Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Groeien met Marketplaces

    Vergroot je vindbaarheid door met je producten aanwezig te zijn op platforms als Amazon, Bol en Marktplaats. Met het juiste onderscheid genereer je meer naamsbekendheid en omzet. Ongeacht de grootte van je productaanbod.

    4.9 uit 85 beoordelingen

    Ben je klaar om te groeien met Marketplaces?

      Waarom groeien met Marketplaces?

      Marketplaces zijn de laatste tijd enorm in populariteit aan het stijgen in de retailwereld. Het biedt een gecentraliseerde marketplace als alternatief op het adverteren via je eigen webshop. Vooral de grotere online bedrijven zijn hiervoor erg interessant. Amazon, Bol en Marktplaats zijn hier goede voorbeelden van.

      Hoe werken we samen aan jouw groei?

      Alleen met het besluiten om te verkopen op Bol.com of verkopen op Amazon betekent niet dat je gegarandeerd succes hebt op de marketplace. Hiervoor zul je onder andere de presentatie van je producten moeten optimaliseren. Belangrijk is dus dat je een concreet plan hebt voordat je daadwerkelijk overgaat op marketplace advertising. Tijdens een samenwerking doorlopen we deze 4 stappen voor maximaal resultaat.

      1

      Scan op potentie en haalbaarheid

      Voor we starten brengen we in kaart wat de kansen op marketplaces zijn. Dit doen we aan de hand van een doorlichting van de organisatie en het assortiment, alsook de markt waarin het zich bevindt.

      2

      Strategie bepaling

      Samen bepalen welke doelen we stellen voor marketplaces en hoe we die gaan bereiken. Denk hierbij zowel aan de keuze van het product zelf, als de prijs en het budget.

      3

      Content optimalisatie

      Zonder content is verkopen op marketplaces zinloos. Daarom gaan we er eerst voor zorgen dat de consument de weg naar je producten kan vinden. Dit doen we aan de hand van uitvoerig onderzoek.

      4

      Accountbeheer

      Zodra de startfase is afgerond, is het tijd om bestaande listings verder te optimaliseren, nieuwe toe te voegen of CPC (Sponsored Products) campagnes te lanceren. Uiteraard bespreken we samen alle opties.

      Klaar om te groeien met Marketplaces?

      Wil je jouw marketingstrategie uitbreiden met Marketplaces? Wij geven een eerlijk advies over of jouw bedrijf en product klaar zijn voor groei op Marketplaces? Schakel de hulp in van onze marketplaces specialisten. Klaar om te zaaien?

      4.9 uit 85 beoordelingen

        Goede oogst begint bij goede zaadjes

        Het uitgangspunt is samenwerken op basis van goed vertrouwen, zonder ingewikkelde contracten. We staan achter onze diensten en leveren goed werk. Daarom beloven we:

        1

        Groei, natuurlijk

        Je groeit in omzet, leads, bekendheid, bereik of simpelweg kennis. Resultaat is dƩ voorwaarde voor een duurzame samenwerking. Wij geven de weg naar succes. De snelheid bepalen jullie.

        2

        Een plan op maat voor jou

        Je krijgt advies voor jouw situatie. Geen standaard aanpak. Geen one size fits all. We duiken in je data en bepalen samen het plan voor de komende maanden. Wel met de kennis op zak van 300+ eerdere samenwerkingen.

        3

        Elke maand opzegbaar

        Je blijft flexibel. We spreken af welk resultaat we samen realiseren. Wij nemen verantwoordelijk over ons deel. Werkt het niet of voelt het voor een van ons niet goed? Dan kun je zo weer je eigen weg gaan. Even goede vrienden.

        4

        Transparant in elke stap

        Je blijft altijd op de hoogte. Met realistische prognoses en transparantie over behaalde resultaten, ook als het even tegenzit. Samenwerken doen we voor de lange termijn, daarom gaan we altijd voor eerlijk advies.

        5

        Focus op resultaat

        Om het maximale uit de beschikbare middelen te halen, leggen we het zwaartepunt van onze focus volledig op datgene waar het uiteindelijk om draait: rendement met je website.

        6

        Voor een natuurlijk Nederland

        Je draagt bij aan een duurzame toekomst. Wist je dat al onze diensten bijdragen aan onze doelstelling om 120.000 bomen te planten? Ontdek meer over onze duurzame initiatieven.

        Klaar om te groeien met Marketplaces?

        Wil je jouw marketingstrategie uitbreiden met Marketplaces? Wij geven een eerlijk advies over of jouw bedrijf en product klaar zijn voor groei op Marketplaces? Schakel de hulp in van onze marketplaces specialisten. Klaar om te zaaien?

        4.9 uit 85 beoordelingen

          Marketplace advertising voor jouw bedrijf

          Marketplaces zijn de laatste tijd enorm in populariteit aan het stijgen in de retailwereld. Het biedt een gecentraliseerde marketplace als alternatief op het adverteren via je eigen webshop. Vooral de grotere online bedrijven zijn hiervoor erg interessant. DeĀ Amazon marketplaceĀ en Bol marketplaces zijn hier goede voorbeelden van.

          Wellicht zal je als online shopper al wel eens gezien hebben dat een kledingstuk of ander item niet direct van Bol afkomt. Voor vooral kleinere webshops is dit een zeer interessant alternatief. Je kunt je product bij Bol verkopen en zo kun je profiteren van de bekendheid van grotere merken om zo toch in de schijnwerper te komen.

