Marketplaces (Bol.com)

Klaar om je online strategie uit te breiden naar marketplaces? Of benieuwd of marketplaces geschikt zijn voor jouw bedrijf en product? Schakel de hulp in van onze marketplaces specialisten.

Verkoop je producten succesvol op Marketplaces

Bij succesvol verkopen op Bol.com of andere marketplaces komt een hoop meer kijken dan de meeste ondernemers aanvankelijk inschatten. Het publiceren van de producten is namelijk pas het topje van de ijsberg.

Om de gewenste verkoopresultaten te bereiken zullen de product listings zo compleet mogelijk ingevuld moeten worden. Dit betekent dat elk aspect van het product leesbaar moet zijn op de pagina.

Denk hierbij aan een titel met relevante zoekwoorden, maar ook informatie over de afmetingen, ondersteunende afbeeldingen en reviews. Zodra dit in orde is, is het tijd om te bekijken waar we staan ten opzichte van de concurrentie qua verzendkosten en levertijd.

Daarbij is ook niet elk product geschikt voor marketplaces. Daarom bieden onze experts uitgebreide ondersteuning bij het kiezen van de juiste marketplace strategie op Bol.com.

 

Benieuwd of wij meer kunnen halen uit jouw Bol.com account? Wij kijken vrijblijvend mee.

Wij gaan kijken waar de verbeterpunten liggen van jouw huidige marketplace aanwezigheid. Laat onze professionals de potentie van marketplaces beoordelen.

    Wat gaan we precies doen

    Heb jij hulp nodig bij succesvol verkopen op Bol.com en Amazon? Dan kunnen wij je hier zeker bij helpen! Om ervoor te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan, lichten wij hier al kort toe hoe de aanpak van onze hulp eruit gaat zien.

    Scan op potentie en haalbaarheid

    Alvorens we starten willen we graag in kaart brengen wat de kansen op marketplaces zijn. Dit doen we aan de hand van een doorlichting van de organisatie en het assortiment, alsook de markt waarin het zich bevindt.

    Strategie bepaling

    Samen gaan we bepalen welke doelen we stellen voor marketplaces en hoe we die gaan bereiken. Denk hierbij zowel aan de keuze van het product zelf, als de prijs en het budget.

    Content optimalisatie

    Zonder content is verkopen op marketplaces zinloos. Daarom gaan we er eerst voor zorgen dat de consument de weg naar je producten kan vinden. Dit doen we aan de hand van uitvoerig onderzoek.

    Account beheer

    Zodra de startfase is afgerond, is het tijd om bestaande listings verder te optimaliseren, nieuwe toe te voegen of CPC (Sponsored Products) campagnes te lanceren. Uiteraard bespreken we samen alle opties.

    Hoe kunnen we je van dienst zijn?

      Hoofdkantoor:
      Bernadottelaan 13
      3527 GA, Utrecht
      Nederland

      Kantoor Hengelo
      Demmersweg 32
      7556 BN, Hengelo
      Nederland

      Kantoor Tilburg
      Meutestraat 14
       5042 XK, Tilburg
      Nederland

      Kennis is er om te delen

      Onze kennisbank

      We delen graag onze kennis op het gebied van content, daarom schrijven onze schrijvers periodieke blogs over de laatste trends in het land van copywriting. Deze zijn allemaal te vinden in onze kennisbank. Hieronder de laatste artikelen die geschreven zijn door onze schrijvers. 

      Marketplace advertising voor jouw bedrijf

      Marketplaces zijn de laatste tijd enorm in populariteit aan het stijgen in de retailwereld. Het biedt een gecentraliseerde marketplace als alternatief op het adverteren via je eigen webshop. Vooral de grotere online bedrijven zijn hiervoor erg interessant. De Amazon marketplace en Bol marketplaces zijn hier goede voorbeelden van.

