Adverteren op Ecosia zoekmachine; hoe werkt het?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Heb jij al gehoord van Ecosia, de meest duurzame zoekmachine op dit moment en dat je ook kunt adverteren op Ecosia? Het werkt simpel; je typt een zoekopdracht in de zoekbalk en Ecosia geeft de zoekresultaten weer.

Het werkt eigenlijk net als andere zoekmachines maar dan duurzaam. Afgelopen maand heeft de onderneming maar liefst 5.699 974 bomen geplant op diverse plekken. Deze plekken lopen uiteen van Marokko tot aan Madagaskar. De inkomsten uit advertenties worden gebruikt om de bomen te kunnen planten.

Delen van de winst

Het deel van de winst, ongeveer 80%, wordt geïnvesteerd in zogenoemde lokale partners. Deze lokale partners dragen zorg voor het planten van de bomen. Projecten waar Ecosia aan heeft bijgedragen zijn The Eden Projects voor Madagasker,e Hommes Et Terre voor Burkina Faso, ITPA voor Brazilië en The Green Belt Movement voor Kenia. Momenteel zijn er ruim 15 miljoen actieve gebruikers van de zoekmachine die actief bijdragen aan het begrip duurzaamheid. Gesteld kan worden dat duurzaamheid geen korte trend is, maar juist op lange termijn concurrentievoordeel geeft.

Doe je mee?

Wil je bijdragen aan een duurzame wereld waar we met elkaar klimaatveranderingen tegengaan? In deze blog wordt er achtergrondinformatie gegeven over Ecosia en wordt er aan je uitgelegd of het rendabel is om te adverteren op Ecosia. Tot slot vertellen we hoe het adverteren in zijn werk gaat en hoe de opgestelde campagnes geoptimaliseerd kunnen worden.

Achtergrondinformatie Ecosia

Bomen staan bekend als zogenoemde ‘superhelden’ van de planeet. Deze superhelden zorgen ervoor dat de CO2 wordt opgenomen, dat klimaatveranderingen worden afgeremd, de natuurlijke watercyclus wordt op gang gebracht én worden onvruchtbare gronden veranderd in vruchtbare bossen en landbouwgrond.

De uit Berlijn afkomstige ondernemer Christian Kroll heeft tijdens zijn wereldreis van dichtbij gezien hoe ontbossen een feit werd. Dit zette de ondernemer aan het denken. Er moeten bomen worden geplant op de plek daar waar het hardst nodig is. Uit dit probleem is Ecosia ontstaan in december 2009.

De visie van Ecosia is dé groene zoekmachine van de toekomst die bomen plant. Hoe? Doordat elke zoekopdracht op Ecosia gemiddeld 1 kg aan CO2 verwijdert.

Is het rendabel om te adverteren op Ecosia?

Wanneer je besluit om te adverteren op Ecosia, dan ben je er zeker van dat je een doelgroep aanspreekt die bij wilt dragen aan duurzaamheid. Dit betekent een doelgroep die ernaar streeft om een positieve impact op het milieu te hebben.

Het budget dat jij in je advertenties investeert, wordt gebruikt om het ecosysteem te herstellen van onze planeet. Ecosia garandeert de privacy van de zoekmachine. Op vier manieren. Allereerst worden na een week je zoekopdrachten geanonimiseerd. Ten tweede word je informatie nooit aan adverteerders verkocht en worden er geen externe trackingtools gebruikt. Tot slot kunnen vreemden je zoekopdrachten niet inzien doordat deze worden versleuteld.

Adverteren op Ecosia heeft een groot voordeel. Het adverteren is namelijk, in vergelijking met Google, een stuk goedkoper. Wel liggen de zoekvolumes aanzienlijk lager. Daarentegen is de kwaliteit van de bezoekers wel hoger. Zeker wanneer jouw product of dienst aansluit bij de specifieke doelgroep. De doelgroep bestaat, gebleken uit gedeelde demografische gegevens, uit de leeftijdsgroep van 18-34 jaar, die affiniteit hebben met duurzaamheid en bij het maken van bewuste, groene keuzes.

Daarnaast heeft de partner van Ecosia, Bing, een koppeling met LinkedIn. Het zakelijke platform LinkedIn is namelijk onderdeel van het grote Microsoft. Steeds meer functionaliteiten worden uitgerold, die de synergie mogelijk maken tussen deze twee platformen.

Adverteren via Microsoft Ads op Ecosia

Ecosia heeft een samenwerking met Bing en dus met Microsoft. Ze maken gebruik van de technologie binnen hun advertentieportaal. Wanneer je wilt beginnen met adverteren op Ecosia, is het van belang dat je beschikt over een advertentieaccount bij Microsoft.

Bing is dé zoekmachine van Microsoft die tegenwoordig standaard staat ingesteld op elke Microsoft computer en laptop. Het marktaandeel van Bing staat op 9%. Daarnaast worden er ongeveer 12 miljard zoekopdrachten gedaan op zo’n 1,5 miljard apparaten per jaar. De zoekopdrachten kennen per jaar een groei van 20%.

adverteren op Ecosia

Het aanmaken van een campagne kan je doen zoals je dat normaal ook zou doen; je begint met het invoegen van de gewenste zoekwoorden en schrijft advertentieteksten die werven. Bij het schrijven van deze advertentieteksten kan je een keuze maken binnen welk netwerk je advertenties zichtbaar wilt laten zijn. Wanneer je al een campagne hebt ingesteld, kan je de ‘ad distribution’ optie kiezen. Met deze optie is het mogelijk om te adverteren op het netwerk van Ecosia.

Optimaliseren campagnes op Ecosia

Eenmaal een advertentie aangemaakt en een aantal klikken en of weergaven kunnen verwerven? Het is dan mogelijk om inzichten te verkrijgen in het netwerk dat jouw advertenties vertoond. Je kan op deze groep gemakkelijk inspelen. Wanneer je eenmaal duidelijk in kaart hebt gekregen wie jouw target groep is, kan je de advertenties hierop aanpassen.

Het inspelen op de groep die jouw advertentie opent kan door via setting van jouw account, campagne of advertentiegroep specifieke websites uit te sluiten. Een andere optie is dat je eerst afwacht op welke website de gemaakte advertenties goed presteren. Na het verkrijgen van inzicht besluit je hierna pas websites uit te sluiten.

Wij helpen jou bij Ecoteers graag met advertising. Daarnaast planten wij net zoals Ecosia bomen voor onze services, dubbele winst dus. Neem contact met ons op en wij helpen je direct!

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?