Influencer marketing: Hoe vergroot je je social media bereik via influencers

Influencer marketing is een gemakkelijke manier om je social media presence enorm te vergroten. Wanneer een influencer met veel bereik je product of service promote, is het natuurlijk logisch dat je een stuk meer exposure krijgt.

influencer marketing

In veel gevallen zal dit resulteren in een boost in likes en bereik op je eigen kanaal. Het is wel van belang dat je een influencer kiest die aansluit bij je doelgroep, veel likes is fijn, maar hier moeten uiteindelijk wel leads uitkomen.
 

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een vorm van marketing die je uitbesteed, waarbij je gebruik maken van influencers met veelal een groter bereik dan je eigen bedrijf. Het doel kan zijn om het bereik voor je bestaande doelgroep te vergroten. Denk echter ook aan bijvoorbeeld het bereiken van een nieuwe doelgroep wanneer je een nieuw product gaat aanbieden.

Influencers zijn vaak, zoals het woord al zegt, invloedrijk op een bepaald gebied. Dit kan bijvoorbeeld mode, reizen of eten zijn. Vaak richten influencers zich op een categorie en maken ze content die hierbij aansluit.

Vaak zijn influencers actief op verschillende social media kanalen. Facebook, Instagram en Twitter zijn uiteraard het meest populair, maar ook Youtube en de afgelopen tijd Tiktok zijn populaire media.

social media channels

Ook zijn er influencers met een kleiner, specialistischer bereik. Deze zogenaamde micro influencers zullen dan niet per se veel volgers hebben, maar juist wel precies de doelgroep waar jij naar zoekt. Vaak zijn de volgers in dit geval ook erg loyaal aan de influencer, wat het aantrekkelijk maakt om samen te werken met deze influencer of zelfs voorstellen om de influencer brand ambassador te maken.

Brand Ambassador

Brand ambassadors zijn mensen die een bepaald merk vertegenwoordigen en erg belangrijk voor effectieve influencer marketing. Met een goede brand ambassador kun je effectief je doelgroep bereiken. Hiervoor is het wel beter om een micro influencer te vinden die goed bij je doelgroep past. Macro influencers zullen veel van deze regelingen hebben, wat wegneemt van de authenticiteit van je brand.

Er zijn ook “gratis” brand ambassadors. Dit zijn fans van je product of service die je merk zonder vergoeding te promoten. Deze organische manier van promoten werkt vaak het best, maar in deze gevallen zal je product voor zichzelf moeten spreken.

influencer marketing

Influencer marketing strategie

Er zijn verschillende soorten marketing strategieën waarbij je influencer marketing gebruikt. Welke het meest geschikt is, hangt af van wat je doel is. Is je doel om naamsbekendheid te creëren? Dan zal je keuze van influencer en strategie anders zijn dan wanneer je een band wilt opbouwen met je doelgroep.

Hieronder zetten we een viertal influencer marketing strategieën op een rij die veel geïmplementeerd worden.

Gesponsorde content

Gesponsorde content is de “klassieke” vorm van influencer marketing: je betaalt de influencer in geld of producten en deze zal vervolgens je product promoten in een blog of social media post op hun platform. Dit is vooral effectief wanneer je meer bezoekers naar je website wilt krijgen.

brand ambassador influencer marketing
Naamsvermelding

Met een simpele naamsvermelding bij de juiste influencer kun je gemakkelijk je naamsbekendheid vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een social post waarin je bedrijf getagged wordt wanneer het gaat om een relevant onderwerp. Dit is vaak ook een organische vorm van influencer marketing, waarbij de influencer bijvoorbeeld een aantal aanbevolen suppliers geeft van een bepaald product.

Kortingscodes

Deze vorm van influencer marketing zie je steeds vaker. Vooral bij influencers die naast social media ook een andere vorm van een online platform hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het streamer platform van Twitch of Youtube.

discount code

Deze vorm van influencer marketing zie je steeds vaker. Vooral bij influencers die naast social media ook een andere vorm van een online platform hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het streamer platform van Twitch of Youtube.

Een goed voorbeeld hiervan is de VPN aanbieder NordVPN. Dit bedrijf heeft veel verschillende grote streamers en influencers benadert met de optie om een kortingscode aan te bieden. De influencer krijgt dan een klein procent van de aankoop als beloning.

