Pinterest, het snel opkomende social media platform dat inmiddels ook de agenda’s van advertisers begint te beslaan, is bezig aan een snelle opmars. Op de ‘digitale prikborden’ kunnen gebruikers foto’s, recepten of producten opslaan, om deze later nog eens te bekijken of te gebruiken. Hoewel het de afgelopen jaren vooral werd gezien als leuk tijdverdrijf, begint de website zich nu te ontwikkelen als een waar walhalla voor marketeers en advertisers. Welke ontwikkelingen heeft Pinterest doorgemaakt en welke kansen biedt het voor ondernemers?
Pinterest in een notendop
Pinterest wordt dus vaak omschreven als digitaal prikbord, je kunt er immers foto’s, video’s of posts opslaan op verschillende borden. De borden hebben meestal een eigen thema, zoals recepten, kleding of woonkamerinrichting. Je kunt de app of website dus gebruiken om inspiratie op te doen of hele specifieke dingen te vinden. Daarnaast is het ook mogelijk om andere gebruikers te volgen, zoals vrienden, creators of influencers. In de feed, je homepagina, krijg je afbeeldingen te zien die lijken op eerdere afbeeldingen die je hebt opgeslagen. Daarnaast krijg je ook recente ‘pins’ te zien van de mensen die je volgt.
Pinterest marketing: de opkomst van kansen voor marketeers
Als visuele zoekmachine is Pinterest een ontzettend waardevol medium voor marketeers. Zij kunnen gebruikers op het juiste moment precies laten zien wat ze zoeken. Hiermee is het niet alleen een goed medium voor het vergroten van naamsbekendheid, maar ook voor het genereren van leads en zelfs sales.
Eén van de grootste voordelen van Pinterest marketing ten opzichte van andere sociale platforms als Facebook, Twitter en Instagram is de houdbaarheid van een post. Bij Instagram en Twitter verdwijnen posts al snel van een tijdlijn, terwijl deze bij Pinterest maanden rond kunnen circuleren. Na maanden, of zelfs een jaar, kunnen je pins je nog websitebezoeken opleveren!
Daarnaast ligt de focus binnen Pinterest veel meer op het product, en de inhoud van de afbeelding. Bij andere media, zoals TikTok en Instagram, ligt deze focus meer op de gebruikers. Producten in het zonnetje zetten, werkt om deze reden dus veel beter op Pinterest. Hiermee is het een perfect medium voor de detailhandel en webshops.
Optimaliseren voor marketing via Pinterest
Heb je besloten dat je je gaat richten op marketing via Pinterest? Dan zijn er een paar belangrijke onderdelen waar je rekening mee moet houden.
De gemiddelde gebruiker op Pinterest bevindt zich in de oriënterende fase. In veel gevallen is er ook geen sprake van het oriënteren op een specifiek product, maar wordt Pinterest op dezelfde manier gebruikt als bijvoorbeeld Instagram: voornamelijk als vermaak of als inspiratiebron. Als bedrijf kun je hiervan profiteren, de gebruiker heeft immers nog geen specifiek merk in gedachten. Door direct een link te koppelen aan je inspirerende afbeelding, is de kans groot dat een gebruiker op je website terecht komt. Zo vergroot je niet alleen naamsbekendheid, maar ook de kans op een conversie. Het is bij Pinterest marketing van belang dat je gebruik maakt van goede inspirerende foto’s, en ook let op het gebruik van de juiste zoekwoorden.
Beginnen met Pinterest marketing
Om te beginnen met Pinterest marketing moet je eerst een aantal stappen doorlopen. Zo moet je een zakelijk Pinterest profiel aanmaken, boards per thema inrichten, en onderzoek doen naar de juiste relevante zoekwoorden. Uiteindelijk kun je de afbeeldingen binnen de boards uploaden. De afbeeldingen kunnen nu gepind worden door andere gebruikers!
Let bij het maken van content voor Pinterest op het volgende:
- De foto’s zijn relevant voor de doelgroep die je wilt bereiken
- De gebruikte afbeeldingen zijn van hoge kwaliteit en hebben een hogere resolutie
- De foto’s/video’s bevatten een tutorial (bijvoorbeeld bij recepten) of duidelijke tekst onder de afbeelding
- De boards bevatten relevante pins (zorg voor minimaal zo’n 25 pins)
- De pins zijn geoptimaliseerd en bevatten: een omschrijving, een alt-tekst, een titel, een link naar je website en hashtags
Wil je direct resultaat zien van je bezigheden op Pinterest? Dan heb je ook de mogelijkheid om te adverteren via Pinterest. Dit werkt op veel gebieden hetzelfde. Je moet namelijk ook eerst pins en boards creëren. Deze kun je vervolgens (betaald) promoten. Dit doe je door het doel van je campagne aan te geven, een doelgroep te bepalen, je zoekwoorden te kiezen en de regio van je gebruikers in te voeren.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van Pinterest marketing? Bekijk onze social media diensten voor meer informatie!