      Wellicht zal je als online shopper al wel eens gezien hebben dat een kledingstuk of ander item niet direct van Bol afkomt. Voor vooral kleinere webshops is dit een zeer interessant alternatief. Je kunt je product bij Bol verkopen en zo kun je profiteren van de bekendheid van grotere merken om zo toch in de schijnwerper te komen.

      Ook Google wil hier volop van profiteren, als je op het tabje shopping klikt wanneer je zoekt naar een product, zul je een grote selectie aan producten van verschillende aanbieders zien. Deze dienst van Google heet Google shopping. Met Google Shopping optimaliseren kunnen verkopers tot wel 50% meer producten verkopen op Bol.com. Bol.com kan maar beperkt Google shopping adverteren en heeft daarom een aantal strenge criteria opgesteld waaraan producten moeten voldoen willen ze een deel van het advertentiebudget van Bol.com krijgen. 

      Is adverteren op een marketplace het waard?

      Als retailer zul je moeten overwegen of het aanbieden van je producten op bijvoorbeeld de Amazon marketplace een goed idee is. Er hangen namelijk zowel voordelen als nadelen aan het aanbieden van je producten op marketplaces, vooral als reseller.

      Zo zul je als reseller bijvoorbeeld moeten opboksen tegen de grote merken die dezelfde producten direct verkopen en door de hogere marges de producten goedkoper kunnen aanbieden. Als je gaat verkopen op Bol.com, zul je ook direct met de producten van Bol zelf concurreren.

      marketplaces

      Ook kan adverteren op Bol.com leiden tot kannibalisatie van het verkeer op je eigen website en misschien wel het grootste nadeel: je verliest inzicht in interessante klantendata en contactgegevens. Een klantenportfolio is immers ook enorm veel waard.

      Op veel marketplaces moet je daarnaast ook marges betalen aan de marketplace zelf. Deze liggen veelal tussen de 8% en 15% van de bruto omzet. Je zult dus moeten afwegen of de extra exposure opweegt tegen de kosten die je moet maken om bij een marketplace online te adverteren.

      Marketplace voor de reseller

      Alhoewel er relatief meer nadelen zijn voor resellers, dan voor grotere merken om direct via een marketplace te verkopen, heeft het verkopen op Amazon of verkopen op Bol.com ook voor de reseller vaak heel veel waarde. Daarnaast kun je de nadelen van het adverteren op een marketplace enigszins compenseren. Zo kun je, wanneer je een goede relatie hebt met de merkeigenaar nog steeds profiteren van goede marges.

      Met goede communicatie tussen jou als reseller en de merkeigenaar, hoef je elkaar niet kapot te concurreren en kan het voor beide partijen voordelig zijn om te verkopen via een marketplace advertentie.

      Waarom is adverteren via marketplaces interessant?

      Betere vindbaarheid

      Als je als webshop actief bent op een grote marketplace als de Bol marketplace of Amazon marketplace, dan weet je gelijk dat je qua vindbaarheid in Google goed zit. Het focus punt gaat dan niet naar online vindbaarheid, maar jezelf onderscheiden op de marketplace zelf. Dit kan met aantrekkelijke en volledige productbeschrijvingen, veel afbeeldingen en natuurlijk aantrekkelijke prijzen.

      De extra kosten die je betaalt aan de marketplace zelf worden dus eigenlijk betaalt in een vaak een veel hoger bereik. Als reseller is het dus belangrijk om je vervolgens op het platform zelf zichtbaar te maken, wat vaak een andere strategie is dan wanneer je wilt ranken op Google.

      Naamsbekendheid

      Alhoewel we eerder kannibalisatie aankaartten als nadeel (wat het ook is!) kan het marketplace uitbesteden door verkopen op Bol.com of verkopen op Amazon ook positieve gevolgen hebben voor je eigen webshop. Wanneer je naamsbekendheid creëert via bijvoorbeeld de Bol marketplace, dan zullen de kopers ook bekend zijn met je naam.

