SEO Copywriting

Content is key. Het is al jaren duidelijk dat om hoog op zoekmachines terecht te komen, content een cruciale rol speelt. Welke punten er precies belangrijk zijn is over de jaren heen sterk veranderd. Vroeger was het mogelijk om door extreem veel gebruik van een bepaald woord, hoger op Google te komen. Tegenwoordig zijn logaritmes van de zoekmachines slimmer en straffen ze dit soort teksten af door een lagere ranking te geven. In dit artikel geven we 5 tips waarmee jij door middel van content kunt zorgen dat jouw website hoger in zoekmachines komt.

1.    Schrijf een natuurlijke tekst

Het uitvoeren van een keyword analyse is natuurlijk altijd een goed idee. Het is ook zeker behulpzaam bij het vinden van de juiste thema’s waarover de content moet gaan. Laat de keywords echter niet leidend zijn voor de tekst. Het is belangrijk dat je schrijft alsof je naar een goede vriend schrijft. Je zult zien dat bezoekers hierdoor langer op jouw website blijven hangen.

Het is altijd beter voor de leesbaarheid om een tekst zo natuurlijk mogelijk te schrijven. Achteraf kun je kijken of de keywords voldoende in de tekst aanwezig zijn. Je zult zien dat in veel gevallen de keywords al ruimschoots in de tekst staan. Mocht dat toch niet zo zijn dan kun je die altijd later toevoegen.

2.     Bepaal de doelgroep van de tekst

Voordat je een tekst schrijft moet je duidelijk bepalen welke doelgroep jij wil bereiken met je tekst. Door de interesses van jouw doelgroep beter in kaart te brengen kun je gerichter gaan schrijven. Het vinden van de juiste zoektermen voor deze doelgroep is op deze manier ook een stuk makkelijker. Heb jij bijvoorbeeld een webshop die ecologische shampoo verkoopt, dan moet je proberen te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt. Een goed begrip van jouw doelgroep gaat de vindbaarheid op Google aanzienlijk verbeteren.

3.     Schakel de hulp in van een specialist

Een goede tactiek op het gebied van SEO kan binnen de kortste keren niks meer waard zijn. De bots van Google krijgen namelijk steeds slimmere logaritmes en beoordelen teksten op nieuwe criteria. Het is daarom belangrijk dat jouw SEO strategie up-to-date blijft. Het is daarom aan te raden dat je extern of intern een SEO-specialist kan raadplegen die jou kan bijpraten over de nieuwste eisen die aan jouw content moeten worden gesteld. Als er budget voor is dat is het natuurlijk nog beter om alle content te laten schrijven door een specialist.

4.     Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL

Het gebruik van codes in een URL is zonde want je kunt de URL gebruiken om hoger op Google te komen. Als jij een website beheert die ecologische shampoo verkoopt dan moet je de volgende URL gebruiken voor jouw blog:

http://www.ecologischeshampoo.nl/blogs/shampoo.html

en niet:

http://www.ecologischeshampoo.nl/D392/392843.html

Dit is een vrij makkelijk toe te passen tip, en toch doen veel organisaties dit niet. Door jouw website overzichtelijk in te delen, maak je jouw bezoekers het makkelijker maar ook de zoekmachines.

5.     Maak een contentkalender

Een veel voorkomend probleem voor organisaties is dat zij onregelmatig content plaatsen. Vaak is er wel de ambitie om wekelijks of maandelijks een blog bij te houden, maar in de realiteit komt er weinig van terecht. Dit is natuurlijk een gemiste kans want de concurrentie gaat jouw organisatie ondertussen voorbij in de ranking. Om dit te voorkomen kan je gebruik maken van een contentkalender. Hierin is overzichtelijk weergegeven wanneer en hoeveel content er moet worden geschreven. Door regelmatig blogs, nieuws of artikelen te plaatsen op de site zal je langzaam aan de vindbaarheid op Google vergroten.

Wanneer er SEO vriendelijke teksten op jouw website staan, realiseer je een betere positie op Google. Het draait om de inhoud van de content: die moet kwalitatief goed zijn en belangrijke SEO termen bevatten. Maar hoe maak je een tekst SEO vriendelijk? 

De tekst scoort beter in zoekmachines wanneer je focust op één zoekwoord, in plaats van op 4 verschillende zoekwoorden. Dan concurreer je namelijk binnen je eigen tekst en vermindert de relevantie van jouw pagina voor elk afzonderlijk zoekwoord.

Positie van zoektermen

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de positie van de SEO zoekterm. Hoe verder naar voren een woord staat, hoe beter het scoort in zoekmachines. Het is dus belangrijk om het zoekwoord waarop je wilt scoren in de eerste alinea van je tekst te gebruiken. Het loont om die zoekterm één keer dik te drukken. Ook het gebruik van tussenkopjes met daarin de zoekterm, maakt de tekst SEO vriendelijker.