Doordat NordVPN vooral aantrekkelijk is voor mensen die al redelijk bekend zijn met het internet en de bijbehorende privacy concerns, was het een slimme zet om te promoten via influencers die bekend waren in de online gaming/youtube wereld.

Door de hevige investering in influencer marketing, was NordVPN in korte tijd enorm gegroeid. In minder dan een half jaar groeide de waarde van het bedrijf van $5,5M naar $7,8M; een goed voorbeeld

Weggeefacties

Wat je zonder twijfel ook wel eens gezien hebt, zijn weggeefacties, bijvoorbeeld in de vorm van een prijsvraag of een verloting onder volgers of comments. De influencer ontvangt dan een aantal producten die vervolgens worden weggegeven onder de volgers. Dit is ook erg interessant voor de influencer zelf, aangezien je gemakkelijk veel engagement kunt creëren door bijvoorbeeld de producten te verloten onder de geplaatste comments bij een social media post of onder de volgers.

Soorten influencers

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van wat je wilt met je influencer marketing strategie en in welke vorm je deze wilt implementeren, zul je moeten kijken naar welk type influencer het beste is voor je strategie. Deze worden verdeeld in de grootte van het bereik, maar veel bereik betekent niet altijd dat dit de meest effectieve manier van influencer marketing voor je bedrijf is. De categorieën influencers zijn als volgt:
Mega influencers

Mega influencers zijn vaak wereldwijde bekendheden met miljoenen volgers. Deze influencers zullen voor veruit het grootste deel van bedrijven niet interessant zijn en vaak ronduit niet betaalbaar. Denk hierbij aan mensen als Elon Musk of Cristiano Ronaldo.

influencer marketing beyonce
Macro influencers

Macro influencers zijn iets realistischer, maar nog steeds een flinke investering voor het gemiddelde bedrijf. Deze influencers hebben een bereik van honderdduizenden tot een miljoen volgers. Vaak zijn dit mensen met een sterke online identiteit die hun bekendheid vaak ook hebben te danken aan social media, terwijl mega influencers ook zonder social media al wereldberoemd zouden zijn. Je kunt dus verwachten dat deze influencers meer tijd en moeite steken in hun online content.

Meso influencers

Meso influencers zitten er precies tussenin. vaak hebben deze influencers een bereik van 50.000 tot 100.000 volgers. Deze influencers zijn redelijk flexibel en sluiten bij verschillende influencer marketing strategieën aan. Ze zijn vaak een stuk interactiever met volgers dan de macro en mega influencers, maar hebben nog steeds een groot bereik.

Micro influencers

Micro influencers zijn vooral interessant voor het MKB met een gelimiteerd budget. Dit zijn vaak specialisten die vooral bekend zijn in hun niche. Ze zullen dan ook erg veel engagement creëren en zijn erg bekend met wat de doelgroep wilt. Ze hebben doorgaans 5000 tot 50.000 volgers.

Nano influencers

Nano influencers zijn de influencers met (verrassend!) het kleinste aantal volgers. Deze zijn nóg specialistischer dan de micro influencer en hebben vaak een zeer trouw publiek. Deze influencers hebben vaak niet het doel om een zo groot mogelijk publiek te krijgen, maar zijn meer gericht op het vergaren en delen van specialistische informatie over een bepaald onderwerp.

Kortom

Zorg altijd dat je een duidelijke strategie hebt voor je influencer marketing. Het belang van influencer marketing zal in de toekomst alleen maar toenemen, maar dus ook het prijskaartje dat eraan hangt. Je zult dus een gericht social media plan moeten opstellen en de juiste influencer moeten vinden voor je influencer marketing.

Alle type influencers kunnen veel betekenen voor je bedrijf. Alhoewel je wellicht denkt dat meer bereik = meer succes, is dit niet zo. Je wilt uiteindelijk volgers krijgen die ook echt geïnteresseerd zijn in je product.

Als je als gaming bedrijf Beyoncé betaalt om je nieuwe game te promoten, zal dit waarschijnlijk niet tot de beste resultaten leiden bijvoorbeeld. Daartegenover zul je echter als Nike of Apple ook liever gebruik willen maken van een mega influencer in plaats van een micro influencer, omdat deze merken bij een zeer breed publiek populair zijn.

Plaats een reactie