Hoe kom ik hoger in Google zoekresultaten?

Het overgrote deel van Nederland gebruikt Google als zoekwebsite. Google is de perfecte ingang om meer verkeer naar jouw website te trekken. Hoe hoger jouw posities in de Google ranking, hoe meer mensen op jouw website kunnen vinden.

De eerste zoekpagina is ‘a must’ om bereik te krijgen, want laten we eerlijk zijn; weinig mensen klikken op de tweede pagina van Google. Maar op welke manier krijg je een hogere positie in Google? Hieronder staan een paar handige tips.

Scoren in google met de juiste zoekwoorden

Eerst maar eens het begrip SEO. Search Engine Optimalization, of in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’ zorgt ervoor dat jouw website door zoekwoorden hoger scoort in Google. Het is voor Google nodig om relevante zoekwoorden herkenbaar in je stuk tekst te plaatsen.

Als je bijvoorbeeld schrijft over duurzame waterflessen, is het belangrijk dat je de woorden ‘duurzame waterflessen’ op verschillende plekken laat terug komen (zonder al te opvallend te spammen).

Hoe vaker de woordcombinatie voorkomt, hoe hoger je komt te staan in de Google ranking. Nog beter, zodra je deze zoekwoorden op sleutelposities toevoegt, ben je nog relevanter.

De essentiële sleutelposities om hoger in google te verschijnen

Laten we blijven bij het zoekwoord ‘duurzame waterflessen’. Als eerst is het belangrijk dat je het keyword toevoegt in de titel.  Zo is jouw pagina makkelijker te vinden als mensen duurzame waterflessen intypen in de zoekbalk en zien ze gelijk dat jouw artikel relevant is voor ingetypte zoekwoorden.

Onder de titel staat de meta beschrijving. 2 à 3 zinnen die een kleine introductie of uitleg geven over wat er te vinden is op de webpagina. Ook hier is het belangrijk om jouw zoekwoord in te verwerken. Een voorbeeld zou kunnen zijn; ‘Ben jij ook benieuwd wat duurzame waterflessen zijn? Lees dan hier verder, we leggen het uitgebreid uit.’

Ook de koppen spelen een grote factor. Kop 1 en een paar tussenkoppen moeten ook het zoekwoord bevatten. Het is ook verstandig om minimaal 1 keer jouw zoekwoord toe te voegen aan alinea 1, en verder op de webpagina de zoekterm ook nog een paar keer te verwerken.

Als laatst kijken we ook nog even naar de afbeeldingen die toegevoegd worden aan het artikel.  In de afbeelding kan je namelijk ook nog een tekst toevoegen. Zo is het handig als je je zoekterm toevoegt aan de bestandsnaam en alt-tekst. Hierdoor kun je via een zoekopdracht naar afbeeldingen, ook jouw artikelen vinden. Let op: dit is voor elke editor net iets anders, zoek even op hoe het moet.

Ook is het altijd fijn om je artikel te linken met relevante video’s van het web. Later geven we hier nog meer uitleg over.

Gebruik brede zoektermen voor een hogere google ranking

Ook herkent google synoniemen voor jouw zoekterm. Hierdoor is het natuurlijk ook mogelijk om in plaats van ‘duurzame waterflessen’ het synoniem ‘waterflessen van duurzame materialen’ of ‘duurzame opties voor waterflessen’ te gebruiken.

Bij deze zoektermen gebruik je wel de woorden duurzaam en waterflessen, maar in een andere volgorde. Dit helpt voor de leesbaarheid voor de lezer. Het artikel is niet zo statisch en leest makkelijker wanneer woorden niet telkens hetzelfde zijn.

Het effect van SEO in afbeeldingen

Zoals al eerder benoemd, kan je ook zoektermen toevoegen aan een afbeelding. Als eerste de titel. In principe werkt de titel voor de afbeelding bijna hetzelfde als een artikel zoekresultaat.

Als je de titel van een afbeelding voorziet met een zoekwoord kan de afbeelding in Googleafbeeldingen verschijnen. Als ik bijvoorbeeld een afbeelding van de duurzame waterfles toevoeg aan het artikel, met de bestandsnaam ‘duurzame waterfles’ of ‘duurzame blauwe waterfles’ kan je, als je hoog genoeg scoort, jouw unieke afbeelding tegenkomen op Google afbeeldingen.

