Adverteren op LinkedIn voor jouw bedrijf

LinkedIn is hét social media platform voor bedrijven en professionals. De plek waar je het makkelijkst mensen vindt met gelijke interesses en waar je effectief je netwerk kan ontwikkelen en er gebruik van kan maken. 

Dus ook voor advertenties is dit dé plek waar ze serieus genomen zullen worden en waar ze daadwerkelijk wat op zullen leveren. 

Hier lees je meer over het platform, over adverteren op LinkedIn en hoe je dat effectief doet.

LinkedIn: het zakelijke netwerk

Je zult wel denken, “nog een social media platform! Hadden we er nog niet genoeg?!” 

LinkedIn is daarentegen een flink stuk anders dan andere platformen. 

Waar de meeste sociale media gericht zijn op het sociale aspect, is LinkedIn echt georiënteerd op het zakelijk leven en werkgelegenheid. 

adverteren op linkedin

Met zo’n 810 miljoen professionals en 57 miljoen ingeschreven bedrijven, is LinkedIn een van de grootste professionele netwerken ter wereld. 

Het doel van LinkedIn is om professionals van over de hele wereld bij elkaar te brengen zodat ze succesvoller en productiever zijn. 

Het wordt vooral gebruikt voor het opbouwen van een professioneel netwerk en carrière ontwikkeling. 

Je kunt een professioneel portfolio delen en interactie hebben met andere professionals en zo jezelf online zichtbaar maken. 

Ook kunnen werkzoekenden hun cv delen en kunnen werkgevers vacatures delen.

Kansen op LinkedIn

Voor bedrijven is LinkedIn een ideaal contact punt voor potentiële nieuwe klanten, omdat ze je makkelijk kunnen vinden en meteen zien wat je in huis hebt.

adverteren op linkedin

Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn 277% effectiever is in het genereren van leads dan Facebook en Twitter.

Het is een nuttig platform omdat alles wat je deelt ook terecht komt bij de connecties van connecties van connecties etc., dus je bereikt een veel groter publiek dan bij andere platformen. 

LinkedIn is beschikbaar via je desktop én via je smartphone. 

Hierdoor is LinkedIn relevant voor grote en kleine bedrijven, voor particulieren en freelancers, maar ook voor werkzoekenden en alle andere mensen voor wie het hebben van een professioneel netwerk een voordeel kan zijn.

Hier een kort stappenplan dat je laat zien hoe je begint met het gebruiken van LinkedIn:

Stappenplan aanmaken zakelijk profiel/bedrijfsprofiel op Linkedin

1. Maak een persoonlijk LinkedIn profiel aan.

Die je heb je nodig om een bedrijfspagina aan te koppelen, maar ook om te beginnen je bedrijf te introduceren aan jouw connecties en de connecties daarvan en zo door. 

Zorg dat je profiel professioneel opgemaakt is, zodat je er betrouwbaar en benaderbaar uit ziet. 

LinkedIn leidt je door het hele process. Zorg dat je de hoogtepunten uit jouw carrière erin opneemt.

2. Wees actief op je account.

Onderhoud je netwerk door actief te zijn, content te posten en te reageren op de posts van jouw connecties. 

Hierdoor breidt je netwerk zich uit . Dat biedt veel ruimte en mogelijkheden voor het begin van jouw bedrijfspagina en de eerste online zichtbaarheid ervan.

3. Maak een bedrijfspagina aan.

Voor elk bedrijf, groot of klein, is een bedrijfspagina op LinkedIn aan te raden. Alleen daarmee creëer je al meer online zichtbaarheid. 

Mensen kunnen meer informatie vinden over het bedrijf, de producten, diensten en/of vacatures. 

Ook als je er verder niks mee doet, blijft dit gelden, omdat de pagina is gekoppeld aan je eigen profiel. 

Daarnaast kan je ook adverteren op LinkedIn. Lees vooral verder, dan leggen wij dat nog wat meer uit.

Adverteren op LinkedIn

Iets wat wel overeenkomt met andere sociale media platformen, is dat je kunt adverteren op LinkedIn. 

Je kan de content op jouw bedrijfspagina sponsoren of promoten waardoor het bij de gewenste doelgroepen beter zichtbaar wordt. 

