Oprichting van Ecosia
Ecosia is een zoekmachine. Je kan het vergelijken met zoekmachines als Google. Waar Ecosia zich mee onderscheidt is dat de winst die wordt verdiend met zoekopdrachten en advertenties niet naar aandeelhouders gaat, maar naar de natuur. Dit wordt gedaan door bomen te planten op plekken waar die hard nodig zijn, zoals Indonesië, Madagascar en Senegal. Ecosia heeft een samenwerking met Bing van Microsoft.
Oprichting van Ecosia
De oprichting van Ecosia gebeurde op 14 december 2009. De uit Berlijn afkomstige ondernemer, Christian Kroll, heeft na het afronden van zijn Business Administration de wereld rondgereisd en besloot om een impactvolle ondernemer te worden. Zijn doel was om een écht verschil te kunnen maken.
Op steeds meer plekken werd ontbossing een feit. De ontbossing gebeurde ondanks dat we tegenwoordig er steeds meer bewust van zijn dat bomen aan belangrijke functies bijdragen. Zo zorgen bomen ervoor dat de klimaatverandering wordt afgeremd dankzij de opname van CO2, bomen ons en de aarde koel houden en ons voeden. Tijdens deze wereldreis heeft Christian het probleem van ontbossing zelf van dichtbij gezien.
Het idee van het planten van bomen in combinatie met de zoekmachine is gedurende de wereldreis ontstaan. “Er moet iets gebeuren”, aldus Christian. Het planten van bomen op plekken daar waar die het hardst nodig zijn. De oprichting van Ecosia.org is hiermee een feit.
In de jaren 2009, 2010 en 2011 heeft de net opgerichte onderneming diverse onderscheidingen binnengehaald dankzij het doordachte concept en de snelle ontwikkeling hiervan. In april 2014 is Ecosia.org de eerste Duitse B- corperation, dankzij het originele en impactvolle social business-model. Gevolgd door een plant-mijlpaal in 2019. In dit jaar bouwt Ecosia een eigen energiecentrale om de zoekopdrachten mogelijk te maken.
De missie is duidelijk; het planten van een boom per 45 zoekopdrachten die op de zoekmachine worden gedaan. Met als visie het bouwen van een beter internet. Ecosia claimt dan ook per zoekopdracht ruim 1KG CO2 weg te halen uit de lucht. Maar liefst 80% wordt door de onderneming geïnvesteerd in het planten van bomen.
Geboekte resultaten tot nu toe
Het grootste doel wat men wil bereiken is het planten van bomen om de klimaatveranderingen tegen te gaan en de natuur te herstellen. Het planten wordt samen met de lokale bevolking uitgevoerd. Zo zien ook zij het belang van bomen planten, wordt er gezorgd voor werk en worden de lokale betrokken bij het proces van verduurzaming.
De status
Op dit moment zijn er meer dan 135 miljoen bomen geplant dankzij de zoekmachine. Het duurt gemiddeld 1,3 seconde om een boom te planten, er is bijna 13 miljoen euro geïnvesteerd én ze kennen meer dan 9.000 boomplantlocaties.
Alleen al in augustus heeft 431.949 euro geïnvesteerd in de boomprojecten, blijkt uit hun financiële rapport. Hiervan is er 211.967 euro geïnvesteerd in Burkina Faso, 7.239 euro geïnvesteerd in Marocco, 26.666 euro in Brazilië, 115.343 euro in Madagaskar en tot slot 46.590 euro in de Filipijnen.
Waarom voor Ecosia kiezen?
Allereerst is Ecosia een bedrijf waar mensen en de planeet belangrijker zijn dan het maken van winst. Er gaat dan ook 100% van de winst naar de klimaatactie. Van deze 100% is er minstens 80% gefinancierd aan boomplantprojecten op meer dan 9.000 locaties.
Natuurlijk kan Ecosia zelf niet achterblijven. Er wordt 200% hernieuwbare energie aangedreven. De zonnepanelen die hiervoor worden gebruikt, produceren tweemaal de hoeveelheid energie die nodig is om alle zoekopdrachten te kunnen uitvoeren.
