Tegenwoordig zijn ChatGPT en vergelijkbare AI-tools niet meer weg te denken bij een goede SEO-Strategie. ChatGPT is een kanaal geworden waar klanten antwoorden zoeken over jouw bedrijf. Het is dus van groot belang dat AI-systemen je bedrijfsgegevens en expertise goed herkennen. In dit blog leggen we je uit hoe je in 6 stappen hier naartoe werkt.
Waar haalt ChatGPT informatie vandaan?
ChatGPT haalt al zijn informatie uit openbare informatie op het internet. Je website, blogs, social media, reviews en andere online vermeldingen worden gebruikt om over je te vertellen. Om hier een goed beeld van te krijgen kun je zelf de proef op de som nemen. Vraag ChatGPT over jouw bedrijf over bijvoorbeeld je diensten, doelen of andere praktische informatie. In dit voorbeeld nemen wij even “Hoeveel bomen wil Ecoteers planten voor 2030?”. Wanneer je dit aan ChatGPT vraagt krijg je een antwoord te zien met erachter de bronnen waar het vandaan komt. Hier kun je dus zien op welke plek ChatGPT deze informatie heeft gevonden.

Hoe bepaalt ChatGPT welke informatie in zijn antwoorden verschijnt?
Het algoritme van ChatGPT heeft geen openbare ranking zoals Google. Het is dus niet bekend hoe het precies bepaald welke informatie er gebruik wordt. Door onze ervaring in AI-optimalisering weten we wel welke patronen er zijn en hoe je het de AI zo makkelijk mogelijk maakt om jouw informatie te herkennen als betrouwbaar en relevant.
De basis van jouw zichtbaarheid
Zonder sterke online bouwstenen hebben slimme trucjes om je zichtbaarheid te verbeteren geen zin. Zorg dus eerst dat de basis staat, dit doe je door:
- Zorg dat je Google-profiel waar je informatie en aanwezigheid op Google zoeken en maps beheert (Google business profile) volledig up-to-date is.
- Contactgegevens, openingstijden en product/diensten moeten duidelijk en up-to-date zijn op je website.
- Profielen op social media zoals LinkedIn en Meta moeten actief en consistent posten met duidelijke informatie.
- Positieve reviews en ervaringen van klanten moeten openbaar zichtbaar zijn.
Stappenplan om ChatGPT je bedrijf te laten vinden
In deze 6 stappen leggen we je uit hoe ChatGPT informatie over je bedrijf juist en concreet weergeeft. Om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk een stap overslaat hebben we hier een checklist om alle stappen te volgen.
- Onderzoek je huidige online aanwezigheid
- Zoek op je bedrijfsnaam en noteer waar informatie staat over je bedrijf. Kijk bijvoorbeeld op Google search, Google maps, LinkedIn, Kamer van Koophandel, Trustpilot, Tripadvisor, Facebook, Instagram etc.
- Onderzoek of op alle online platformen of de informatie compleet en juist is. Zorg dat er geen ontbrekende onderdelen zijn zoals geen FAQ, geen bedrijfsomschrijving, weinig of geen reviews.
- Bekijk en noteer hoe ChatGPT je om dit moment omschrijft, gebruik hiervoor voorbeeld prompts zoals:
“ Beschrijf kort wat (Bedrijfsnaam) doet”
” Wat voor een reviews heeft (Bedrijfsnaam)?”
- Vraag ChatGPT waar klanten benieuwd naar zijn met deze prompt “Wat zijn veelgestelde vragen over (Industry/branche) in (Locatie)?” Noteer dit antwoord voor de volgende stap.
- Zorg voor heldere antwoorden op je website
- AI-Systemen vinden korte en duidelijke informatie erg fijn. De beste manier om vragen te beantwoorden op je website is via een FAQ-pagina. Zorg dat de vragen waar klanten het meest benieuwd naar zijn (Onderzocht in stap 1) kort en helder worden beantwoord.
- Basisregels voor een FAQ-Pagina:
- 5-10 kort en heldere Q&A’s
- Zorg dat je elke antwoord regel start met 1 à 2 zinnen samenvatting, waarna je daarna meer uitleg geeft.
- Zorg dat de “Over ons” pagina de volgende dingen bevat: wie je bent, locatie (+ eventueel adres), welke diensten lever je en wat de missie van het bedrijf (max. 5 zinnen).
