Is TikTok Marketing de nieuwe succesformule? | B2C kansen & mogelijkheden

TikTok is de huidige go-to als het gaat om social media. Hoewel het vooral gezien wordt als een platform dat door tieners en jong volwassenen gebruikt wordt, is het ook bij millennials en oudere mensen steeds populairder. Dankzij deze toenemende populariteit wordt TikTok steeds vaker ingezet voor het bereiken van verschillende doelgroepen en is TikTok marketing de nieuwe trend onder bedrijven. Is TikTok marketing ook interessant voor jouw onderneming, en belangrijker nog: hoe bereik je jouw doelgroep via het platform?

Wat is TikTok?

Op TikTok vind je korte en spontane video’s over alles waar iemand maar geïnteresseerd in kan zijn. Hierdoor zijn gebruikers al snel gedachteloos aan het scrollen door hun feed en zijn ze zo uren kwijt aan het kijken naar TikToks. Dit maakt het platform ook ideaal om er even ergens een advertentie tussen te plaatsen of in te zetten voor het gebruik van andere marketingtactieken. Wij hebben voor je op een rijtje gezet waarom TikTok marketing steeds meer gebruikt wordt en hoe jij dat ook kan doen.

TikTok Advertising

Advertenties zijn een klassiek voorbeeld van digitale marketing en kom je dan ook overal tegen. Aangezien TikTok ook gewoon een digitaal platform is, is het dus ook heel geschikt voor advertising. TikTok zelf heeft in 2020 onderzoek gedaan naar de effectiviteit van TikTok marketing. UIt het onderzoek bleek dat 74% van de gebruikers vonden dat TikTok een aanleiding was om meer te weten te willen komen over producten en merken die ze daar tegen kwamen. Ook geeft 67% van de TikTok gebruikers aan dat TikTok marketing van bedrijven een aanleiding vormt voor het doen van aankopen terwijl ze eerst geen plannen hadden om iets te kopen. Dus effectief is TikTok marketing zeker! De korte video’s zijn ook redelijk makkelijk te maken en vereisen geen dure spullen of programma’s om ze kunnen maken. Het enige wat je nodig hebt, is een smartphone en iemand die op zijn gemak is achter de camera.

TikTok Influencer Marketing

Influencer marketing is ook een veelvoorkomend voorbeeld van een effectieve online marketingtactiek op TikTok. Het is een doelgerichte manier om potentiële nieuwe klanten te benaderen. Influencer marketing houdt in dat je een gebruiker benadert die veel volgers heeft. Deze TikToker in dit geval, is heel bekend op het platform en kan daardoor veel mensen sociaal beïnvloeden. Deze influencer vraag je dan om jouw product of merk te promoten tegen betaling. Je kan ze een product toesturen zodat ze er content mee kunnen maken of ze kunnen een kort praatje houden over het product of merk en hun ervaring ermee. Het publiek van deze influencer komt hierdoor in contact met dat product of merk. Doordat de influencer het artikel gebruikt of er positief over spreekt, zullen veel van die volgers niet alleen bekend raken met de naam, maar het ook zelf willen hebben. Mede vanwege de huidige populariteit is dit echt aan te raden als TikTok marketingtactiek.

TikTok Content Marketing

Uiteraard kan je ook gewoon je eigen business account beginnen en zelf content marketing opzetten. Dit houdt in dat je zelf een influencer rol aanneemt en je eigen product of merk gaat promoten door er content mee te maken. Deze TikTok marketingtactiek geeft je de meeste vrijheid. Je hebt volledige controle over je content en hoe je de promotie aanpakt. Dat kan de kwaliteit van de content ten goede komen, omdat het een stuk organischer wordt. Deze aanpak werkt vooral heel goed als het gaat om community building. Je creëert en onderhoudt een persoonlijke band met je publiek. Dit werkt niet alleen heel goed voor het onderhouden van klantcontact, maar kan ook zorgen voor meer terugkerende klanten. 

Nu is de eerste stap natuurlijk het moeilijkst. Begin je nog maar net op TikTok? Dan moet je zelf de eerste volgers en resultaten genereren. Hier een aantal tips om te helpen bij die eerste stap:

  • Gebruik hashtags. Door het gebruik van hashtags zorgt het algoritme dat jouw content terecht komt bij de mensen die er toe doen en die mogelijk geïnteresseerd zijn. Zorg dat je onderzoek doet naar welke hashtags het meest gebruikt worden en relevant zijn bij jouw doelgroep.
  • Growth hacking. Gebruik het account om vergelijkbare accounts te volgen, relevante content te liken en comments achter te laten. Ook hierdoor verschijnt jouw account in de feeds van de gebruikers die vergelijkbare interesses hebben. Let hierbij wel goed op de regels van het platform en zorg ervoor dat je niet in overtreding komt. 
  • Frequent posten. Zorgt dat je regelmatig content post. Hierdoor blijf je actueel en zullen mensen jouw content vaker in hun feed tegenkomen.

Net als bij andere social media platformen, is het ook op TikTok van belang om te zorgen voor relevante en up-to-date content. Is jouw doelgroep jong en veel actief op social media? Dan kan het gebruik van TikTok eigenlijk niet ontbreken. Experimenteer met advertising, het maken van TikToks en livestreams, en bepaal zo welke strategie het best aansluit bij jouw doelgroep en doelstellingen.

Plaats een reactie