Wanneer je begint met ondernemen, heb je een product of dienst bedacht waar jij volledig achter staat. Je wilt dit delen en je wilt hier natuurlijk ook geld mee verdienen. Om jouw idee succesvol te maken, is het belangrijk dat andere mensen (klanten) hier ook in willen investeren en net zo enthousiast zijn over het product als jijzelf. In dit artikel lees je alles over hoe je die klanten (doelgroep) kunt bereiken.
Wat is een doelgroep eigenlijk en waar moet je allemaal op letten?
Zoals je waarschijnlijk al weet bestaat je marketing doelgroep uit een specifieke groep mensen waar jij met je onderneming de focus op legt. Het zijn de mensen waar jij je product of diensten voor maakt en dus is het erg belangrijk dat je goed weet wat jouw doelgroep nodig heeft. Een doelgroep is vooral een belangrijk onderdeel van je marketing strategie, omdat deze groep jouw producten of diensten moeten willen kopen of gebruiken. Zo kun je gericht naar je doelgroep communiceren en marketing- en verkoopstrategieën ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en interesses van deze groep.
Verzamel informatie met een doelgroep analyse
Het is belangrijk om je marketing doelgroep te bepalen vóór je je product of dienst gaat verkopen, zodat je gericht kan communiceren en iets kan bieden wat ook daadwerkelijk aansluit bij de interesses van je doelgroep. Het bepalen van deze groep doe je door middel van een analyse. Dit is een proces waarbij je informatie gaat verzamelen over de groep die je wilt bereiken met jouw product of dienst.
Waarom een doelgroep bepalen en welke informatie heb je hiervoor nodig?
Hieronder hebben we een aantal stappen genoemd waarmee je makkelijk je doelgroep bepaald en de bijpassende informatie vindt.
- Definieer je product of dienst: zodra jij helder hebt wat je precies wilt aanbieden, kun je je richten op de groep mensen die dit zouden willen afnemen. Het is daarom goed om duidelijk te maken wat je product of dienst is en wat het doet.
- Identificeer je doelgroep: ontdek welke behoeften en mogelijke problemen je doelgroep heeft. En vraag jezelf af hoe jouw product of dienst in deze behoefte kan voorzien. Dit kan variëren van praktische behoeften, zoals het verminderen van tijd of moeite. Of je legt de focus op de emotionele behoeften van je klanten, zoals het verminderen van stress bijvoorbeeld. Jouw onderneming is succesvol als je in de behoeftes van je klanten voorziet.
- Bepaal de demografische kenmerken: het is belangrijk om rekening te houden met bepaalde feiten en cijfers van de doelgroep zoals, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen en woonplaats. Als je op de hoogte bent van dit soort gegevens, kun je je marketingstrategie weer beter bepalen. Als jouw klanten bijvoorbeeld voornamelijk uit jongeren bestaan die uit de randstad komen, is het handig om jouw communicatie hierop aan te passen. In dit geval kan social media bijvoorbeeld een goed middel zijn om je klanten te bereiken.
- Je doelgroep bepalen voor marketing met overige data: hiervoor kun je gebruik maken van beschikbare data, zoals marktonderzoeken en diverse website-analyses. Zo kun je je klanten nog beter begrijpen.
- Maak een doelgroepprofiel: je kunt informatie die je inmiddels hebt verzameld van je doelgroep samenvoegen voor een gedetailleerd profiel. Eigenlijk maak je een soort personage, zodat je weet hoe deze groep leeft en denkt. Op deze manier wordt je doelgroep persoonlijker en kun je nog beter inspelen op de behoeftes van je klanten.
Doelgroep bepalen model: verschillende analyses
Je weet nu beter welke gegevens je allemaal nodig hebt voor een doelgroepanalyse, maar hoe verzamel je al die gegevens eigenlijk? Er zijn gelukkig diverse doelgroep analyse modellen beschikbaar die jou een flink eind op weg kunnen helpen.
Doelgroep bepalen voorbeeld:
Maslow’s behoeftehiërarchie: dit model gaat uit van menselijke behoeften die volgens een hiërarchie zijn opgebouwd. Zo bezitten mensen over fysieke behoeften, veiligheid en stabiliteit, sociale behoeften, eergevoel en zelfactualisatie. Bedenk je welke behoefte jouw klanten hebben. Hoe kun jij daar met jouw product of dienst op inspelen, in welke behoefte voorziet jouw product of dienst de klant?
SDP-model: dit is een bekend marketing model die uitgaat van segmentatie op basis van gemeenschappelijke kenmerken.
S (segmentatie): je deelt de markt op in groepen op basis van gemeenschappelijke kenmerken, zoals leeftijd, geslacht of psychografische kenmerken zoals persoonlijkheid en levensstijl.
D (doelgroep): als de markt opgedeeld is in segmenten, kies je een doelgroep die het meest aan jouw product of dienst heeft.
P (positionering): bepaal een positie voor jouw product of dienst in de markt ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan prijs, kwaliteit, merknaam of unieke kenmerken.
