Hoe maak je jouw website vindbaar in Google?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het wordt tegenwoordig steeds belangrijker om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit zorgt ervoor dat jouw producten, artikelen of diensten vindbaar zijn voor mensen die hier mogelijk interesse in hebben. Het wordt echter steeds gecompliceerder om hoog te ranken omdat er steeds meer factoren in acht worden genomen bij het bepalen van de plaats in de zoekresultaten. Het optimaliseren voor zoekmachines heet zoekmachine optimalisatie, ook wel search engine optimisation (SEO).

Wat is zoekmachine optimalisatie?

De meest gebruikte zoekmachine is Google, daarom spreekt men vaak over het optimaliseren voor Google. De zoekmachine is continu op zoek naar nieuwe webpagina’s, en nieuwe informatie op bestaande webpagina’s. Wanneer er een nieuwe pagina is gevonden, wordt deze verwerkt in de zoekresultaten. Daarna wordt er bepaald waar deze pagina precies getoond moet worden in de lijst met zoekresultaten. De positie waarop Google een webpagina toont in de onbetaalde zoekresultaten is afhankelijk van de waardering voor deze pagina ten opzichte van alle andere webpagina’s met dezelfde zoekterm. Hoger verschijnen in de zoekresultaten betekent vaak dat je meer bezoekers op je website krijgt.

Zoektermen

De eerste stap bij het online vindbaar maken van je website is na te denken over wie je precies wilt bereiken met je boodschap. Ga na wie je publiek is en wat je ze wilt vertellen. Wanneer je dit hebt bepaald kun je gaan nadenken over de woorden die hierbij horen. Deze woorden worden de zoekwoorden die mensen invoeren in een zoekmachine. De zoekwoorden kunnen heel breed zijn, of zeer specifiek. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van brede zoektermen van één of twee woorden. Veel websites gebruiken hierdoor dezelfde woorden, waardoor het aantal websites dat gevonden kan worden met deze woorden erg hoog ligt. De competitie op deze brede zoektermen is dan ook hoog.

Het is daarom belangrijk om een goede afweging te maken in de zoekwoorden die je gebruikt. Wanneer je voor specifieke zoektermen kiest, is het aantal mensen dat deze zoektermen gebruikt lager, maar het aantal websites waarmee je concurreert ook lager. Je hebt zo een grotere kans om hoger te scoren in de resultaten wanneer iemand op deze specifieke zoektermen zoekt. Bij het bepalen van de zoektermen die je gaat gebruiken kun je verschillende websites inzetten die suggesties doen voor zoektermen, of je laten zien met hoeveel websites je concurreert.

Vervolgens verwerk je de gekozen zoekwoorden in de teksten op je website. Denk hierbij aan de pagina titels, koppen en meta omschrijving. De meta beschrijving is zichtbaar in de zoekresultaten van Google en haalt mensen over om je website te bezoeken. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden een aantal keer herhaalt in de HTML tekst. Let ook op de variatie in de tekst zodat hetzelfde woord niet telkens terugkomt en de leesbaarheid goed blijft. Dit doe je door te variëren op het relevante zoekwoord en synoniemen te gebruiken.

Zorg voor goede content

Hoewel er veel manieren zijn om een pagina aantrekkelijker te maken voor zoekmachines, is de pagina uiteindelijk natuurlijk gericht op de bezoeker. De bezoeker moet makkelijk door je website kunnen navigeren en vinden wat hij zoekt. Je optimaliseert een website voor een bezoeker door waardevolle informatie te bieden, en gebruik te maken van links die leiden naar aanvullende nuttige informatie. De content die je publiceert op je website moet de bezoeker precies vertellen wat hij/zij wilde weten toen er gezocht werd naar de zoekterm. Het is dus belangrijk dat de informatie op je website volledig is, en het probleem van de bezoeker op wordt gelost. De teksten moeten makkelijk leesbaar zijn. Dit doe je door het gebruik van korte zinnen en duidelijke paragrafen.

Houd de website actueel

Bij het weergeven van de zoekresultaten wordt er gekeken naar de relevantie van de pagina’s. Een onderdeel van de relevantie van een pagina is de actualiteit hiervan. Bij oude informatie is de kans groot dat de gewenste informatie niet wordt gevonden. Je kunt dit voorkomen door de website up-to-date te houden. Dit kan door het toevoegen van nieuwe pagina’s waarin je bijvoorbeeld blogs of artikelen deelt.

Gebruik linkbuilding

Het toevoegen van interne- en externe links zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk op je website kunnen navigeren. Je kunt ze hiermee verwijzen naar relevante informatie op andere pagina’s. Google gebruikt linkbuilding ook om de betrouwbaarheid van je website te bepalen. Wanneer er veel websites naar jouw website verwijzen, impliceert dit dat er waardevolle informatie op je website staat. Zo scoort je website hoger in zoekmachines.

Controleer je website

Naast het optimaliseren van de dagelijkse activiteiten zijn er een aantal bijkomende zaken die invloed hebben op de ranking. Één van de officiële ranking factoren is de HTTPS encryptie. Dit is een certificaat dat de veiligheid van de website aangeeft. Zorg er dus voor dat je hierover beschikt, zodat bezoekers veilig op jouw website navigeren. Een andere belangrijke factor is het vermijden van doodlopende pagina’s. Zorg ervoor dat je website geen pagina’s heeft waarbij je een 404 melding krijgt. Ten slotte is het belangrijk dat je website gevonden kan worden in Google, omdat dit wordt vermeld in de code. Controleer of de tag die dit blokkeert niet per ongeluk in je HTML tekst wordt vermeld.

Heb jij hulp nodig met het optimaliseren van je website voor Google? Neem contact met ons op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen!

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?