Online marketingkanalen, hoe bepaal je welke kanalen je gebruikt?

Als je een goede online marketingstrategie wilt opzetten, dan is het kiezen van de juiste online marketingkanalen een belangrijk onderdeel. Er zijn enorm veel kanalen waaruit je kunt kiezen, zoals e-mail marketing, social media, affiliate marketing en zoekmachinemarketing. Hier lees je alles wat je moet weten over diverse marketingkanalen én geven we je tips over hoe je jouw online marketingstrategie kunt bepalen!

Wat is online marketing?

Online marketing is niet meer weg te denken tegenwoordig. Iedereen maakt gebruik van het internet en dus is het online verkopen en promoveren van producten en diensten een slimme manier van marketing. Het doel van online marketingkanalen is om de online zichtbaarheid van een merk of bedrijf te vergroten. Je kunt online conversies, zoals de verkopen en leads hiermee genereren met gevolg dat je jouw klanten aanzet tot actie.

Online marketingkanalen: verschillende opties

Welke verschillende online marketingkanalen zijn er eigenlijk allemaal? Hieronder volgt een lijst met alle diverse opties voor online marketing. Het is goed om te onthouden dat elk online marketing kanaal zijn eigen voor- en nadelen heeft. Het is belangrijk om marketingkanalen te kiezen die het beste bij je doelgroep en jouw bedrijf passen!

  1. Zoekmachine marketing: deze vorm van online marketing richt zich op het optimaliseren van een website of webshop zodat deze hoger scoren in de zoekresultaten van diverse zoekmachines, zoals Google bijvoorbeeld. Hieronder vallen zowel search engine optimalisation (SEO) en search engine advertising (SEA).
  2. Social media marketing: hierbij maak je gebruik van diverse social media-platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Deze platforms maken het makkelijk om te interacteren met klanten.
  3. E-mailmarketing: het sturen van nieuwsbrieven om hen te informeren over producten of diensten, met CTA’s om je klanten tot actie aan te zetten.
  4. Affiliate marketing: een vorm van online marketing waarbij bedrijven of individuen (affiliates) producten of diensten promoot en verkoopt in ruil voor commissie.
  5. Content marketing: hierbij maakt je constante, waardevolle content om de doelgroep aan te trekken en te behouden. Denk hierbij aan video marketing en influencer marketing. 
  6. Display advertising: het plaatsen van advertenties op websites of apps. Hiermee stimuleer je klanten om hun contactgegevens achter te laten bijvoorbeeld, of je stimuleert ze om direct een product of dienst te kopen.

Online marketingstrategie bepalen

Voor je je online marketingkanalen kunt kiezen, moet je je online strategie bepalen. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, omdat het een mede bepaalt of jouw online bedrijf succesvol gaat zijn! Je online strategie bepalen helpt je om de online aanwezigheid van jouw bedrijf te versterken. Hier volgen verschillende stappen die je kunt volgen:

  1. Definieer je doelen: bedenk je vooraf goed wat je precies wilt bereiken met je online marketinginspanning. Wil je meer naamsbekendheid genereren, de verkopen van je producten of diensten verdubbelen, of wil je meer bezoekers naar de website krijgen? Het is makkelijker je online strategie te bepalen als je inzichtelijk hebt wat je wilt bereiken.
  2. Doelgroep: hoe ziet je doelgroep eruit? Waar bevinden je klanten zich online, wat houdt hen bezig? Als je weet wat jouw doelgroep naar zoekt, kun je hier beter op inspelen met je jouw online marketingkanalen.
  3. Maak gebruik van SEO: je wilt er absoluut voor zorgen dat jouw bedrijf vindbaar is en een hoge positie heeft in de zoekresultaten. Dit maakt het voor klanten makkelijk om het bedrijf te vinden!
  4. Social media en e-mail marketing: deze krachtige marketingtools zijn makkelijke manieren om te communiceren met je volgers (doelgroep) en je merknaam te versterken en mogelijk nieuwe klanten aan te trekken. Je kunt je klanten aanzetten tot kopen of inlichten over nieuwe ontwikkelingen van jouw bedrijf.
  5. Analyseer en optimaliseer: meet je online marketinginspanningen en ontdek hoe jouw bedrijf presteert. Dit kan door middel van diverse analytics-tools die je helpen inzien wat wel en niet werkt. Zo kun je beter je online marketingstrategie bepalen en weet je waar verbeterpunten liggen!