Wat is het gemiddelde bereik van een Facebookbericht?

Uit onderzoek is gebleken dat het gemiddelde organisch bereik van een Facebookpost nu rond de 5,2% ligt. Waarmee geconcludeerd kan worden dat een klein deel van de volgers van een bedrijf in contact komt met deze post. In de afgelopen jaren is het organisch bereik van bedrijven gestaag afgenomen. In dit artikel lees je over hoe je als bedrijf je organisch bereik kan boosten en kijken we naar hoeveel mensen je kunt bereiken met betaalde Facebook advertenties.

Wat is organisch bereik?

Bij Facebook vertegenwoordigt ‘bereik’ het aantal mensen dat minstens één keer jouw bericht heeft gezien. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen organisch en betaald bereik. Betaald bereik spreekt voor zich: het betreft het aantal mensen dat jouw content heeft bekeken waarvoor jouw bedrijf heeft betaald.  Hierdoor kan je al raden wat organisch bereik is. Namelijk het aantal personen die jouw content hebben gezien zonder dat je hier geld voor hebt uitgegeven.

De afname van organische bereik

Het organisch bereik is met de tijd afgenomen voor ondernemers, wat het lastiger maakt om ervan te profiteren. Vorig jaar was er een neerwaartse terugval van 52% in het organisch bereik op Facebook. Dit is voornamelijk te danken aan het nieuwe algoritme. Dit algoritme filtert de berichten die de gebruiker te zien krijgt. Facebook toont enkel relevante content aan elke gebruiker om de engagement en gebruikservaring te verbeteren. Daarnaast verklaart Facebook dat er te veel content wordt gepubliceerd dan daadwerkelijk kan worden getoond op de nieuwsfeed. 

Sinds 2016 is het algoritme meer gaan focussen op het laten zien van berichten van familie en vrienden op de nieuwsfeed. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke afname van het organische bereik van bedrijfspagina’s. Hierdoor kwam betaald bereik steeds meer naar voren, waarbij bedrijven begonnen met hun doelgroep te bereiken via Facebooks betaalde advertenties. Dit resulteerde in aanzienlijke inkomsten voor het commerciële bedrijf Facebook.  Facebook beweert dat deze bedrijven mee profiteren van dit engagement en ziet de toekomst in gerichte Facebook advertenties.

De belangen van organische bereik

Ook al lijkt het erop dat het organisch bereik uiteindelijk verloren gaat, blijft deze marketingmethode effectief. Als je momenteel een Facebook bericht plaatst, bereik je 1 tot 6% van je volgers, wat erg weinig is. Toch is het essentieel om je organisch bereik op Facebook te blijven stimuleren. Maar waarom is dit belangrijk? Ten eerste draagt het bij aan het creëren van merkbekendheid, wat van groot belang is. Het bepaalt in welke mate (potentiële) klanten vertrouwd raken met jouw bedrijf. Door je brand awareness te vergroten, kan je je onderscheiden van concurrenten die zich ook op dezelfde doelgroep focussen. 

Ten tweede is het een kans om leads te genereren. Deze leads geven je de mogelijkheid om in contact te komen met je potentiële klanten. Het doel dat je dan stelt als bedrijf is om potentiële klanten over te halen om een klant te worden. Uiteindelijk kan je experimenteren met de verschillende soorten content en laat je jouw klanten binden met je bedrijf. Op deze manier creëer je een community waar gelijkwaardige communicatie plaatsvindt tussen de klant en het bedrijf.

Ten derde creëer je verkeer dat naar jouw bedrijfswebsite leidt. Deze website biedt de mogelijkheid om jouw bedrijf voor een bredere doelgroep toegankelijk te maken. Als laatste is het een belangrijke kans om marketing inzichten te verkrijgen van jouw doelgroep. Het is van belang om te weten hoe je hen het beste kunt aanspreken en bereiken, wat uiteindelijk kan worden toegepast in je marketingstrategie.

Hoe verbeter je jouw organisch bereik?

Organisch bereik blijft ondanks sterke afname in de afgelopen jaren toch van groot belang voor je bedrijf. Het maken van aantrekkelijke content voor Facebook is niet altijd even eenvoudig, aangezien er veel concurrentie is op het platform.  Maar hoe verbeter je jouw organische bereik op Facebook? Door het volgen van deze 5 bruikbare en praktische tips zal je bereik aanzienlijk toenemen.