- Houd paragrafen op de website kort.
- Zorg dat contactgegevens zoals naam, adres en telefoon en e-mailadres te vinden zijn in de footer en op een contactpagina.
- Maak gebruik van structured headings (HTML heading elements H1-H6). AI-systemen pikken sneller informatie op als jouw website deze structuur volgt.
- Zorg dat pagina’s zoals de FAQ, over ons en contact crawlbaar zijn. Dit betekent dat de webpagina toegankelijk en doorzoekbaar zijn voor zoekmachine bots.
- Creëer en publiceer inhoud die andere willen citeren
- Inhoud die nuttig is en origineel vergroot de kans om backlinks en vermeldingen te krijgen. Wanneer je meer backlinks en vermeldingen hebt, word je sneller gevonden door AI-systemen.
- Dit kun je doen door:
- Publiceer blog-posts met handige informatie voor klanten.
- Publiceer handleidingen voor klanten. (Stap-voor-stap uitleg inclusief afbeeldingen of downloads).
- Klantervaringen vertellen waarbij je met cijfers uitlegt wat iemand heeft bereikt en hoe iemand het heeft ervaren om met jou te werken.
- Zorg dat de content duidelijke auteurs en datumvermelding hebben voor betrouwbaarheid.
- Maak content dat makkelijk te citeren is door andere. Ook wel ‘quote-ready’ zinnen genoemd.
- Verzamel reviews
- Maak duidelijk aan de klant dat een review over je product of dienst erg gewenst is. Reviews zorgen namelijk voor meer content en informatie over jouw bedrijf. Zorg wel dat dit niet irritant wordt. Je wilt geen mensen lastig vallen of afschrikken.
- Het belangrijkste is om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant om een review achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van een QR-code of een directe link.
- Manieren om subtiel om een review te vragen:
- Bij levering van een product kun je een briefje erbij doen met een QR-code met de vraag of ze willen laten weten hoe hun ervaring was.
- Stuur een directe link naar het specifieke reviewplatform waar je de recensie wilt ontvangen door naar de klant via e-mail. Zorg dat de e-mail beleeft is en dat het begint met een waardering naar de klant. Een voorbeeld hiervan is, “Bedankt dat u bij ons heeft besteld! Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaring. Zou u ons willen beoordelen via (Directe link)”.
- Zorg voor AI-vriendelijke content
Ondertussen is het wel duidelijk dat ChatGPT informatie gebruikt die duidelijk, gestructureerd en beknopt is. Nu gaan we iets meer de technische kant op. Het is namelijk belangrijk om metadata toe te voegen aan jouw content. Hiermee help je AI om jouw informatie te interpreteren. Hiervoor kun je een JSON-LD in je website plaatsen.
- Test en controleer hoe AI u beschrijft.
Om hiermee te beginnen, moet je eerst verschillende AI-systemen testen. Zoals we al eerder deden gaan we weer vragen stellen aan de AI die je bedrijf normaal gesproken krijgt van de klanten bijvoorbeeld:
– Wat is (Bedrijfsnaam?)
– Beoordelingen van (Bedrijfsnaam?)
– Welke diensten of producten heeft (bedrijfsnaam)?
Wanneer je de antwoorden hebt, kijk je of de antwoorden die u krijgt kloppen met wat uw bedrijf doet. De volgende stap is om bij te houden hoe AI u ziet met behulp van een audit. Dit kan gewoon een spreadsheet zijn met informatie over wanneer en wat u AI over uw bedrijf hebt gevraagd. Zie hieronder een voorbeeld:

Dit monitoring audit tabel kun je ook hier downloaden.
Aan het einde van elke audit vat je samen welke details consistent correct zijn beschreven, welke niet en of er details ontbreken. Markeer eventuele fouten en maak vervolgens een plan om deze te corrigeren. Dit kan bijvoorbeeld het bijwerken van je website of blog zijn. Je kunt deze audits maandelijks of om de paar maanden uitvoeren.
Conclusie
Van het versterken van jouw online aanwezigheid tot het verkrijgen van autoriteit met betrouwbare websites en het aangaan van partnerschappen door middel van linkbuilding. Dit lijkt misschien veel werk, maar het is essentieel voor je bedrijf als je wilt groeien en gemakkelijk herkend wilt worden door AI systemen.