Website teksten laten schrijven

Iedereen die zich bezighoudt met e-commerce, of je nou een product of service aanbiedt, weet dat website teksten het belangrijkste element van je website zijn. Website teksten kunnen het verschil maken in jouw positie in Google, je conversie én in de algemene merkbeleving vanuit de klant. Je kan hier maar beter veel aandacht aan besteden! Hoe? Lees hier alles over website teksten laten schrijven.

Wat is copywriting?

Hoe zorg je ervoor dat een website bezoeker geïnteresseerd blijft, geïnformeerd wordt en misschien nog wel het belangrijkste: gemotiveerd wordt om jouw producten of diensten aan te schaffen? Daarvoor heb je een goed gevulde website nodig met vele toepassingen van verschillende teksten. Dat is copywriting: het schrijven van wervende teksten, voornamelijk voor commerciële doeleinden. Meestal uit dat zich in een blog, maar het kunnen bijvoorbeeld ook brochure teksten, nieuws-updates, reclame-teksten of social media berichten zijn. Stuk voor stuk zijn dit allemaal belangrijke elementen om klanten te bereiken en te overtuigen van jouw merk. 

Bedrijven kunnen enkel bestaan dankzij één ding, en dat zijn tevreden klanten. Voordat klanten tevreden kunnen zijn, moet je ze eerst nog werven. Door website teksten te laten schrijven laat jij (potentiële) klanten weten dat jij er bent, wat jij doet én laat je zien welke waarde jij aan de klanten levert. Goed geschreven teksten wekken vertrouwen, verbeteren je vindbaarheid en leiden uiteindelijk tot betere winstmarges. 

Het meetbare effect van website teksten laten schrijven

Het precieze effect van website teksten kun je niet voorspellen. Maar je kunt het wel meten. Wanneer we spreken over copywriting, hoor je vaak het spreekwoord “eerst zaaien, dan oogsten.” Dat betekent dat als je vandaag begint, je niet direct morgen al het effect van je inspanningen ziet. Maar wanneer je een goede copywriting-strategie hanteert en goede website teksten laat schrijven, zal je merken dat het gewenste effect sneller volgt dan je denkt. Het resultaat van website teksten laten schrijven hangt af van het doel van jouw organisatie. Hiervoor stel je realistische doelen die je over een bepaalde periode blijft meten. Waar nodig schaal je inspanningen vervolgens op of af. Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van wat de analytics je vertellen.

Wil je een hogere conversie? Of juist een betere vindbaarheid? Afhankelijk van jouw doel ga je een strategie opzetten. Dat kan bijvoorbeeld een SEO-strategie zijn, waarbij je bepaalde keywords selecteert waar klanten naar zoeken en waarop jij gevonden wilt worden. Deze keywords ga je verwerken in je website teksten, zoals blogs. In een online tool zoals Google Analytics kun je dan zien hoe jouw positie in Google verbetert, hoeveel website bezoeken je genereert en waar je dient te optimaliseren. Voor een conversie doel geldt hetzelfde. Dit meet je bijvoorbeeld aan de hand van je Conversion Rate. Je analyseert de uitstapmomenten en speelt daarop in door goede website teksten te laten schrijven voor elke fase van de customer journey die de klant op jouw website beleeft. 

Een copywriter inhuren

Website teksten vragen om een goed gevoel voor taal, marktkennis en een gezonde dosis empathie. Het is belangrijk dat website teksten klantgericht worden geschreven. Je leeft je in in de klant, en informeert en overtuigt ze op de juiste momenten. Het schrijven van website teksten en blogs vergt daarnaast ook veel tijd. Het inhuren van een copywriter is de perfecte uitkomst als kennis, tijd of mankracht ontbreekt. Een copywriter kijkt objectief naar jouw bedrijf en kan zich daarom beter inleven in de klant dan interne marketeers. De copywriter stelt eigenlijk dezelfde vragen als de klant zelf, en door jouw briefings kan de copywriter een goed antwoord geven op de klantvraag. Zo voorkom je “Wij van WC-eend” -achtige teksten, maar leveren teksten een frisse blik.

Jouw website teksten laten schrijven door een copywriter? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of bekijk onze diensten.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?