Maak kennis met de ervaren SEO-specialisten van Ecoteers

Anno 2023 zijn er geen bedrijven meer, die geen gebruikmaken van internet en geen bezoekers vanuit Google kunnen halen. Maar om bezoekers vanuit Google te kunnen krijgen, moet je eerst goed gevonden worden…

Op deze pagina lees je alle belangrijke informatie over het uitbesteden aan een SEO-specialist. 

Liever iemand persoonlijk spreken? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten bij Ecoteers.

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO-specialist helpt organisaties bij het beter vindbaar maken van hun project in de online zoekresultaten. SEO-specialisten richten zich op zoekmachines als Bing, Baidu, Yandex en Google. Hoofdzakelijk kijken de zoekmachines naar Google, omdat die machine op dit moment de meest gebruikte zoekmachine van Nederland is, namelijk 92 procent.

Een SEO-specialist bekijkt per situatie wat nodig is om beter gevonden te worden. Welke middelen noodzakelijk zijn, hangt af van de situatie. In grove lijnen bestaat SEO uit de volgende 3 pijlers:

Content – Tot slot is de content op de website ook een belangrijke factor om goed gevonden te worden. Content is meer dan alleen de tekst op de pagina. Het zijn bijvoorbeeld ook de afbeeldingen, de video’s, een podcast, een infographic en alle andere communicatie-uitingen op je website.

Techniek – De techniek vormt de basis om goed gevonden te worden. Is de website snel genoeg, waardoor bezoekers geen irritatie krijgen? Worden de pagina’s überhaupt wel geïndexeerd?

De SEO-specialist controleert vooraf of de techniek in orde is. De techniek is dus de basis en vormt het beginpunt om goed gevonden te kunnen worden.

Autoriteit – Daarnaast is autoriteit ook een belangrijke pijler. Zodra belangrijke, relevante partijen naar je toe linken, geef je zoekmachines een belangrijk signaal dat je website een autoriteit is in het vakgebied.

Onze SEO-marketeers vragen maandelijks kwalitatieve backlinks aan, die je helpen om goede signalen aan de zoekmachines te geven.

Waarom is SEO belangrijk voor je website?

Ondanks de opkomst van ChatGPT en ‘zeroclick searches’ is SEO ook in 2023 een belangrijke pijler in het online marketinglandschap. De redenen hiervoor zijn:

  1. Mensen gebruiken nog steeds zoekmachines om informatie te vinden, directe antwoorden te krijgen en om een aankoop te doen.
  2. Zoekmachines gebruiken nog steeds algoritmes om de zoekresultaten te bepalen. Die algoritmes worden dagelijks geüpdatet, met daarin zowel grote als kleine updates. Zo voerde Google het afgelopen jaar 2 core updates door en 3 product reviewupdates. Door die aanpassingen zullen zoekmachines ook in de komende jaren nog relevant blijven.
Google Search Console

Deze statistieken laten zien hoe belangrijk zoekmachines als Google voor je website kan zijn:

  • Het aandeel van Google is in Nederland 93 procent (bron Statcounter);
  • Uit onderzoek onder mensen uit Europa, India en Amerika blijkt dat 77 procent van de ondervraagden Google meer 3 keer per dag gebruikt (bron Moz);
  • Google blijft nog steeds groot, maar het aandeel is wel aan het afbrokkelen. AI-programma’s als Chat-GPT kregen de afgelopen maanden meer dan 100 miljoen gebruikers. Wel blijven nog veel bezoekers aan Google trouw.

Google is namelijk de meest gebruikte website en levert miljarden bezoekers per dag op (bron Oberlo).

Hoe gaat SEO bij Ecoteers in zijn werk?

Kick-off brainstorm sessie

Allereerst vinden wij het belangrijk om het bedrijf en jou als persoon te leren kennen. Wij willen bijvoorbeeld weten wat je ambities zijn, waar je op dit moment bent en ook wat er ontbreekt om te staan waar je wilt staan.

 

Website-analyse maken

Na deze sparsessie gaan wij aan de slag. Zo kijken wij waar het realistisch is om gevonden te worden, kijken we hoeveel maandelijkse bezoekers je organisch kunt krijgen en maken wij een SEO-analyse. In de SEO-analyse kijken wij bijvoorbeeld naar de huidige content, de concurrentie, het linkprofiel en een aantal technische aspecten. Komen we opvallende verbeterpunten tegen? Dan nemen wij die zeker mee! 

 

Planning maken

Op basis daarvan maken wij een planning en een ureninschatting. Het aantal uren en het budget doen wij altijd in overleg, omdat we het belangrijk vinden dat je er comfortabel bij voelt. En zien wij de casus als een groen project of NGO? Dan kunnen wij voor een gereduceerd tarief voor je werken.

 

Aan de slag

Ga je akkoord met de planning? Dan gaan wij voor je aan de slag! Wij werken volgens de planning en maken afspraken met je op welke termijn de content online wordt geplaatst. Ook rapporteren wij maandelijks aan je en kan je voor vragen altijd bij ons terecht.

