Becoming B Corp: Wat is B Corp?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Als je nog niet echt thuis bent in de wereld van het duurzaam ondernemen, zegt de term ‘B Corp’ je misschien nog niet zoveel. Maar als je al enige tijd bekend bent met duurzame ondernemingen kan het zijn dat je hart bij het lezen van deze woorden sneller gaat kloppen. In dit artikel leggen we je nog eventjes haarfijn uit wat een B Corporation nou precies is, en waarom je hier als onderneming mee zou beginnen. In dit eerste artikel van onze ‘Becoming B Corp’ reeks: Wat is B Corp precies?

De gedachte achter B Corp

B Corp is een afkorting voor ‘Certified B Corporation’. Deze term verwijst naar een label dat bedrijven kunnen behalen wanneer ze opereren met oog voor werknemers, sociale aspecten en het milieu. 

In 2007 werd B Lab opgericht door Jay Coen Gilbert, Bart Houlahan en Andrew Kassoy, ondernemers die het bedrijfsleven wilden gebruiken om blijvende sociale impact te maken. Met B Lab wilde Gilbert een label creëren waarmee bedrijven zich konden neerzetten als ‘benefit corporation’. In het eerste jaar sloten 19 bedrijven zich aan bij het B Corp netwerk. Inmiddels is de teller de 4.000 gepasseerd. In de tussentijd is er veel veranderd. Waar de nadruk in eerste instantie lag op de missie, is B Corp in 2021 een internationaal erkend label en gaat de certificering gepaard met vragenlijsten en volledige transparantie.  

In de woorden van B Lab: “Gecertificeerde B Corporations zijn bedrijven die voldoen aan de hoogste normen voor sociale en milieu prestaties, publieke transparantie en wettelijke aansprakelijkheid om winst en doel in evenwicht te brengen. B Corps versnellen een wereldwijde cultuurverschuiving om succes in het bedrijfsleven opnieuw te definiëren en een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen.” 

Welke bedrijven sluiten zich aan bij B Corp?

De bedrijven die zich B Corp mogen noemen, bevinden zich in vrijwel alle sectoren. Sommige bedrijven, zoals Patagonia en Ben&Jerry’s, maken al lange tijd deel uit van de B Corp familie, en staan bekend om hun toewijding aan sociale en maatschappelijke doelen. Maar ook kleinere bedrijven in gebieden als consultancy, consumenten producten, of elektronica sluiten zich aan als B Corp. In principe kunnen dus alle bedrijven met een sociale en maatschappelijke missie zich aansluiten. 

Groene stappen zonder greenwashing

Groen is populair. Steeds meer consumenten wegen duurzaamheid mee in hun keuze voor een bepaald(e) dienst of product. Maar liefst 79% van de consumenten verandert hun koopgedrag op basis van de impact op het milieu of op sociaal gebied. Een groeiend aantal consumenten is daarnaast ook bereid om extra te betalen voor duurzaamheid. Nu duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij het koopgedrag van consumenten, voelen bedrijven de urgentie om hier ook op in te spelen. Hoewel dit bij een groot aantal bedrijven voortkomt uit de wens om iets bij te dragen op sociaal en maatschappelijk gebied, is de drijfveer bij sommige bedrijven voornamelijk het imago en de mogelijkheid een hogere winst te behalen. Greenwashing, een tactiek waarbij een organisatie zich duurzamer voordoet dan deze daadwerkelijk is, wordt dan ook een steeds groter probleem

Transparantie in duurzaamheidsclaims 

In het geval van greenwashing wordt er vaak excessief gebruik gemaakt van valse claims. Vanwege een gebrek aan transparantie wordt het voor consumenten lastig om valse beloftes van realiteit te onderscheiden. B Corp probeert dit tegen te gaan door zich volledig te focussen op transparantie. Bedrijven kunnen dan ook alleen het keurmerk krijgen na een uitgebreide audit waarin alle maatschappelijke en milieu impacten worden bepaald. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt in een rapport dat inzichtelijk is op de B Corp website. Hierdoor wordt het voor consumenten en externe partijen mogelijk om duurzaamheidsclaims te verifiëren, en bedrijven aan te spreken in het geval van valse beloftes. B Corp maakt het zo mogelijk voor bedrijven om niet alleen duurzaamheid te claimen, maar dit ook aan te tonen. 

De hoogste duurzaamheidsstandaarden 

Het B Corp keurmerk is dus niet zomaar een keurmerk. Het is een label dat alleen kan worden verkregen door bedrijven met hoge standaarden in duurzaamheid. De bedrijven die zijn aangesloten bij B Lab zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de wereld om zich heen. In de woorden van Yvon Chouinard (oprichter van Patagonia): “To do good, you actually have to do something”.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?