      Mochten ze in de toekomst dan specifiek naar jouw eigen producten zoeken, is de kans er dat de klant direct op de naam van jouw webshop gaat zoeken en zo bij je eigen webshop terecht komt.

      Zodoende profiteer je van de marketplace zonder dat je de extra marge op de verkoop hoeft te betalen.

      Verkopen op de Bol.com marketplace

      Er zijn verschillende soorten marketplaces, zoals open en gesloten marketplaces. Bol.com is een voorbeeld van een open marketplace, een marketplace waarop iedereen kan adverteren. Bol.com heeft op dit moment meer dan 20 categorieën waarin ze verkopers producten laten verkopen. De kans dat je in aanmerking komt om via Bol.com te verkopen is dus groot. 

      Toch heeft de website een aantal voorwaarden waaraan verkopers moeten voldoen. Bol.com staat namelijk bekend om zijn snelle service en hoge consumentenvertrouwen en dit willen ze ook graag zo houden. 

      verkopen op bol.com

      Voorwaarden om te mogen verkopen op Bol.com

      Als je aan al deze voorwaarden voldoet, dan kun je producten gaan verkopen op de marketplace. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kan het verkopen op een grote marketplace ook voor problemen zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan concurrentie en kannibalisatie. Het verkopen en adverteren op een grote marketplace vergt dan ook een bepaalde werkwijze.  

      Werkwijze marketplace advertising

      Alleen met het besluiten om te verkopen op Bol.com of verkopen op Amazon betekent niet dat je gegarandeerd succes hebt op de marketplace. Hiervoor zul je onder andere de presentatie van je producten moeten optimaliseren. Belangrijk is dus dat je een concreet plan hebt voordat je daadwerkelijk overgaat op marketplace advertising. Als je Ecoteers ingeschakeld om dit te doen, zullen we onderstaande 4 stappen met je doorlopen om zo tot een zo goed mogelijk marketplace plan te komen.

      We bespreken jouw wensen en ontwikkelen een duidelijk plan waarin we je kunnen helpen om succesvol te verkopen op Bol.com en Amazon. Zo weet je zeker dat de presentatie van je producten in orde is en er een duidelijke strategie achter het adverteren via een marketplace zit.

      marketplace specialist voor verkopen op bol.com

      Marketplaces: Veelgestelde Vragen

      Als je als webshop actief bent op een grote marketplace als de Bol marketplace of Amazon marketplace, dan weet je gelijk dat je qua vindbaarheid in Google goed zit. De focus gaat dan niet naar online vindbaarheid, maar jezelf onderscheiden op de marketplace zelf.

      Marketplace adverteren wordt steeds interessanter naarmate dit concept populairder wordt. Steeds meer grote online retailers bieden dit aan, waardoor je als kleinere reseller kunt profiteren van de vindbaarheid en naamsbekendheid van de overkoepelende webshop.

      Alhoewel het enkele nadelen met zich meebrengt, is het aanbieden van je product op een marketplace bijna altijd het overwegen waard.

      Er zijn een tal van centrale marketplaces te vinden. Onze aanraders zijn onder andere het verkopen op Bol.com of Amazon marketplaces. Dit zijn erg bekende namen in de webshop wereld (Amazon internationaal en Bol nationaal).

      Als je optimaal wilt adverteren via een marketplace en jezelf wilt onderscheiden, dan zul je het maximale moeten halen uit je presentatie op het platform. Dit kan onder andere met duidelijke productbeschrijvingen, competitieve prijzen en pakkende afbeeldingen, maar ook een snelle reactietijd wanneer er bijvoorbeeld een klacht is.

      Alhoewel de link met marketplace advertising en duurzaamheid moeilijk te vinden is, willen we onze marketplace expertise toch combineren met het supporten van duurzame initiatieven en het helpen van duurzame startups.

      Als klant krijg je dus naast service op maat ook de garantie dat je actief bijdraagt aan een duurzamer en groener Nederland.