 

Samenvattend: De SEO-marketeers van Ecoteers werken vaak met een opstarttraject en een maandelijks traject. In het opstarttraject beginnen wij met het SEO-traject en bepalen in deze fase de te voeren strategie. Vervolgens gaan we aan de slag met de planning en monitoren wij de tussentijdse resultaten.

5 voordelen om te kiezen voor Ecoteers

  1. Een verantwoorde keuze – Ecoteers is een groen bedrijf en dat merk je op heel veel vlakken! Zo compenseren wij ons CO2-uitstoot door voor elke 1.666 woorden een boom te planten. Daarnaast helpen wij groene bedrijven en NGO’s goed op weg, door onze diensten voor een gereduceerd tarief aan te bieden. Meer weten over duurzaamheid binnen Ecoteers? Lees dan onze over ons-pagina.

  2. Veel kennis en ervaring aanwezig – Bij Ecoteers werken meerdere SEO-marketeers, die meerdere jaren ervaring in de SEO-wereld hebben. Zo hebben Boyd en Martijn meer dan drie jaar ervaring en hebben wij een groot team aan developers, die je kan ondersteunen bij het aanpassen van je pagina’s.

  3. Veel mooie cases opgeleverd – De SEO-marketeers van Ecoteers hebben in het verleden veel mooie resultaten weten te boeken. Voor Zustainabox, een bedrijf waar je ecologische cadeaus kunt kopen, hebben wij bijvoorbeeld de websitesnelheid verbeterd en hebben wij de punten uit de SEO-check in een planning gegoten en vervolgens opgepakt. Mede door deze punten is Zustainabox gegroeid en is de relatie tussen Ecoteers en Zustainabox erg goed.

  4. Een vast aanspreekpunt – Bij Ecoteers krijg je altijd één vast aanspreekpunt. Hij/zij rapporteert maandelijks aan je, is goed te bereiken voor vragen en bepaalt hij met jou de strategie. Wij vinden het belangrijk dat we goed bereikbaar zijn. Heb je dus vragen? Of wil je met ons sparren? Dan kan je bij ons altijd terecht!

  5. Meedenken met de klant – Tot slot vinden wij het belangrijk dat we verder kijken dan alleen SEO. Zo kan je met ons sparren over de bedrijfsstrategie en kijken wij ook naar de andere kanalen. We denken dus verder dan ons eigen straatje!

Duurzame samenwerkingen

Succesverhalen

Lees hier verder voor een paar leuke projecten van Ecoteers uit de afgelopen periode. Wij kijken met onze partners actief naar mogelijkheden om onze samenwerking te versterken. Daarom zijn we blij met het sterk groeiende aantal duurzame partners.

Flynth

Flynth

Beter vindbaar door een krachtige contentstrategie
Meer informatie

MacLeasy

MacLeasy

Een bredere vindbaarheid door de inzet van blogs
Meer informatie

Flynth

Met meer dan 1.500 medewerkers en ongeveer 60 vestigingen in het land verspreid is Flynth één van de grootste adviseurs en accountants voor het midden- en kleinbedrijf. Flynth onderscheidt zich door de persoonlijke relatie met de klant en de specifieke sectorkennis van de eigen mensen.

Voor Flynth hebben de SEO-specialisten een strategie ontwikkeld en de bestaande content verder aangescherpt. Zo hebben wij krachtige content gemaakt en ook verschillende visuals toegevoegd. Ook hebben wij veel backlinks aangevraagd en hebben wij Flynth verder onder de aandacht gebracht.  

De SEO-resultaten waren erg goed! Zo staat Flynth op veel zoektermen nu erg hoog, en vind je het bedrijf op veel termen na de Nederlandse overheidsinstanties.

Macleasy

Ook voor Macleasy hebben wij mooie resultaten weten te bereiken. Macleasy is een duurzaam bedrijf voor het onderhouden en repareren van Apple-producten. Het bedrijf wil verspilling van bruikbare onderdelen tegengaan en zich goed inzetten voor mens, milieu en macs (ookwel people, planet, profit genoemd).

Voor Macleasy hebben de SEO-experts van Ecoteers gezorgd voor een bredere vindbaarheid binnen Google, door tweewekelijks blogs te schrijven. Daarnaast hebben wij ook voor dit project een planning opgesteld en de SEO-werkzaamheden afgerond. 

Uiteindelijk heeft dit geleid tot een tevreden samenwerking, waarbij de klant zichtbaar meer bezoekers trok en de relatie hechter is geworden.

Diepgaande informatie over SEO

Hieronder duiken wij dieper in over Google. Vervolgens maken wij de vertaalslag naar hoe je goed gevonden kan worden.

Hoe werkt Google?

Een zoekmachine als Google gebruikt rankingsystemen om binnen enkele seconden het beste antwoord op je zoekvraag te krijgen. Uit de miljarden pagina’s op het web haalt Google dus de beste antwoorden uit de index naar voren en rangschikt de index naar bruikbaarheid.

Maar hoe bepaalt Google welke zoekresultaten wel en niet in de top getoond worden?