De alt-tekst is ook een handige plek om je zoektermen in te vullen. Wanneer een afbeelding niet geladen wordt, krijgen bezoekers deze alt-tekst te zien. In de alt-tekst beschrijf je de afbeelding.

Bijvoorbeeld; ‘Blauw en een witte waterfles van duurzaam materiaal’. Houdt de alt-tekst wel kort, het liefst onder de 125 karakters. Daarnaast is ook nog het onderschrift. Handig voor her schrijven van een paar woorden, die mensen kunnen zien als ze klikken op de link van de afbeelding.

Pas wel op, haal niet zomaar foto’s van google. Hier kan je een boete voor krijgen, in verband met plagiaat. Google eventjes naar websites waar je afbeeldingen gratis of tegen betaling vandaan kan halen. Je hebt tegenwoordig zelfs ”rechtenvrije afbeeldingen” waar je wel de naam van de auteur bij moet zetten. Dit staat er dan vaak heel klein bij. Vervolgens scrapen bots het internet, en sturen jou automatisch een schadeclaim als je de afbeelding gebruikt. Belangrijk om goed op te letten dus.

Te vaak zoekwoorden gebruiken (Keyword spamming/stuffing)

Als je een term vaak gebruikt is het natuurlijk voordelig voor de posities in Google, maar het kan ook en risico met zich meebrengen als het in te grote maten wordt gebuikt. Het is dan ook niet de bedoeling dat het zoekwoord gespammt wordt.

Als je als lezer te vaak hetzelfde woord tegenkomt en er overheen leest, wordt het artikel erg eentonig en saai. Bovendien is het minder makkelijk om de tekst te lezen, en wordt dus de leesbaarheid moeilijker.

Hoe vaker je een keyword gebruik hoe beter voor de Google ranking, zou je denken? Dat is helaas bij SEO niet het geval. Overmatig gebruik van een zoekwoord kan leiden tot ‘keyword stuffing’, of in het Nederlands; ‘zoekwoorden proppen’. Hierbij heb je te vaak je zoekterm ingevoerd in je tekst.

Een voorbeeld hiervan; ‘Heb jij een duurzame waterfles nodig? Check bij ons het duurzame waterfles assortiment, en bekijk hoe onze duurzame waterfles wordt gemaakt. We verkopen duurzame waterflessen voor een goedkope prijs!’

Is dit het geval? Dan werkt de strategie om hoger in google te verschijnen averechts. Je rankt namelijk niet hoger als je te veel keywords gebruikt. Bovendien heeft Googlekwaliteitsrichtlijnen, waarin staat dat het erg nadelig kan werken in de google zoekresultaten. De richtlijnen van google zijn te vinden op Google Search console.

Keyword stuffing is te voorkomen. Google eventjes naar SEO-tools, die kunnen checken of de tekst helemaal in orde is. Een voorbeeld hiervan is Yoast, een programma dat op WordPress zit. Dit programma checkt of je te veel of te weinig zoektermwoorden gebruikt, en geeft ook aan wat er verbeterd kan worden.

Short tail en long tail

De zoekterm ‘duurzame waterfles’ noemen we short-tail. Wanneer je zoekwoord minder dan 3 woorden bevat noem je het een short-tail zoekopdracht. Wat je waarschijnlijk merkt als je doelgericht aan het googelen bent, is dat je meerdere woorden intypt in de zoekbalk om een specifieker resultaat te krijgen.

Wanneer een zoekterm uit meer dan 4 woorden bestaat, noemen we het long-tail. Je krijgt minder aanbod te zien en de zoekresultaten zijn veel specifieker. Concurrentie wordt verkleind. Zo is de kans groter dat jij op dit artikel gekomen door het intoetsen van ‘hoe kom ik hoger in de Google zoekresultaten?’ en niet op ‘hoger op Google’.

Long-tail kan in jouw geval een positiever effect hebben op je google ranking dan short-tail. Doordat long-tail specifieker is, vallen er een hoop concurrenten af, en is de kans veel groter dat je website hoger in google komt te staan. Een ander voordeel is dat ongeveer 70% van de mensen googelt op meer dan 4 zoekwoorden.

