Hoe maak je een kennisbank?

Een kennisbank kan op veel verschillende manieren toegevoegde waarde bieden. Het creëert een plek waar klanten vrijwel direct, op een overzichtelijke manier, antwoord op hun vragen kunnen vinden. Een kennisbank kan ook intern worden gebruikt bij bijvoorbeeld een klantenservice of IT-afdeling. In dit artikel vertellen we je alles over het maken van een kennisbank.

Wat is een kennisbank?

Eenvoudig gezegd zorg je er door middel van een kennisbank voor dat je kennis rangschikt in een databank. Door middel van classificatie worden de verschillende onderwerpen gesorteerd en in de juiste categorie geplaatst. Dit is als het ware het sorteren van verschillende onderwerpen op basis van overeenkomst in eigenschappen. Het is bij het samenstellen van een kennisbank belangrijk dat je er goed op let hoe de informatie wordt gerangschikt, en dat de kennisbank vervolgens ook geoptimaliseerd wordt om de juiste resultaten te vinden in een zoekmachine.

Waarom een kennisbank?

Een kennisbank kan bijvoorbeeld heel veel voordelen bieden voor apotheken, bibliotheken, en alle andere instellingen waarbij informatie thematisch gerangschikt moet worden. Door informatie in een kennisbank te zetten wordt het ook makkelijker om naar bepaalde informatie te verwijzen. Met behulp van interne links kun je hierdoor eenvoudig terug linken naar eerder geschreven artikelen, of in het verleden verstrekte informatie. Dit zorgt er niet alleen voor dat informatie makkelijker te vinden is, het zorgt er ook voor dat je hoger scoort in de resultaten van zoekmachines. Dit proces noemt je zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hoe begin je met het maken van een kennisbank?

Voordat je begint met het maken van je kennisbank is het belangrijk om na te denken over het doel van de kennisbank en de doelgroep die je wilt bereiken. Dit is bepalend voor het inrichten en opzetten van de kennisbank. De volgende stap is het bepalen van de verschillende onderwerpen die je wilt gebruiken. Maak een lijstje van de hoofdcategorieën die je gaat gebruiken voor het indelen van de informatie. Als je veel informatie hebt per hoofdcategorie, kun je de hoofdcategorieën ook weer onderverdelen in verdere subcategorieën. Door deze indeling heb je alle informatie op één plek.

Zoekmachine optimalisatie van een kennisbank

Nadat je de structuur voor de kennisbank hebt bepaald moet je deze nog optimaliseren voor zoekmachines. Dit doe je door regelmatig nieuwe informatie, in dit geval artikelen of berichten, toe te blijven voegen. Zorg ervoor dat de informatie die je levert ook echt waarde biedt aan de doelgroep. Zoekmachines houden bij het aanbieden van resultaten namelijk rekening met de kwaliteit van de geschreven tekst.

Door het gebruik van interne links kun je verwijzen naar pagina’s die onder een andere categorie vallen, maar wel relevant zijn bij het onderwerp. Dit helpt Google bij het bepalen van de kwaliteit van de tekst, en hoe de pagina linkt naar andere teksten.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de zoektermen die je gebruikt bij het artikel. Je kunt hiervoor kijken naar het zoekvolume van deze keywords, zodat je kunt bepalen hoe goed artikelen in je kennisbank te vinden zijn in een zoekmachine.

Wil jij dat we je helpen bij het opzetten van een kennisbank voor jouw website? Neem dan hier contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?