fbpx

Wat is duurzaam ondernemen nou precies?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel duurzaam ondernemen, is een term die steeds populairder wordt in de moderne bedrijfsvoering. Milieuvriendelijk en sociaal verantwoord ondernemen is niet alleen belangrijk voor de toekomst, maar ook kan het commercieel aantrekkelijk zijn voor zowel nieuwe ondernemingen als gevestigde grootmachten. In dit artikel lees je alles over duurzaam ondernemen.

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)?

MVO, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaam ondernemen genoemd, betekent dat je als bedrijf rekening houdt met de sociaal-ethische en milieugerelateerde aspecten van de bedrijfsvoering. Als onderneming ben je namelijk onderdeel van de volledige economische kringloop in een land. Of het nu direct of indirect is; bedrijven, overheden, financiële instellingen en gezinnen zijn met elkaar verbonden. Als onderneming heb je dus niet alleen commerciële doelstellingen, je draagt ook een verantwoordelijk tegenover mens en milieu. Deze duurzame waarden zijn opgenomen in de zogeheten 3 P’s: Planet, People, Profit. De Nederlandse vertaling hiervan is de 3 M’s: Mens, Milieu & Maatschappij. Elk bedrijf kan met deze kernwaarden bijdragen aan een positieve maatschappelijke impact.

Duurzaam ondernemen is eerst kijken naar je eigen invloed op het milieu, en uiteindelijk werken naar een positieve impact op de gehele buitenwereld. Als bedrijf creëer je daarmee waarde op verschillende sociaal-economische vlakken. Naast het verzorgen van inkomen voor je werknemers zorg je bijvoorbeeld ook voor voldoening, sociale interacties en het verbeteren van de gezondheid en welzijn van alle betrokkenen binnen het bedrijf. Duurzaam ondernemen gaat vaak nóg een stap verder dan welvaart creëren voor de omgeving. Door duurzaamheid onderdeel te laten worden van de bedrijfsvoering probeer je een globale impact te hebben.

Waarom duurzaam ondernemen?

Als duurzame onderneming probeer je rekening te houden met negatieve externaliteiten, óf probeert deze te compenseren. Negatieve externaliteiten zijn de resultaten uit bedrijfsvoering die je niet terugziet op de jaarrekening van een onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de geluidsoverlast van vliegtuigen in wijken naast een landingsbaan, de CO2 uitstoot van bedrijfswagens of vervuiling van een rivier naast een fabrieken. Deze indirecte kosten worden vaak betaald door de overheid, en dus, ook uit de zak van iedere Nederlandse burger. Met MVO neem je verantwoordelijkheid voor deze resultaten. Bij Ecoteers compenseren wij de effecten van onze werkzaamheden bijvoorbeeld door bomen te planten bij elke 2500 woorden die wij schrijven op het web.

De waarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor een organisatie minstens net zo groot als het is voor de maatschappij. Duurzaam ondernemen zorgt bijvoorbeeld voor betere relaties tussen werknemer en werkgever. Mensen werken namelijk liever voor een bedrijf dat zich sterk inzet voor haar werknemers en de maatschappij. Het geeft bedrijven en werknemers een sterker gevoel van verantwoordelijkheid tegenover de buitenwereld. Hierdoor zal een bedrijf die aan duurzaam ondernemen doet een hogere medewerkerstevredenheid ontwikkelen.

Daarnaast doet het goed voor een bedrijf om duurzaam ondernemen te integreren in de bedrijfsdoelen. Een moderne missie- en visie statement beschikt het liefst over één of meerdere duurzame doelstellingen. Door het maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen op te nemen in de missie en visie van een bedrijf wortel je als het ware het belang van duurzaamheid in de cultuur van het bedrijf. Als duurzame organisatie ontwikkel je op deze manier waarde voor je werknemers en andere belanghebbende om toe te werken naar een sociale impact.

Is MVO verplicht voor een bedrijf?

Nee, maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen verplichting. Wél kan het voorkomen dat je binnen een bepaalde branche moet voldoen aan bepaalde richtlijnen. Ook zal je als onderneming merken dat het steeds meer dan een verplichting kan gaan voelen om je te verdiepen in MVO. Vanuit een concurrentie standpunt kan het voordelig zijn om jezelf te onderscheiden met behulp van duurzamer ondernemen. Ook kan het zijn dat je juist achterloopt op de concurrentie door als enige nog niet actief bezig te zijn met duurzaam ondernemen.

Daarnaast is imago ook een grote motivatiefactor voor duurzaam ondernemen. Sustainability kan van grote waarde zijn voor het imago en feeling van een bedrijf. Vervuilende bedrijven worden beschouwd als kwaadaardig, maar duurzame bedrijven stralen een bepaalde goedaardigheid uit die waarde creëert voor de consument. Ook kan je onderdeel worden van een netwerk die bevorderend is voor de innovatie en vernieuwing van duurzame projecten. Een mooi voorbeeld is het netwerk van MVO Nederland. Voor meer antwoorden op de vraag: Waarom is duurzaamheid nou zo belangrijk? Klik hier.

Duurzaam ondernemen voorbeelden op internationaal niveau

Voorbeelden van grote duurzame ondernemingen zijn bijvoorbeeld Tony Chocolonely en Starbucks. Tony Chocolonely staat bekend om hun strijd tegen slavernij in de chocolade-industrie. Het hele businessmodel van dit bedrijf staat hand in hand met de sociale invloed die het wilt uitoefenen op de wereld. Starbucks is momenteel in het bezit van één van de grootste duurzaamheidsobligaties in de wereld. Deze groene obligaties worden gebruikt om als bedrijf uit te spreken dat je streeft naar duurzaam ondernemen. Daarnaast is het een manier om milieuvriendelijke projecten te financieren. Ze leggen veel nadruk op het ondersteunen en versterken van de gemeenschap. Ze zetten zich in voor ethisch verantwoord koffie in- en verkopen, het verminderen van plastic afval en het opbouwen van een fair trade netwerk van cacaoboeren. Daarnaast willen ze ook meer vluchtelingen aannemen.

Hoe ga jij het verschil maken? Check hier hoe je in zeven stappen maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Klik hier om naar de home page over duurzaam ondernemen te gaan.

Comments are closed.

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in de voor de nieuwsbrief voor ons laatste nieuws.

    dev