Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Wat is SERP?

    Wat is SERP en waarom is het zo belangrijk om een sterke SERP-positie te behalen? Eigenlijk is het heel simpel. SERP staat voor Search Engine Results Page, wat dus inhoudt dat het de webpagina is met de eerste zoekresultaten, wanneer je een bepaalde term opzoekt op een zoekmachine, zoals Google. 

    Hoe hoger je SERP positie, hoe makkelijker webgebruikers je pagina kunnen vinden. Dit heeft een directe invloed op je conversieratio, zoals te zien in de grafiek hieronder. Wanneer je bijvoorbeeld op de tweede plek staat behaal je volgens een analyse van dit jaar een gemiddelde CTR (of wel Click Through Rate) van 15.8%. Dit klinkt als los statistiek niet verkeerd, maar wanneer je kijkt naar het conversiepercentage dat op plek 1 te behalen is, is dat al snel 27.6%. Tussen deze twee posities halveer je dus al snel je conversieratio, waarmee je ontzettend veel potentieel verkeer mist! 

    Er zit meer achter SERP dan alleen de organische zoekresultaten. Boven de organische resultaten vind je vaak ook links met ‘Gesponsord’ ervoor. Dit zijn betaalde advertenties, waarmee je dus kan voordringen op het organische verkeer. Verder vind je ook allerlei visuele opties, waaronder resultaten die verbonden zijn met Google Maps, of resultaten met relevante afbeeldingen en/of video’s. Het is essentieel om goed op de hoogte te zijn van alle manieren om optimaal gebruik te maken van de SERP en daar adviseren wij graag in!