Duurzame samenwerkingen: Tips en ideeën

De betekenis van duurzame samenwerkingen kun je op twee verschillende manieren bekijken. Zo kun je doelen op het behouden van een gezonde en langdurige (zaken)relatie. Ook kun je het opvatten als het samenwerken naar een betere, groenere en eerlijkere wereld met anderen. Natuurlijk gaan de twee vaak hand in hand. Bij Ecoteers werken wij actief en intensief samen met andere partijen d.m.v. goed contact en duidelijke transparante planningen zodat we altijd op dezelfde lijn zitten. Lees hier meer over tips en ideeën voor toekomstige duurzame samenwerkingen.

Lokaal samenwerken

Startende ondernemers dromen vaak al snel van duurzame samenwerkingen met grote internationale bedrijven om zo bekendheid en groei te bevorderen. Daarnaast kunnen grote stappen m.b.t. het klimaat en gelijkheid gemaakt worden. Het kan echter ook zeer interessant en maatschappelijk verantwoord zijn om op lokaal niveau te bekijken wat er mogelijk is en vanuit daar door te groeien. Denk aan de lokale biologische en fair-trade koffieverkoper, de plaatselijke bibliotheek of een andere startende onderneming die in hetzelfde schuitje zit. Wees open en oriënteer bij elkaar hoe jullie ondernemingen elkaar kunnen aanvullen en bespreek mogelijke projectjes. Al zijn de samenwerkingen vaak niet internationaal baanbrekend, er zitten vaak grote voordelen aan vast. Lokale samenwerkingen kunnen namelijk op kleine schaal grote veranderingen in gang zetten. Denk aan verbeterd natuurbehoud, een groenere omgeving en meer duurzame woningen. Daarnaast spreek je gemakkelijk met je partner(s) af voor persoonlijk contact. Ook zijn er veel raakvlakken omtrent werkregelingen, subsidies en de algemene omgeving en komen jullie gemakkelijk in contact met andere lokale bedrijven. Uiteindelijk kan deze weg leiden tot een uitgebreid netwerk en een gerenommeerde naam in de regio. Hierna is doorgroeien bevorderlijk en heb je daar in ieder geval een goede basis voor.

Netwerken bij de Social Impact Factory

De Social Impact Factory (SIF) is gevestigd in Amsterdam en Utrecht en is het ideale voorbeeld van een lokaal netwerk dat Nederlandse bedrijven gemakkelijk in contact brengt met andere partners. Bij deze samenwerkingen staan de Global Goals centraal. De Global Goals bestaan uit zeventien doelen opgezet door de VN om hedendaagse problemen als armoede en klimaatverandering aan te pakken. Zo bevordert de SIF duurzaam en maatschappelijk verantwoorde samenwerkingen die uiteindelijk voor een betere wereld zullen zorgen. Lees hier uitgebreid over het concept van de Social Impact Factory, de partners en de mogelijkheden.

Duurzame samenwerkingen met Gemeentes

Duurzame samenwerkingen hoeven niet gelimiteerd tot bedrijven te zijn. Ook overheidsorganisaties als gemeentes kunnen vaak baat hebben bij duurzame samenwerkingen met bedrijven. Gemeentes zijn betrouwbaar en hebben duidelijke doelen voor ogen, met als middelpunt de eigen stad of het eigen dorp. Dit maakt het gemakkelijk om met concrete plannen te komen. Daarnaast staan de limieten van het speelveld van de samenwerking vast en kan ook hier weinig verwarring over ontstaan. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld in zee gaan met een gemeente om advies te geven over duurzaamheid. Of ze kunnen mee denken over de toekomst van een wijk. De Gemeente Utrecht startte in 2020 een duurzame samenwerking, het zonnepact, met verschillende ondernemers. Dit pact maakt de plaatsing van zonnepanelen toegankelijker voor bedrijven en organisaties. Meer dan tien ondernemers werken samen met de gemeente om de logistiek, de marketing en het management hiervan op orde te krijgen. Dit laat dus duidelijk zien dat duurzame samenwerkingen met gemeentes vaak een doelgerichte en betrouwbare optie zijn. Daarnaast kan het de groei van je onderneming bevorderen en lift je als start-up mee met de bekendheid van de gemeente.

Blijf kritisch in de zoektocht naar duurzame samenwerkingen

Het is belangrijk om je af te vragen of bepaalde samenwerkingen met andere partijen bij de filosofie van jouw duurzame onderneming passen. Het kan namelijk zo zijn dat de samenwerking wel potentie heeft om succes op te leveren maar niet aansluit bij jouw bedrijf. Of dat het partnerbedrijf dezelfde filosofie als jouw onderneming hanteert maar het samenwerkingsproject hier tegenover staat. Denk daarom altijd kritisch na over de gevolgen van de samenwerking voor zowel het imago van jouw bedrijf als de algehele impact op de markt, het milieu en de maatschappij. Bespreek met de partners ook goed wat de specifieke doelen van de samenwerking zijn en zorg dat iedereen op dezelfde hoogte zit. Het is van groot belang dit soort dingen ook op papier te zetten om verwarring en vervelende situaties te voorkomen.

Mochten de samenwerking en de partnerbedrijven goed bij jouw werkfilosofie passen, dan betekent dit niet meteen groen licht. Analyseer ook de de rol(len) die jouw onderneming zal innemen binnen de duurzame samenwerking. Zijn deze prominent en onmisbaar? Het gaat namelijk vaak fout wanneer uiteindelijk blijkt dat partijen onnodig samenwerken. Vaak zijn er in deze gevallen te weinig taken of beslist de andere partij taken op zich te nemen die eigenlijk niet voor ze bestemd waren maar wel makkelijk uitvoerbaar.

Samenwerken, maar soms ook gunnen

Samenwerken draait natuurlijk om het verdienen van geld en het vergroten van het bedrijfsnetwerk. Er is echter meer dan dat. Het kan namelijk zijn dat jij als duurzaam ondernemer onder de indruk bent van een startende onderneming die met ‘het hart op de juiste plek’ handelt. Misschien presenteert deze onderneming wel duurzame producten of diensten die inspirerend en innovatief zijn. Desalniettemin zijn sommige start-ups niet sterk genoeg om genoeg geld of mankracht te investeren en de samenwerking te faciliteren. In dit soort gevallen kan het waardevol zijn een stap in hun richting te doen. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een korting, maar er zijn veel meer manieren die verder reiken dan alleen financiële compromissen. Zo kun je  uiteindelijk toch samen in zee te gaan. Dit soort initiatieven laten zien dat duurzaamheid centraal staat voor jouw onderneming. Daarnaast is het op financieel vlak vaak heel interessant. Doordat je de startup helpt groeien, zul je in de meeste gevallen ook  profiteren van haar succes. Kijk dus om naar startups en laat je inspireren tot een duurzame samenwerking. Wanneer er potentie in een start-up zit, dan komt die er ook een keer uit; of dit nou op de korte of lange termijn is.

Voor voorbeelden van duurzame ondernemingen waarvan de meeste met behulp van duurzame samenwerkingen gegroeid zijn, klik hier.

Klik hier om naar de home page over duurzaam ondernemen te gaan.

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?