          Ook Google wil hier volop van profiteren, als je op het tabje shopping klikt wanneer je zoekt naar een product, zul je een grote selectie aan producten van verschillende aanbieders zien. Deze dienst van Google heet Google shopping. Met Google Shopping optimaliseren kunnen verkopers tot wel 50% meer producten verkopen op Bol.com. Bol.com kan maar beperkt Google shopping adverteren en heeft daaromĀ een aantal strenge criteria opgesteldĀ waaraan producten moeten voldoen willen ze een deel van het advertentiebudget van Bol.com krijgen.

          Is adverteren op een marketplace het waard?

          Als retailer zul je moeten overwegen of het aanbieden van je producten op bijvoorbeeld de Amazon marketplace een goed idee is. Er hangen namelijk zowel voordelen als nadelen aan het aanbieden van je producten op marketplaces, vooral als reseller.

          Zo zul je als reseller bijvoorbeeld moeten opboksen tegen de grote merken die dezelfde producten direct verkopen en door de hogere marges de producten goedkoper kunnen aanbieden. Als je gaat verkopen op Bol.com, zul je ook direct met de producten van Bol zelf concurreren.

          marketplaces

          Ook kan adverteren op Bol.com leiden tot kannibalisatie van het verkeer op je eigen website en misschien wel het grootste nadeel: je verliest inzicht in interessante klantendata en contactgegevens. Een klantenportfolio is immers ook enorm veel waard.

          Op veel marketplaces moet je daarnaast ook marges betalen aan de marketplace zelf. Deze liggen veelal tussen de 8% en 15% van de bruto omzet. Je zult dus moeten afwegen of de extra exposure opweegt tegen de kosten die je moet maken om bij een marketplace online te adverteren.

          Marketplace voor de reseller

          Alhoewel er relatief meer nadelen zijn voor resellers, dan voor grotere merken om direct via een marketplace te verkopen, heeft het verkopen op Amazon of verkopen op Bol.com ook voor de reseller vaak heel veel waarde. Daarnaast kun je de nadelen van het adverteren op een marketplace enigszins compenseren. Zo kun je, wanneer je een goede relatie hebt met de merkeigenaar nog steeds profiteren van goede marges.

          Met goede communicatie tussen jou als reseller en de merkeigenaar, hoef je elkaar niet kapot te concurreren en kan het voor beide partijen voordelig zijn om te verkopen via een marketplace advertentie.

          Waarom is adverteren via marketplaces interessant?

          Betere vindbaarheid

          Als je als webshop actief bent op een grote marketplace als deĀ Bol marketplaceĀ of Amazon marketplace, dan weet je gelijk dat je qua vindbaarheid in Google goed zit. Het focus punt gaat dan niet naar online vindbaarheid, maar jezelf onderscheiden op de marketplace zelf. Dit kan met aantrekkelijke en volledige productbeschrijvingen, veel afbeeldingen en natuurlijk aantrekkelijke prijzen.

          De extra kosten die je betaalt aan de marketplace zelf worden dus eigenlijk betaalt in een vaak een veel hoger bereik. Als reseller is het dus belangrijk om je vervolgens op het platform zelf zichtbaar te maken, wat vaak een andere strategie is dan wanneer je wilt ranken op Google.

          Naamsbekendheid

          Alhoewel we eerder kannibalisatie aankaartten als nadeel (wat het ook is!) kan het marketplace uitbesteden door verkopen op Bol.com of verkopen op Amazon ook positieve gevolgen hebben voor je eigen webshop. Wanneer je naamsbekendheid creƫert via bijvoorbeeld de Bol marketplace, dan zullen de kopers ook bekend zijn met je naam.

          Mochten ze in de toekomst dan specifiek naar jouw eigen producten zoeken, is de kans er dat de klant direct op de naam van jouw webshop gaat zoeken en zo bij je eigen webshop terecht komt.

          Zodoende profiteer je van de marketplace zonder dat je de extra marge op de verkoop hoeft te betalen.

          Verkopen op de Bol.com marketplace

          Er zijn verschillende soorten marketplaces, zoals open en gesloten marketplaces. Bol.com is een voorbeeld van een open marketplace, een marketplace waarop iedereen kan adverteren. Bol.com heeft op dit moment meer dan 20 categorieƫn waarin ze verkopers producten laten verkopen. De kans dat je in aanmerking komt om via Bol.com te verkopen is dus groot.

          Toch heeft de website een aantal voorwaarden waaraan verkopers moeten voldoen. Bol.com staat namelijk bekend om zijn snelle service en hoge consumentenvertrouwen en dit willen ze ook graag zo houden.

          verkopen op bol.com

          Voorwaarden om te mogen verkopen op Bol.com

          Als je aan al deze voorwaarden voldoet, dan kun je producten gaan verkopen op de marketplace. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kan het verkopen op een grote marketplace ook voor problemen zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan concurrentie en kannibalisatie. Het verkopen en adverteren op een grote marketplace vergt dan ook een bepaalde werkwijze.

          Werkwijze marketplace advertising

          Alleen met het besluiten om te verkopen op Bol.com of verkopen op Amazon betekent niet dat je gegarandeerd succes hebt op de marketplace. Hiervoor zul je onder andere de presentatie van je producten moeten optimaliseren. Belangrijk is dus dat je een concreet plan hebt voordat je daadwerkelijk overgaat op marketplace advertising. Als je Ecoteers ingeschakeld om dit te doen, zullen we onderstaande 4 stappen met je doorlopen om zo tot een zo goed mogelijk marketplace plan te komen.

          We bespreken jouw wensen en ontwikkelen een duidelijk plan waarin we je kunnen helpen om succesvol te verkopen op Bol.com en Amazon. Zo weet je zeker dat de presentatie van je producten in orde is en er een duidelijke strategie achter het adverteren via een marketplace zit.