Balans is cruciaal voor SEO

Maar dan ben je er nog niet. SEO vriendelijke teksten bevatten het zoekwoord meerdere keren op verschillende plekken. Voorzichtigheid is geboden, want het volproppen van de tekst met dat ene zoekwoord werkt niet. Google heeft dat door en dat zal de positie van jouw pagina in verslechteren. Bovendien leest een tekst ook niet prettig wanneer het vol staat met dezelfde term. Zoekmachines zijn slim genoeg om de SEO zoekterm te herkennen wanneer het in een zin gebruikt is. Een werkwoord in een andere vorm of andere woorden tussen de zoekterm zijn geen probleem. Het maakt de tekst juist natuurlijker en daarmee SEO vriendelijker.

Verrijken met media 

Tenslotte wordt de tekst SEO vriendelijker wanneer je media toevoegt. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, polls en infographics die de kale tekst ondersteunen. Weinig mensen zullen een lange lap tekst uitlezen, maar afbeeldingen of video’s bekijken doen ze sneller. Zo wordt de tekst fijner leesbaar en waardevoller, wat Google herkent en vervolgens beloont met een hogere positie.

Hulp bij het schrijven van SEO vriendelijke teksten? Ontdek wat Ecoteers voor jou kan doen op het gebied van zoekmachine optimalisatie

Wat is SEO-copywriting?

Hoe zorg je ervoor dat een website bezoeker geïnteresseerd blijft, geïnformeerd wordt en misschien nog wel het belangrijkste: gemotiveerd wordt om jouw producten of diensten aan te schaffen? Daarvoor heb je een goed gevulde website nodig met vele toepassingen van verschillende teksten. Dat is copywriting: het schrijven van wervende teksten, voornamelijk voor commerciële doeleinden. Meestal uit dat zich in een blog, maar het kunnen bijvoorbeeld ook brochure teksten, nieuws-updates, reclame-teksten of social media berichten zijn. Stuk voor stuk zijn dit allemaal belangrijke elementen om klanten te bereiken en te overtuigen van jouw merk. 

Bedrijven kunnen enkel bestaan dankzij één ding, en dat zijn tevreden klanten. Voordat klanten tevreden kunnen zijn, moet je ze eerst nog werven. Door website teksten te laten schrijven laat jij (potentiële) klanten weten dat jij er bent, wat jij doet én laat je zien welke waarde jij aan de klanten levert. Goed geschreven teksten wekken vertrouwen, verbeteren je vindbaarheid en leiden uiteindelijk tot betere winstmarges. 

Het meetbare effect van website teksten laten schrijven

Het precieze effect van website teksten kun je niet voorspellen. Maar je kunt het wel meten. Wanneer we spreken over copywriting, hoor je vaak het spreekwoord “eerst zaaien, dan oogsten.” Dat betekent dat als je vandaag begint, je niet direct morgen al het effect van je inspanningen ziet. Maar wanneer je een goede copywriting-strategie hanteert en goede website teksten laat schrijven, zal je merken dat het gewenste effect sneller volgt dan je denkt. Het resultaat van website teksten laten schrijven hangt af van het doel van jouw organisatie. Hiervoor stel je realistische doelen die je over een bepaalde periode blijft meten. Waar nodig schaal je inspanningen vervolgens op of af. Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van wat de analytics je vertellen.

Wil je een hogere conversie? Of juist een betere vindbaarheid? Afhankelijk van jouw doel ga je een strategie opzetten. Dat kan bijvoorbeeld een SEO-strategie zijn, waarbij je bepaalde keywords selecteert waar klanten naar zoeken en waarop jij gevonden wilt worden. Deze keywords ga je verwerken in je website teksten, zoals blogs. In een online tool zoals Google Analytics kun je dan zien hoe jouw positie in Google verbetert, hoeveel website bezoeken je genereert en waar je dient te optimaliseren. Voor een conversie doel geldt hetzelfde. Dit meet je bijvoorbeeld aan de hand van je Conversion Rate. Je analyseert de uitstapmomenten en speelt daarop in door goede website teksten te laten schrijven voor elke fase van de customer journey die de klant op jouw website beleeft. 

Een copywriter inhuren

Website teksten vragen om een goed gevoel voor taal, marktkennis en een gezonde dosis empathie. Het is belangrijk dat website teksten klantgericht worden geschreven. Je leeft je in in de klant, en informeert en overtuigt ze op de juiste momenten. Het schrijven van website teksten en blogs vergt daarnaast ook veel tijd. Het inhuren van een copywriter is de perfecte uitkomst als kennis, tijd of mankracht ontbreekt. Een copywriter kijkt objectief naar jouw bedrijf en kan zich daarom beter inleven in de klant dan interne marketeers. De copywriter stelt eigenlijk dezelfde vragen als de klant zelf, en door jouw briefings kan de copywriter een goed antwoord geven op de klantvraag. Zo voorkom je “Wij van WC-eend” -achtige teksten, maar leveren teksten een frisse blik.

Jouw website teksten laten schrijven door een copywriter? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of bekijk onze diensten.