Een tekst herschrijven: wat kun je ermee bereiken?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het schrijven en distribueren van goede, inhoudelijke teksten die iets vertellen over jouw merk of product zijn een belangrijk element binnen jouw marketingstrategie. Een copywriter helpt jou met het overdragen van jouw boodschap, missie en visie via tekst naar jouw doelgroep.

Echter vraagt ieder communicatiemiddel en elke doelgroep om een andere aanpak. Iets wat een 18-jarige aanspreekt, heeft niet altijd hetzelfde effect op een 50-jarige. Insgelijks kan een bepaalde tekst het heel goed doen op een website, maar is hij te lang voor een nieuwsbrief of komt hij niet tot zijn recht in een social media post. Daarvoor moet je soms een tekst herschrijven. SEO copywriters kunnen bestaande teksten een make-over geven of een tekst herschrijven, zodat de tekst weer helemaal aansluit op jouw doel, medium en klant. 

Wat doen copywriters? 

Copywriters schrijven verschillende soorten teksten, vaak voor diverse opdrachtgevers. Elke tekst weer met een ander, specifiek doel. De teksten kunnen variëren van een reclametekst tot een website blog, een brochure, een whitepaper of bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Ieder wordt gedistribueerd op een ander communicatiekanaal. Omdat elk kanaal uniek is, zal er aan alle teksten een ander doel hangen. Zo kan het doel van een social media post klantenbinding of engagement zijn, terwijl een tekst op een website juist wordt geplaatst om hogere conversies te behalen of om de positie in Google te verbeteren. Dat wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Je core message vertellen

Voor verschillende marketingdoelen worden dus verschillende soorten teksten gebruikt. Zo’n tekst kan in hoofdlijnen hetzelfde verhaal vertellen, vaak is dat de ‘core message’ van het bedrijf. Ofwel: wie jij bent als bedrijf, wat jij doet en waarom je dit doet. Een tekst wordt door verschillende doelgroepen op verschillende plekken gelezen. Om dat ene gewenste doel te behalen, is het belangrijk dat de tekst voor al deze situaties geoptimaliseerd is. Een van de belangrijkste taken van een copywriter is dan ook een tekst herschrijven, zodat deze weer past binnen de marketingdoelen van de opdrachtgever op een passend medium. 

Tekst herschrijven: zo gaat dat

De truc van een tekst herschrijven zit in het volgende. Iedere copywriter vraagt zichzelf keer op keer af: wat doet de tekst voor je lezer? Is het voor de lezers duidelijk waar het over gaat en overtuigt het hen van de boodschap en het aanbod? Veel bedrijven lopen hier zelf op vast. Zij hebben het verhaal immers zelf zo vaak gehoord, dat het voor hen kinderspel is geworden om de tekst te begrijpen. Copywriters zien dit anders. Zij plaatsen zichzelf in de schoenen van de klant. Ze kijken dus niet alleen of de tekst grammaticaal klopt (ook al is dat wel heel belangrijk), maar zij laten de tekst ook activeren: ze zetten de klant aan tot actie. 

Tijdens de tekst herschrijven, wordt er geredigeerd. Dat betekent dat de tekst wordt aanscherpt, ingekort of herschreven tot hij écht past bij het doel wat jij voor ogen hebt. Ook de leesbaarheid van de tekst komt aan bod. Een websitetekst moet vooral vlot leesbaar zijn, omdat mensen daar de neiging hebben om alleen te scannen. Daarom wordt er op websites ook meer gebruik gemaakt van witregels een tussenkopjes, tevens goed voor je SEO! Nieuwsbrieven moeten kort en bondig zijn en op social media kun je informele style of tone aannemen. Elke tekst is dus net even anders.

Het herschrijven van teksten uitbesteden

Wil je deze verschillende soorten teksten allemaal perfect aan laten sluiten bij de lezer? Dan is tekst herschrijven een goed plan. Je kunt dit zelf doen of laten doen door SEO copywriters. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?