De privacy
Daarnaast wordt de privacy van de gebruiker van de zoekmachine altijd vooropgesteld. De zoekopdrachten die worden uitgevoerd zijn anoniem en er wordt geen profiel opgesteld. De gegevens worden niet aan adverteerders verkocht en de zoekopdrachten die je uitvoert, zijn altijd gecodeerd. Ecosia is namelijk geïnteresseerd in boomprojecten, niet in profielen opstellen van de gebruiker.
Tot slot staat transparantie hoog in het vaandel. De gedetailleerde financiële rapporten worden dan ook op de website gedeeld. Naast de rapporten, worden er ook regelmatige updates over de boomplantprojecten weergegeven.
Hoe werkt Ecosia voor iPhone-gebruikers?
Ecosia is dus een zoekmachine die de inkomsten van advertenties gebruikt om bomen te planten daar waar het nodig is. Deze zoekmachine is beschikbaar voor Android-, iOS- en desktopgebruikers. Het is mogelijk om bij Apple Ecosia in te stellen als standaardzoekmachine, wanneer je Safari opent.
Hoe je Ecosia als standaardzoekmachine instelt voor iPhone-gebruikers? Open instellingen, ga naar safari. Onder het selecteren van je taal heb je ‘search engine’. Hier heb je de mogelijkheid je zoekmachine aan te passen. Alles wat je nu op Safari zoekt, haalt dus resultaten op van Ecosia.
Hoe werkt Ecosia voor Android-gebruikers?
De adresbalk kan je gebruiken als een zoekbalk. Wanneer je bijvoorbeeld wilt weten hoe laat de winkels in jouw dorp of stad open zijn, typ je dit in bij de adresbalk. Automatische instellingen zorgen ervoor dat je standaard zoekmachine Google is. Dit kan je wijzigen naar Ecosia. Ecosia maakt gebruik van de zoekmachine van Bing.
Hoe je Ecosia als standaardzoekmachine instelt voor Android-gebruikers? Open de Chrome-app op je telefoon en of tablet. Rechts van de adresbalk vind je drie stippels met de optie ‘meer’. Hier kan je bij ‘basisinstellingen’ de zoekmachine Ecosia selecteren. Alles wat je nu zoekt in je zoekbalk, gaat automatisch op Ecosia.
Delen van de winst
Het deel van de winst, ongeveer 80%, wordt geïnvesteerd in zogenoemde lokale partners. Deze lokale partners dragen zorg voor het planten van de bomen. Projecten waar Ecosia aan heeft bijgedragen zijn The Eden Projects voor Madagasker,e Hommes Et Terre voor Burkina Faso, ITPA voor Brazilië en The Green Belt Movement voor Kenia. Momenteel zijn er ruim 15 miljoen actieve gebruikers van de zoekmachine die actief bijdragen aan het begrip duurzaamheid. Gesteld kan worden dat duurzaamheid geen korte trend is, maar juist op lange termijn concurrentievoordeel geeft.
Doe je mee?
Wil je bijdragen aan een duurzame wereld waar we met elkaar klimaatveranderingen tegengaan? In deze blog wordt er achtergrondinformatie gegeven over Ecosia en wordt er aan je uitgelegd of het rendabel is om te adverteren op Ecosia. Tot slot vertellen we hoe het adverteren in zijn werk gaat en hoe de opgestelde campagnes geoptimaliseerd kunnen worden.
Achtergrondinformatie Ecosia
Bomen staan bekend als zogenoemde ‘superhelden’ van de planeet. Deze superhelden zorgen ervoor dat de CO2 wordt opgenomen, dat klimaatveranderingen worden afgeremd, de natuurlijke watercyclus wordt op gang gebracht én worden onvruchtbare gronden veranderd in vruchtbare bossen en landbouwgrond.
De uit Berlijn afkomstige ondernemer Christian Kroll heeft tijdens zijn wereldreis van dichtbij gezien hoe ontbossen een feit werd. Dit zette de ondernemer aan het denken. Er moeten bomen worden geplant op de plek daar waar het hardst nodig is. Uit dit probleem is Ecosia ontstaan in december 2009.
