B2B Display Advertising | Zo zet je het in

Display advertising is één van de mogelijkheden binnen digitaal adverteren. Als het op de juiste manier wordt toegepast, kan het een hele effectieve manier van adverteren zijn. Lees snel verder om alles te weten te komen over B2B display advertising.

Wat is B2B display advertising?

Display advertising bestaat vooral uit banner ads die te zien zijn op specifiek aangewezen plekken van website pagina’s of social media platformen. Deze banner ads kunnen op veel verschillende manier vorm worden gegeven. Je kan adverteren met simpele tekst advertenties, maar het gebruik van afbeeldingen, video’s, animaties of andere media elementen is veel effectiever in het communiceren van jouw boodschap naar het publiek. Omdat er in display advertising vaak gebruik wordt gemaakt van visuele elementen worden deze daarom ook wel “picture ads” of afbeeldingsadvertenties genoemd. Je hebt dus de volledige vrijheid om deze advertenties zelf op te maken. Het enige waar je op moet letten is dat het formaat en grootte je advertentie design ondersteund wordt door het netwerk of platform dat je gebruikt voor je B2B display advertising campagne. 

Over het algemeen heb je drie soorten display advertising campagnes: Retargeting, acquisitie en merk bewustzijn/bekendheid.

Retargeting

Retargeting is een tactiek waarbij de advertentie toegespitst wordt op mensen die al een keer op jouw website of sociale media zijn geweest, maar geen aankopen gedaan hebben of andere rendabele acties ondernomen hebben. Bij deze mensen is het veel waarschijnlijker dat ze weer terug komen als ze weer een advertentie van jouw bedrijf, merk of product zien.

Acquisitie

Acquisitie heeft natuurlijk het verkrijgen van nieuwe klanten als doel. Display advertising is niet de beste methode om dit doel te bereiken. Banner advertenties worden tegenwoordig namelijk steeds onzichtbaarder. Niet alleen bestaat er zoiets als Ad Block, mensen hebben zo goed geleerd om banners te negeren dat ze er bijna niet meer lijken te zijn. Ze moeten wel heel uitbundig worden om gezien te worden, maar dat kan natuurlijk ook averechts werken. Betekent dit dat B2B display advertising met acquisitie als doel helemaal niet werkt? Nee, maar om ze wel te laten werken moet het design van de banners slim worden ontworpen.

Merkbekendheid

En dan hebben we nog merkbekendheid. Dat is een voorbeeld van een B2B display advertising campagne waarbij de focus meer ligt op het bereik van de advertenties dan op de conversies die het genereert. Het voornaamste doel is om zoveel mogelijke mensen bewust te maken van het bestaan van het merk. Deze tactiek vereist veel tijd, geld en data om een relevant publiek te bereiken, maar is zeer effectief.

B2B display advertising tips

Display advertising kan dus worden ingezet voor meerdere doeleinden. Hoewel het concept simpel kan lijken, is het inrichten en opzetten van een effectieve campagne een stuk lastiger. Daarom hebben wij een aantal punten op een rijtje gezet waar je op moet letten bij het opzetten van een B2B display advertising campagne.

1. Zet concrete doelen

Zorg dat je duidelijke doelen stelt voor jouw B2B display advertising campagne. De voornaamste reden dat de effectiviteit van display advertenties soms in twijfel wordt getrokken is doordat er geen concrete doelen zijn, waardoor minder relevante statistieken gebruikt worden om de effectiviteit te bepalen. Zo zijn bijvoorbeeld clicks ideaal om merkbekendheid mee te meten, maar totaal zinloos als het gaat om conversie. Weten wat je wilt bereiken, zorgt voor de juiste verwachtingen en maakt duidelijke welke statistieken relevant zijn.

Let hierbij ook op je doelgroep. Het bereik van de doelgroep zal anders zijn per platform, dus het is slim om per platform ook te kijken naar extra targeting opties om je bereik uit te breiden.

2. Begrijp de concurrentie

Het begrijpen hoe de concurrentie te werk gaat en waar zij hun advertenties hebben lopen is ontzettend nuttig om te bepalen hoe jij jouw budget het beste kan benutten. Je kan jouw strategie op de concurrentie aanpassen en zo optimaal gebruik maken van kansen die de concurrentie onthult of laat liggen.

3. Design is ook belangrijk!

Zoals eerder genoemd, vormt de groeiende “banner blindness” een probleem voor display ads. Ook de grote informatiestroom en de afnemende aandachtsspanne van de gemiddelde internetgebruiker vormen een obstakel. Daarom is het belangrijk dat jouw advertenties uniek zijn en er goed uitzien om op te vallen tussen de concurrentie en de eerder genoemde obstakels te doorbreken.

Let hierbij ook op het feit dat mensen op een variëteit van apparaten gebruik maken van het internet en de platformen waarop jij adverteert. Zorg dus dat het design van de ads een multi device approach hebben, wat betekent dat de advertenties op elk apparaat er goed uitzien.

Wil jouw organisatie B2B display advertising inzetten om meer naamsbekendheid of leads te genereren? Neem contact met ons op voor meer informatie of advies over advertising.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?