Tips en aanbevelingen voor het bepalen van de doelgroep
Om bovenstaande informatie even iets makkelijker te maken, volgen hieronder verschillende manieren om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Vervolgens komen we met voorbeelden van diverse doelgroepen. Je hoeft deze tips voor het bepalen van de doelgroep natuurlijk niet allemaal uit te voeren, het is slechts inspiratie voor wat je zou kunnen doen om je klanten te onderzoeken. Afhankelijk van jouw onderneming kies je wat het beste past:
- Enquête doelgroep bepalen: een survey, of een enquête van de doelgroep kun je zowel online als offline uitvoeren om meer te leren over de interesses, behoeften en het gedrag van je klanten.
- Focusgroepen: wanneer je een groep mensen samenbrengt om te praten over jouw product of dienst, kun je wellicht beter begrijpen hoe mensen écht denken over het onderwerp. Het kan goed zijn om verschillende focusgroepen te organiseren, zodat je een uitgebreid inzicht krijgt.
- Interviews: door individuele interviews met mensen uit je doelgroep af te nemen kun je achterhalen wat de behoeftes zijn.
- Observatie: dit is misschien minder voor de hand liggend, maar deze methode kan heel behulpzaam zijn om je klanten echt te begrijpen. Je kan diverse observatie methodes toepassen, zodat jij het gedrag én de gedachtegang van je klanten volledig leert te begrijpen.
- Analyse van bestaande data: dit punt was eigenlijk al benoemd, maar dankzij bepaalde data zoals verkoopgegevens of een social media analyse kun je veel te weten komen van je doelgroep.
Verschillende doelgroepen: voorbeelden
Er zijn enorm veel diverse doelgroepen waar jij je met jouw onderneming op kan richten, afhankelijk van de producten die je aanbiedt. Je kunt je bijvoorbeeld richten op gezinnen, senioren, sportliefhebbers, dierenliefhebbers, reizigers, muziekliefhebbers en ga zo maar door. Deze verschillende doelgroepen voorbeelden kunnen als inspiratie dienen.
Als jij een bedrijf hebt dat gericht is op gezonde voeding, dan is jouw doelgroep misschien wel een groep mensen die gezonder willen eten, zoals mensen met een voedselallergie of mensen met een bepaald dieet of bepaalde levensstijl. Door peilingen uit te voeren onder de mensen die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding kun je je marketing richten op deze groep mensen. Of je interviewt mensen uit de doelgroep, om er zo achter te komen wat het is dat zij onder een gezond dieet verstaan.
Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden van een doelgroep onderzoek. Het is vooral belangrijk om te onthouden dat elke onderneming anders is. Wat werkt voor de een, werkt misschien niet voor de ander.
Social media: doelgroep bepalen
Tegenwoordig is social media een populair marketingmiddel om klanten te bereiken. Wil je je doelgroep op Facebook bepalen, wil je je klanten bereiken met Instagram of TikTok? Het zijn, afhankelijk van je doelgroep bepaling, allemaal goede manieren. Als je weet wie je klanten zijn, kun je je social media kanalen zo inrichten dat je je klanten er mee bereikt. Dus, je doelgroep bepalen op Facebook of andere socials, hoe doe je dat?
Doelgroep onderzoek voorbeeld op social media:
- Bepaal je doelstellingen: voordat je begint met het bepalen van je doelgroep, is het goed om te bedenken wat je precies wilt bereiken met je social media platform. Wil je je merknaam versterken of zoek je naar nieuwe klanten?
- Maak weer een profiel van je ideale klant: denk aan kenmerken als leeftijd, geslacht, opleidingsniveau etc. Waar zoekt diegene naar?
- Gebruik data van je huidige klanten: dit kan met behulp van klantenfeedback of met behulp van social media analyse tools. Zo kun je een nog beter beeld krijgen van deze groep en je doelgroep op facebook bepalen of andere platforms.
- Bekijk concurrenten: je kan altijd inspiratie halen van je concurrenten. Hoe benaderen zij hun doelgroep? Wat maakt dat zij succesvol zijn?
- Social media analyse tools: met deze tools kun je de demografische gegevens van je volgers en hun online gedrag inzien. Hier kan jij op in spelen!
Doelgroep betekenis: samenvatting
Nu je allerlei verschillende doelgroep onderzoek voorbeelden hebt gelezen, heb je hopelijk genoeg inspiratie opgedaan om zelf aan de slag te gaan. Onthoud dat je niet alles hoeft te doen om tot de juiste klanten te komen. Het is vooral ook belangrijk dat je zelf enthousiast bent over jouw dienst of product. Doe goed onderzoek naar je klanten, door deze goed te kennen kun je je product of dienst constant aanpassen en verbeteren. Zo groei je mee met je doelgroep en blijf je je ontwikkelen. Bovendien kan je nooit iedereen bereiken, dus wees niet bang om keuzes te maken voor je doelgroep bepaling!