De visie van Ecosia is dé groene zoekmachine van de toekomst die bomen plant. Hoe? Doordat elke zoekopdracht op Ecosia gemiddeld 1 kg aan CO2 verwijdert.
Is het rendabel om te adverteren op Ecosia?
Wanneer je besluit om te adverteren op Ecosia, dan ben je er zeker van dat je een doelgroep aanspreekt die bij wilt dragen aan duurzaamheid. Dit betekent een doelgroep die ernaar streeft om een positieve impact op het milieu te hebben.
Het budget dat jij in je advertenties investeert, wordt gebruikt om het ecosysteem te herstellen van onze planeet. Ecosia garandeert de privacy van de zoekmachine. Op vier manieren. Allereerst worden na een week je zoekopdrachten geanonimiseerd. Ten tweede word je informatie nooit aan adverteerders verkocht en worden er geen externe trackingtools gebruikt. Tot slot kunnen vreemden je zoekopdrachten niet inzien doordat deze worden versleuteld.
Adverteren op Ecosia heeft een groot voordeel. Het adverteren is namelijk, in vergelijking met Google, een stuk goedkoper. Wel liggen de zoekvolumes aanzienlijk lager. Daarentegen is de kwaliteit van de bezoekers wel hoger. Zeker wanneer jouw product of dienst aansluit bij de specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat, gebleken uit gedeelde demografische gegevens, uit de leeftijdsgroep van 18-34 jaar, die affiniteit hebben met duurzaamheid en bij het maken van bewuste, groene keuzes.
Daarnaast heeft de partner van Ecosia, Bing, een koppeling met LinkedIn. Het zakelijke platform LinkedIn is namelijk onderdeel van het grote Microsoft. Steeds meer functionaliteiten worden uitgerold, die de synergie mogelijk maken tussen deze twee platformen.
Adverteren via Microsoft Ads op Ecosia
Ecosia heeft een samenwerking met Bing en dus met Microsoft. Ze maken gebruik van de technologie binnen hun advertentieportaal. Wanneer je wilt beginnen met adverteren op Ecosia, is het van belang dat je beschikt over een advertentieaccount bij Microsoft.
Bing is dé zoekmachine van Microsoft die tegenwoordig standaard staat ingesteld op elke Microsoft computer en laptop. Het marktaandeel van Bing staat op 9%. Daarnaast worden er ongeveer 12 miljard zoekopdrachten gedaan op zo’n 1,5 miljard apparaten per jaar. De zoekopdrachten kennen per jaar een groei van 20%.
Het aanmaken van een campagne kan je doen zoals je dat normaal ook zou doen; je begint met het invoegen van de gewenste zoekwoorden en schrijft advertentieteksten die werven. Bij het schrijven van deze advertentieteksten kan je een keuze maken binnen welk netwerk je advertenties zichtbaar wilt laten zijn. Wanneer je al een campagne hebt ingesteld, kan je de ‘ad distribution’ optie kiezen. Met deze optie is het mogelijk om te adverteren op het netwerk van Ecosia.
Optimaliseren campagnes op Ecosia
Eenmaal een advertentie aangemaakt en een aantal klikken en of weergaven kunnen verwerven? Het is dan mogelijk om inzichten te verkrijgen in het netwerk dat jouw advertenties vertoond. Je kan op deze groep gemakkelijk inspelen. Wanneer je eenmaal duidelijk in kaart hebt gekregen wie jouw target groep is, kan je de advertenties hierop aanpassen.
Het inspelen op de groep die jouw advertentie opent kan door via setting van jouw account, campagne of advertentiegroep specifieke websites uit te sluiten. Een andere optie is dat je eerst afwacht op welke website de gemaakte advertenties goed presteren. Na het verkrijgen van inzicht besluit je hierna pas websites uit te sluiten.
Wij helpen jou bij Ecoteers graag met advertising. Daarnaast planten wij net zoals Ecosia bomen voor onze services, dubbele winst dus. Neem contact met ons op en wij helpen je direct!