jouw doelgroep is een belangrijk onderdeel van je strategie en kan worden gevonden met behulp van buyer personas. Iedere doelgroep en buyer’s persona heeft een andere voorkeur van aanspreken. Probeer erachter te komen welke snaar van elk van deze groepen je moet raken om de boodschap over te laten komen. 

    Bedenk vooraf wie de doelgroep van je content is zodat je hier de tone of voice op aan kunt sluiten

    4. Platform

    Bedenk welk platform je gaat gebruiken om jouw content te delen. Schrijf je een pagina voor je eigen website of wil je een blog maken dat je via social media deelt? Ook hiervoor geldt dat dit sterk van de doelgroep afhangt aangezien verschillende mensen gebruik maken van de diverse platforms. Waar je mensen op Facebook niet zo snel met ‘u’ aanspreekt, past dit misschien wel beter bij de mensen die je website bezoeken.

    De 4 dimensies

    Er zijn 4 dimensies die samen de daadwerkelijke tone of voice bepalen: 

    • Humor
    • Formaliteit
    • Respect
    • Enthousiasme 

    Elk van de 4 dimensies hebben verschillende gradaties. Die zien er als volgt uit:

    De 4 dimensies van tone of voice bepalen samen de toon van je content

    Waarom tone of voice belangrijk is

    Zowel voor webpagina’s als blogs geldt dat je de juiste tone of voice moet gebruiken om je doelgroep aan te spreken. Als de 4 dimensies niet aansluiten bij de factoren van de tone of voice, dan zul je het doel van je content niet bereiken. Dit is natuurlijk erg zonde van je tijd en moeite!

    Tone of voice voorbeelden

    Wie wel eens iets online bestelt, komt vast wel eens advertenties op social media tegen. Zo staat Bol.com inmiddels bekend om de ludieke manier waarop ze op actualiteiten inspelen. Door middel van woordgrapjes weten ze hun producten op een unieke manier in beeld te brengen. 

    Deze tone of voice sluit dan ook goed aan bij het USP van het bedrijf en kan niet niet zomaar door een ander gebruikt worden. Stel je maar eens voor wat de “clientèle” van een advocatenkantoor van deze strategie zou vinden … Kopieer daarom nooit zomaar de tone of voice van een andere organisatie maar vraag bij twijfel om advies. 

    Bol gebruikt haar tone of voice bij het maken van ludieke social media berichten

    Hulp nodig met het vinden van jouw tone of voice

    Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van de beste tone of voice voor jouw organisatie? Wij brainstormen graag samen over het bereiken van jouw doelgroep. Als je content schrijven überhaupt moeilijk vindt, dan helpen we je graag mee door middel van seo copywriting en social media beheer. Neem vooral contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken. 

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    sustainability manager
    duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    cursus opleiding duurzaamheid ecoteers
    social media content plan
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    the promised forest
    Sustainable marketing Ecoteers
    duurzaam op reis
    the promised forest
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen