4 Tips voor duurzaam ondernemen

Heel Nederland is aan het verduurzamen. Jouw organisatie kan natuurlijk niet achter blijven, maar het is soms lastig om te zien wat jouw bedrijf of organisatie kan veranderen. In dit artikel bespreken we 4 tips die jou hierbij op weg kunnen helpen.

  1. Breng CO2-uitstoot in kaart

Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen hoeveel en waardoor jouw organisatie CO2-uitstoot. Breng niet alleen in kaart waarmee jullie het meeste CO2 verbruiken, maar ook waar het makkelijkst winst te behalen valt. Zo kan jouw organisatie op effectieve manier acties ondernemen en snel resultaten behalen. Het is natuurlijk mogelijk dat jullie zelf de expertise in huis hebben maar het is aan te raden om er een professionele organisatie naar te laten kijken.

2. Verlaag CO2-uitstoot door maatregelen

Zodra het duidelijk is waar de meeste winst te behalen valt, is het tijd om actie te ondernemen. Zoek naar oplossingen die op de lange termijn duurzaam zijn en blijven. Doe een grondige check voordat je met een partij in zee gaat. Veel duurzame producten of diensten doen helaas aan green washing en het vinden van de juiste partner is daarom belangrijk. Ga dus niet blind voor de goedkoopste aanbieder van duurzame producten, maar vraag altijd even om een toelichting.

3. Compenseer CO2-uitstoot die jouw bedrijf niet kan voorkomen

Het zal lastig zijn om als bedrijf helemaal geen CO2 uit te stoten. Om toch CO2-neutraal te worden als bedrijf is het goed om zo vroeg mogelijk te starten met het compenseren van jullie uitstoot. Dit kan op verschillende manieren.

Om structureel impact te maken kan jouw organisatie kiezen om compensatie te verbinden aan jullie product of diensten. Wij van Ecoteers laten bijvoorbeeld bomen planten voor alle diensten die wij leveren. Op deze manier maakt jouw organisatie niet eenmalig, maar structureel het verschil

4. Zoek duurzame partners

Wellicht zit jouw organisatie niet in een sector die een grote ecologische voetafdruk heeft. Toch kan er een groot verschil gemaakt worden. Net als bij consumenten, bepalen organisaties in de B2B-markt ook met hun portemonnee wat de volgende trend gaat worden. Door het zoeken van duurzame partners straalt jouw organisatie niet alleen duurzaamheid uit, maar dwingt het ook andere bedrijven om mee te gaan in de verduurzaming.

Door deze tips op te volgen, kun je voor jouw organisatie goed in kaart brengen wat er moet gebeuren om een impact te maken. Hierdoor kunnen er snel en effectief stappen worden gezet naar een CO2-neutrale organisatie.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?