Hiermee verhoog je effectief de naamsbekendheid van jouw bedrijf en het bereik van potentiële klanten. 

adverteren op linkedin

Adverteren op LinkedIn kan een stuk  effectiever dan op andere platformen, omdat je veel meer controle hebt over welke doelgroepen de advertentie te zien krijgen. 

Je hebt alleen een creditcard nodig. Je kan zelf een eigen budget instellen en bepalen op wat voor basis deze kosten gegenereerd worden. 

Ook kan je helemaal zelf deze advertenties inplannen. 

Let wel op dat deze kosten nooit hetzelfde zijn en veel kunnen veranderen. 

adverteren op linkedin

Adverteren op LinkedIn: Hoe werkt het?

Advertenties op LinkedIn worden verkocht op basis van een veiling. Je doet een bod waarmee je concurreert met andere adverteerders die dezelfde doelgroep willen bereiken. 

Hierbij heb je nog steeds volledige controle over je bod en je kunt je gekochte advertenties op elk moment stop zetten. 

Een andere factor die deze kosten beïnvloedt, zijn de marketingdoelen die je instelt voor advertenties of campagnes. 

Hiermee kan je nog doelgerichter adverteren op LinkedIn. 

Je kan doelen selecteren op basis van bekendheid, aandacht en conversie. 

adverteren op linkedin

Op deze doelen worden de prijzen gebaseerd. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor het doel ‘website bezoeken’. 

Er wordt dan alleen iets in rekening gebracht wanneer iemand jouw website bezoekt via LinkedIn. 

De verschillende doelstellingen hebben allemaal een andere factureerbare gebeurtenis. 

Hierdoor is adverteren op LinkedIn relevant voor grote én kleine bedrijven, omdat de kosten zich aanpassen aan die grote.

Adverteren op LinkedIn met Premium

Iets anders wat LinkedIn onderscheidt van andere socialemediaplatformen zijn de premiumpakketten die beschikbaar zijn.

Hoewel je op andere platformen alleen de advertenties en organische groei methodes hebt om op te bouwen, biedt LinkedIn ook LinkedIn Premium aan. 

De diensten die hier door LinkedIn aangeboden worden, blijken het geld meer dan waard, aangezien 39% van de leden er gebruik van maakt.

LinkedIn Premium bestaat uit 4 prijs levels: Career, Business, Sales en Hiring. Met name de laatste drie zijn heel interessant voor bedrijven, aangezien ze vergelijkbare doelen en werkingen hebben als adverteren op LinkedIn, met misschien wel betere resultaten.

Premium Career

Career is ideaal voor de werkzoekende professional. Je krijgt toegang tot extra InMail berichten en in-demand videos. Ook kun je zien wie jouw profiel bekeken heeft, in hoeveel zoekopdrachten je verschenen bent en vind je extra informatie over vacatures (zoals het salaris).

Hierdoor is het makkelijker om contact op te nemen met recruiters en bij hen op te vallen. Daarnaast kun je zien hoe jij je verhoudt tot andere sollicitanten en kan je nieuwe vaardigheden leren.

Premium Business

Business heeft dezelfde basis eigenschappen, maar daarnaast krijg je toegang tot extra informatie over bedrijven en ongelimiteerde people searches.

Dan is het makkelijker om de goede mensen te vinden en te benaderen, je bedrijf te promoten en kun je nieuwe vaardigheden leren om jouw merk te verbeteren.

Premium Sales

Bij Sales heb je ook de basiseigenschappen: toegang tot extra berichten en video’s. Daarbij krijg je geavanceerde zoekfilters, toegang tot nieuwe sales tools en de mogelijkheid om notities te maken bij gebruikersprofielen.

Dit helpt bij het vinden van leads en accounts in jouw markt, het krijgen van real-time inzichten over warm outreach en bij het opbouwen van goede relaties met klanten en prospects.

Premium Hiring

Ook bij Hiring zitten weer dezelfde basics. Daar bovenop krijg je guided search smart suggesties bij het zoeken naar nieuwe werknemers en krijg je toegang tot meer recruiter focused tools.

Dit kan helpen bij het snel vinden en contact opnemen met topkandidaten en relaties op te bouwen met veelbelovende, toekomstige kandidaten.

Wil jij graag de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn ontdekken? En heb je hier graag hulp bij of wil je het volledig uit handen geven? Neem dan een kijkje bij onze Advertising dienst om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen. Heb je vragen? Neem dan direct contact met ons op, dan maken wij alles duidelijk voor je.

Plaats een reactie