Een linkbuilding voorbeeld in verschillende situaties: ontdek het nut van linkbuilding!

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Linkbuilding gaat over verwijzingen naar jouw website. Hoe meer kwalitatieve backlinks er naar jouw website gaan, hoe meer zoekmachines jouw content waarderen en hoe hoger je in zoekresultaten verschijnt. Door middel van linkbuilding kun je deze ‘stemmen’ voor jouw website vergroten en populairder worden. Misschien weet je al wat linkbuilding is, maar weet je nog niet zeker of het waardevol genoeg is om in te zetten voor jouw website. We geven in dit artikel daarom concrete linkbuilding voorbeelden, zodat je kunt ontdekken wat linkbuilding voor jou kan betekenen.

Eenvoudig linkbuilding voorbeeld

Broken links

Wil je aan de slag met linkbuilding, dan kun je klein beginnen. Allereerst loont het om te controleren of er broken links naar jouw website zijn. Dat zijn verwijzingen die niet op een pagina van jouw website terechtkomen, omdat de URL niet meer klopt. Deze backlinks hebben dan geen waarde meer. Gelukkig kun je dit relatief eenvoudig herstellen en zo weer profiteren van deze verwijzingen.

Stel je voor dat je een meubelbedrijf hebt en je hebt je nieuwe website gelanceerd. Hierdoor zijn de pagina’s anders ingedeeld. Op de oude website was er bijvoorbeeld een pagina met tafels, maar op jouw nieuwe website heb je dit onderverdeeld in eettafels en salontafels. Een populaire blogger heeft in haar blog verwezen naar jouw oude pagina met tafels, omdat ze zo’n fan is van jouw bedrijf. Deze waardevolle backlink werkt niet meer. Dit linkbuilding voorbeeld laat zien dat het loont om je backlinks regelmatig te checken en bij een broken link te zorgen dat de oude URL doorverwijst naar je nieuwe pagina met salontafels of eettafels. 

Heb je hulp nodig bij het analyseren van broken links of het opstellen van een backlink plan? Wij helpen je graag met linkbuilding. Neem vrijblijvend contact met ons op of plan hier gelijk een tijdelijk gratis consult, inclusief marketingplan.

Partners

Een ander linkbuilding voorbeeld is een partner backlink. Als organisatie of bedrijf heb je ongetwijfeld partners. Denk aan een samenwerking of simpelweg jouw klanten. Door deze partners te laten verwijzen naar jouw website, creëer je eenvoudig een stem voor jouw website.

Stel je voor dat je een webdeveloper bent. Je hebt websites en webshops gebouwd voor verschillende bedrijven, waaronder een zonnebrillen merk. Het is dan gebruikelijk om jouw bedrijfsnaam ergens op de website van het zonnebrillen bedrijf te vermelden, met een link naar jouw eigen website. Bezoekers die onder de indruk van de zonnebrillen webshop zijn, zullen sneller bij jou terechtkomen. 

Naast een link naar de bouwer van een website, kan het natuurlijk ook gaan om de leverancier van het duurzame hout voor de zonnebrillen. Misschien worden er op de zonnebrillen website wel blogs gepost over de trends op het gebied van zonnebrillen. In zo’n blog kan dan een link staan naar deze leverancier en in dit linkbuilding voorbeeld krijgt de leverancier dus een stem voor zijn website. 

Uitgebreid linkbuilding voorbeeld

Er zijn ook meer geavanceerde manieren van linkbuilding. Wanneer je linkbuilding uitbesteedt, kan een marketingbureau op verschillende manieren backlinks voor jouw website genereren.

Stel je voor dat jij een winkel hebt die smartphones verkoopt. Er zijn ontelbaar veel fysieke winkels en webshops die smartphones verkopen. Via zoekmachine optimalisatie is het heel lastig om bovenaan te komen. De namen van typen telefoons worden bovendien heel vaak genoemd op internet. Zo zijn dus heel veel zoekresultaten waar het moeilijk tussenkomen is. Om er toch bovenuit te springen in Google, kunnen verwijzingen naar jouw website cruciaal zijn. 

Kwaliteit van backlinks 

Het gaat dan om verwijzingen van hoge kwaliteit. Een linkbuilding voorbeeld: stel je voor dat jouw zus vlogger is. Zij heeft net een nieuwe telefoon gekocht via jouw webshop en vertelt daarover. Ook plaatst ze in de beschrijving van de YouTube video een link naar jouw website. Het zal liggen aan de populariteit van de vlogger of dit effect heeft op jouw positie in Google. Stel je nu eens voor dat er op de website van Samsung verwezen wordt naar jouw webshop. Google weet dat Samsung een belangrijke speler is op het gebied van mobiele telefoons en hecht daarom veel waarde aan deze verwijzing naar jouw webshop. Dat verbetert jouw positie in zoekresultaten. Hoewel een verwijzing op de website niet realistisch is, zul je begrijpen dat de autoriteit van de verwijzer (degene die verwijst naar jouw website) van cruciaal belang is. 

Wanneer je linkbuilding uitbesteedt, zal het marketingbedrijf aan de slag gaan met backlinks die echt waardevol zijn. Naast autoriteit, zal gelet worden op relevantie en uniekheid van de verwijzingen naar jouw website.

Stel je voor dat je vegan chocolade produceert. De marketeers die jij linkbuilding laat doen, zullen op zoek gaan naar relevante verwijzingen. Denk aan de webshop van supermarkten of de blogs van bekende vegan influencers. Dat zijn relevante backlinks. Vergelijk dit met een verwijzing naar jouw vegan chocolade op de website van een autofabrikant: die is veel minder relevant en daardoor waardevol. 

linkbuilding voorbeeld

Tenslotte zal het marketingbureau dat voor jou aan de slag is met linkbuilding op zoek gaan naar unieke verwijzingen, vanaf verschillende websites. Om in het chocolade linkbuilding voorbeeld te blijven: een verwijzing op de website van een supermarkt, op het blog van een vegan influencer, in een nieuwsartikel en in een vergelijking gemaakt door een chocolade webshop is interessant. Hiermee realiseer je een hogere kwaliteit backlinks dan wanneer deze verwijzingen op dezelfde website staan: zoals 4 verwijzingen op verschillende pagina’s van één supermarkt. 

Conclusie

Linkbuilding kan jouw website op verschillende manieren voorzien van meer bezoekers. Het is echter zaak dat je weet wat je wel en niet moet doen. De linkbuilding voorbeelden in dit artikel geven daar inzicht in. Bekijk bijvoorbeeld eens de opties omtrent broken links en verwijzingen van partners. Wil je een stap verder, dan kun je aankloppen bij een marketingbureau om door middel van kwalitatief goede backlinks meer verkeer op jouw website te realiseren. Daar pluk jij vervolgens de vruchten van! 

Overtuigd van de waarde van backlinks? Onze linkbuilding specialisten helpen je graag met linkbuilding, om zo jouw website hoger te laten verschijnen in de resultaten van zoekmachines. Wil je meer weten over linkbuilding, neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen wat linkbuilding voor jou kan betekenen. 

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?