Laat bezoekers langer op je website scrollen

Als bezoekers lang op jouw website blijven, weet google dat jouw website relevant is om op te klikken. Daarom is het fijn om bezoekers zo lang mogelijk op jouw website te laten rondkijken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld relevante video’s toe te voegen. Google waardeert het als je YouTube filmpjes pakt, aangezien dat eigendom is van Google.

Daarnaast kan je ook interne links onderaan de pagina toevoegen. Bezoekers kunnen door een interne linkstructuur makkelijk en snel zien wat jouw website nog meer te bieden heeft. Ze lezen sneller andere artikelen waardoor ze langer op je website blijven hangen.

Als je een interne link wilt leggen op een artikel dat in dit geval gaat over ‘duurzame waterflessen’ kan je het verbinden met bijvoorbeeld ‘duurzame sportkleding’. Laat de bezoeker nieuwsgierig worden. Dus schrijf niet; ‘klik hier’, maar ‘wil je meer zien over duurzame producten? Lees dan ook duurzame sportkleding’. In dit geval kan je een hyperlink toevoegen op de woorden duurzame sportkleding.  

Natuurlijk is het ook goed voor een website om je sociale media link toe te voegen. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf kunnen je gaan volgen op Facebook of Instagram, waardoor ze vaker op je website en sociale mediapagina zullen klikken.

Layout van je website

Tegenwoordig googelen mensen vaker op de telefoon als op de laptop. Het is daarom ook belangrijk dat elke pagina op de website ook afgestemd is op de telefoon.

Zo lijken alinea’s op een laptop van normale lengte, terwijl het op de telefoon een lap tekst is. Het is daarom ook belangrijk dat je geen enorm grote alinea’s plaatst, want dat kan de bezoeker afschrikken, waardoor ze sneller weg zouden kunnen klikken van je webpagina.

Verder is het fijn voor de bezoeker om in ieder geval wel een redelijk stuk tekst te kunnen lezen. Daarom moet je vaak uitgaan van minimaal 200 woorden per pagina.

Hoger in google verschijnen door vernieuwing

Google plaatst websites hoger die regelmatig nieuwe artikelen posten. Google ziet namelijk wanneer een bedrijf inactief is. Als je vaker artikelen op je website post, laat dat aan google zien dat je nog steeds actief bent, en scoor je hoger in de google zoekresultaten. Wil je nou actief zijn, dan moet je denken aan minimaal 1x per week een post plaatsen.  

Hoger in google

Google Search Console en Analytics

In Google Search Console kan je bekijken op welke zoektermen bezoekers op jouw website uitkomen. Bovendien geeft het aan hoe vaak je website is weergegeven op google zoeken en hoe vaak mensen doorklikken voor zoekopdrachten.

Als laatst geeft Search Console ook nog aan welke interne en externe websites linken naar jouw eigen website. Deze googlefunctie is erg handig voor SEO-specialisten, die zich erg bezighouden met de positie in google en welke termen het beste scoren. Sitebeheerders, bedrijfseigenaren en web ontwikkelaars hebben hier natuurlijk ook erg veel profijt aan.

Web core vitals ook hier belangrijk

Google Analytics laat ook veel handige informatie zien. Als eerste het bouncepercentage; het percentage bezoekers die je website verlaten zonder op een andere webpagina te klikken.

Een rede door een hoge bouncepercentage kan zijn dat je website niet snel laad. Als je op een website klikt, waarbij het 2 seconden of langer duurt om te laden, ben je eerder geneigd om gelijk weg te klikken, dan te wachten. Je kan je checken hoe snel je webpagina laadt op Pagespeed Insights.

Verder laat Analytics ook de bezoekers tijd zien hoelang hun op je website actief spenderen. Bovendien kan je zien of bezoekers terugkomen en of bezoekers met een doel op je website verschijnen, door bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Wil jij de zichtbaarheid vergroten van jouw website? Of kan jij dit zelf, maar zoek je hulp bij het versnellen van jouw website? Wij helpen je graag!

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Verder lezen?

Wil je meer weten over hoe je website meer bereik kan krijgen. Lees dan ook over influencer marketing.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?