  • Maak relevante content

Om jouw doelgroep te bereiken is het belangrijk dat je relevante en kwalitatieve content hebt. Deze content moet voldoen aan de volgende aspecten: informeren, inspireren, entertainen en het moet de kijker iets leren. Maak relevante content en volg de regels en richtlijnen. Het is van cruciaal belang om content te maken die niet alleen van hoge kwaliteit is, maar ook voldoet aan de regels en richtlijnen van Facebook.  Als je dat niet doet, zal jouw content geen bereik maken naar jouw gewenste doel. Dus, hoe maak je dergelijke relevante content? Door je voornamelijk te richten op het boeien, informeren en prikkelen van je doelgroep.

Als tip geven we je mee om je te verdiepen in de regels en richtlijnen van Facebook door de community normen door te nemen. Focus je dan vooral op het hoofdstuk “Aanstootgevende Content”. Dit zal je inzicht geven in wat aanvaardbaar is op dit sociale mediaplatform en wat niet.  Het is namelijk erg belangrijk dat je aanvaardbare content maakt, anders kan dit resulteren in een waarschuwing tot het verwijderen van jouw account. Hou je bewust bezig met het basisprincipe van Facebook, waarna je kan overgaan tot een strategie om jouw doelgroep organisch te bereiken.

  • Bepaal je doelgroep

Doordat Facebook veranderingen doorvoert, is het belangrijk dat je hierin mee gaat. In dit geval moet je je gaan richten op posts die gericht zijn op een selectieve doelgroep. Door je te focussen op een doelgroep creëer je meer interactie en engagement uit de posts die je plaatst. Is jouw doelgroep breed? Verklein deze dan door je te concentreren op specifieke kenmerken waar ze onder vallen, zoals interesses, demografische gegevens of geografische locatie.

Facebook biedt drie opties om je te helpen je doelgroep beter af te bakenen: voorkeursdoelgroep, nieuwsoverzicht, doelgroepen en doelgroepbeperkingen. Hiervoor moet je ze eerst activeren in de instellingen van je pagina. Als tip geven we je mee om je doelgroep aan te moedigen. Vraag bijvoorbeeld om jullie post te liken en te delen met anderen om meer organisch bereik te creëren. 

  • Gebruik video-inhoud

Video content is lastiger om te creëren dan foto content. Toch genereert videocontent betrokkenheid, waardoor het sneller en vaker wordt gedeeld. Onderzoek toont aan dat het betrokkenheidspercentage bij video’s 0,26% is, terwijl dit bij een normale post 0,18% bedraagt. Hierdoor houdt het algoritme van Facebook van video content. Een rechtstreekse post is hierbij het beste alternatief, wat meer bereik, likes, shares en reacties creëert. 

Video’s zijn ook uitstekend geschikt om productinformatie over te brengen. Je doelgroep maakt namelijk kennis met de producten die je biedt. Hierin kan je goed overbrengen wat de waarde van het product is. Onderzoek toont aan dat 48% van de respondenten aangeeft na het bekijken van een video over te gaan tot de aankoop van het product.

  • Wijk af

Het is vanzelfsprekend dat je je vasthoudt aan de bewezen strategieën. Toch is het belangrijk om te experimenteren met jouw organische content. Baak af hoe jouw doelgroep op bepaalde content reageert. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Live, wat volgens Facebook zes keer meer interactie genereert dan de reguliere Facebook video’s. Competities is ook een grappige en authentieke manier om engagement te realiseren. Een andere mogelijkheid is het gebruik maken van Facebook story’s, deze posts worden niet beïnvloed door het algoritme van Facebook. Dit creëert de perfecte kans om organisch bereik te behalen. Als laatste kan je ook gebruik maken van Content curation, wat gaat over inhoud en het vakgebied van andere mensen. Met deze content laat je zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied.

  • Boost met betaalde advertenties

Om je bereik te behalen met organische Facebook-advertenties is niet altijd even eenvoudig. Het klinkt erg tegenstrijdig, maar dat is het niet. Betaalde advertenties op Facebook kunnen jouw organisch bereik vergroten. Door een betaalde advertentie te plaatsen op Facebook-bereik je hoogstwaarschijnlijk meerdere gebruikers. Deze gebruikers kunnen gaan reageren of delen van je bericht. Hierdoor ziet hun netwerk deze betaalde advertenties ook voorbij komen, waarbij jouw bedrijf steeds meer kenbaar wordt.
Maar hoeveel bereik je met Facebook advertenties? Facebook advertenties hebben een potentieel bereik van 2,11 miljard gebruikers. Dit houdt in dat 72,5% van hun maandelijkse gebruikers in contact komen met een Facebook advertentie. Toch is dit erg hoog gegrepen, waarbij je eerder rekening kan houden met een maximaal bereik van 1 miljard. Wat gelijk staat aan 34% van de wereldbevolking.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?