Daarvoor gebruikt Google algoritmen. Het algoritme kijkt enerzijds naar hoe je je zoekvraag hebt geformuleerd, de timing waarop je het doet en bijvoorbeeld je locatie. Anderzijds beoordeelt het algoritme welke websitepagina’s het beste antwoord tonen op die zoekvraag.

Hoe het algoritme van Google precies werkt, dat is onduidelijk. Je kan het eigenlijk vergelijken met het recept van Coca Cola; die geven zij ook niet zomaar prijs. Door het algoritme en de rankingsystemen van Google openbaar te maken, zal de waarde van het bedrijf sterk achteruit lopen. Veel mensen zouden namelijk het systeem achter Google anders uitdokteren en het systeem in hun eigen belang aanpassen. En dat zal betekenen dat de zoekresultaten in hun voordeel zouden werken. 

Online marketeers en SEO-specialisten kunnen alleen speculeren over hoe het algoritme precies werkt. Google is wel transparant in de updates en de ontwikkelingen binnen het algoritme. Regelmatig publiceert Google berichten over nieuwe core updates en andere ontwikkelingen binnen het bedrijf. Op Twitter is er bijvoorbeeld vaak een discussie tussen nieuwsgierige marketeers en John Mueller, Search Advocate bij Google.

SEO in kleurrijke letters

Hoe werkt SEO?

SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, draait om het omgaan met het algoritme van belangrijke zoekmachines als Google. Het algoritme bestaat uit tal van grote en kleine factoren. Een SEO-marketeer weegt continu aan welke punten gesleuteld moeten worden om beter gevonden te worden in de zoekresultaten.

Uiteindelijk is SEO een middel en niet het doel. Hoe hoger je in de zoekresultaten gevonden wordt, hoe groter de kans dat je bezoekers naar je website aantrekt. Daarbij hebben de SEO-specialisten van Ecoteers geen directe verbinding met Google. Wel kunnen we rekening houden met de factoren en vanuit daar de website verbeteren.

Welke factoren spelen een belangrijke rol in je organische vindbaarheid?

Het algoritme van Google bestaat uit honderden factoren. Deze factoren zijn niet allemaal aan elkaar gelijk. Wel factoren wel en niet zwaar meetellen, is bijvoorbeeld afhankelijk van je locatie, je zoekgeschiedenis.

Voorbeeld van een rankingfactor

Een voorbeeld van een rankingfactor is de websitesnelheid. Websites die snel laden (tot 2 seconden), bieden een fijnere gebruikservaring dan websites die meer dan 5 seconden laden. Daardoor geven deze machines een hogere waardering aan snelle websites. Zoekmachines beoordelen de laadsnelheid van de website en nemen het mee in het rangschikken tijdens de verschillende zoekopdrachten.

SEO in de praktijk

Daarnaast hebben SEO-specialisten te maken met verschillende cases van klanten en developers. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een overzichtspagina voor artikelen.
De specialist kijkt in dit geval naar:

  • Op welke plek kan die overzichtspagina het beste komen?
  • Welke artikelen zijn vanuit het zoekwoordenonderzoek handig om te schrijven?
  • Hoe kunnen artikelen het beste worden ingestoken op het gebied van SEO? etc.

Voor deze vragen overlegt de specialist of projectmanager met de klant en wordt er een tactiek bepaald, zodat de blogs online goed vindbaar zijn en bezoekers zullen gaan stijgen.

Besteed je werk uit aan de SEO-specialisten en voorkom penalty's

Op zoek naar SEO- en marketingspecialisten met veel kennis en ervaring? Neem dan vrijblijvend contact op met de experts van Ecoteers. De experts van Ecoteers hebben meer dan 5 jaar ervaring op het werkveld en hebben in de tussentijd mooie cases opgebouwd.

Daarnaast zijn wij een duurzaam bedrijf, doordat wij bijvoorbeeld onze CO2-uitstoot compenseren en groene bedrijven en NGO’s tegen een gereduceerd tarief helpen.

Veelvoorkomende vragen van onze klanten over SEO

Hieronder hebben wij een aantal belangrijke vragen omtrent SEO op een rijtje gezet,
Waardoor je een goede afweging kunt maken:

Een SEO-specialist is een professional die gespecialiseerd is in het optimaliseren van websites om beter te presteren in zoekmachines zoals Google. Ze voeren grondig zoekwoordonderzoek uit, optimaliseren de website-inhoud en technische aspecten, en creëren strategieën om de online zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. Door een SEO-specialist in te schakelen, kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger wordt gerangschikt in zoekresultaten, wat leidt tot meer organisch verkeer, betere merkbekendheid en uiteindelijk hogere conversies.

Bij Ecoteers begrijpen we dat elke klant uniek is en verschillende behoeften heeft. Onze aanpak begint met een grondige analyse van uw bedrijf, doelstellingen en huidige online aanwezigheid. Op basis van deze informatie selecteren we een SEO-specialist die ervaring heeft met uw branche en de juiste vaardigheden bezit om uw specifieke doelen te bereiken. We geloven in transparante communicatie en zorgen ervoor dat u op de hoogte blijft van de voortgang en resultaten van de SEO-campagne.