Ga voor resultaat

Waar moet je op letten bij voordat je begint:

Wil jij een eerlijke beoordeling van of jouw organisatie/website klaar is voor organisch verkeer? Plan dan een gratis audit in met onze co-founder Peter Dragstra. 

Wij gaan altijd voor een eerlijk advies, want langetermijnpartnerschappen zijn voor ons het meest waardevol. Daarom kunnen wij onze 100% groei garantie ook aanbieden aan degenen waar wij wel mee gaan samenwerken.

Scoren in google met de juiste zoekwoorden

Eerst maar eens het begrip SEO. Search Engine Optimalization, of in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’ zorgt ervoor dat jouw website door zoekwoorden hoger scoort in Google. Het is voor Google nodig om relevante zoekwoorden herkenbaar in je stuk tekst te plaatsen.

Als je bijvoorbeeld schrijft over duurzame waterflessen, is het belangrijk dat je de woorden ‘duurzame waterflessen’ op verschillende plekken laat terug komen.

Hoe vaker de woordcombinatie voorkomt, hoe hoger je komt te staan in de Google ranking. Nog beter, zodra je deze zoekwoorden op sleutelposities toevoegt, ben je nog relevanter.

Te vaak zoekwoorden gebruiken (Keyword spamming/stuffing)

Als je een term vaak gebruikt is het natuurlijk voordelig voor de posities in Google, maar het kan ook en risico met zich meebrengen als het in te grote maten wordt gebuikt. Het is dan ook niet de bedoeling dat het zoekwoord gespammt wordt.

Als je als lezer te vaak hetzelfde woord tegenkomt en er overheen leest, wordt het artikel erg eentonig en saai. Bovendien is het minder makkelijk om de tekst te lezen, en wordt dus de leesbaarheid moeilijker.

Hoe vaker je een keyword gebruik hoe beter voor de Google ranking, zou je denken? Dat is helaas bij SEO niet het geval. Overmatig gebruik van een zoekwoord kan leiden tot ‘keyword stuffing’, of in het Nederlands; ‘zoekwoorden proppen’. Hierbij heb je te vaak je zoekterm ingevoerd in je tekst.

Een voorbeeld hiervan; ‘Heb jij een duurzame waterfles nodig? Check bij ons het duurzame waterfles assortiment, en bekijk hoe onze duurzame waterfles wordt gemaakt. We verkopen duurzame waterflessen voor een goedkope prijs!’

Hoger in Google door het gebruik van de juiste zoektermen

De eerste stap bij het online vindbaar maken van je website is na te denken over wie je precies wilt bereiken met je boodschap. Ga na wie je publiek is en wat je ze wilt vertellen. Wanneer je dit hebt bepaald kun je gaan nadenken over de woorden die hierbij horen.

Deze woorden worden de zoekwoorden die mensen invoeren in een zoekmachine. De zoekwoorden kunnen heel breed zijn, of zeer specifiek. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van brede zoektermen van één of twee woorden. Veel websites gebruiken hierdoor dezelfde woorden, waardoor het aantal websites dat gevonden kan worden met deze woorden erg hoog ligt. De competitie op deze brede zoektermen is dan ook hoog.

Voor deze pagina is dat bijvoorbeeld:

Hoger in Google door het gebruik van de juiste zoektermen

Kijk naar de volumes op de zoekwoorden

Veel klanten die beginnen met SEO zijn vaak geneigd om complexe vaktaal te gebruiken of soms zelf woorden die zij zelf hebben bedacht. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je gaat voor de zoekwoorden waar daadwerkelijk volume op zit.

Zoals je kunt zien zit er op ”hoger in Google” voldoende volume. In ieder geval voldoende volume voor mij om voor jullie dit artikel te schrijven.

Kijk naar de volumes op de zoekwoorden

Het is belangrijk om in de zoektocht naar de juiste zoektermen altijd naar de data te kijken in plaats van op onderbuik gevoel. Waar jouw klant op zoekt is niet altijd hetzelfde als waar jij aan denkt.

Wij zijn bijvoorbeeld een duurzaam marketing bureau. Wij zouden dus graag meer werken met Ecosia. Nou kan ik gelijk hele pagina’s lang schrijven over het Bing-algoritme en hoe je hier naar moet kijken om te scoren op Ecosia, maar het is verstandig om eerst eens te checken of er wel mensen op zoeken. In dit geval zoeken er namelijk precies 0 mensen op ”hoger in Ecosia”. Niet heel slim om over te schrijven dus, ondanks dat dit ik dit wel leuk vind om te doen.

Hoger in Google: Kijk naar de volumes op de zoekwoorden

Kijk ook naar de competitie op zoekwoorden

Het is daarom belangrijk om een goede afweging te maken in de zoekwoorden die je gebruikt. Wanneer je voor niche zoektermen kiest, is het aantal mensen dat deze zoektermen gebruikt lager, maar het aantal websites waarmee je concurreert ook lager. Dit kan vooral in het begin best interessant zijn.

Je hebt zo een grotere kans om hoger te scoren in de resultaten wanneer iemand op deze specifieke zoektermen zoekt. Bij het bepalen van de zoektermen die je gaat gebruiken kun je verschillende websites inzetten die suggesties doen voor zoektermen, of je laten zien met hoeveel websites je concurreert.

Zet de structuur eenmalig goed op

Structuur is het aller belangrijkste op de lange termijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat er allemaal pagina’s over hetzelfde onderwerp praten. Hierdoor ontstaat zogenaamde kannibalisatie (pagina’s van jezelf gaan met elkaar concurreren).

Het is daarom belangrijk dat je eenmalig de juiste structuur aanbrengt in jouw website. Dit kan met terugwerkende kracht (dan moet je waarschijnlijk wat pagina’s gaan samenvoegen) en dit kan in het geval van een nieuwe website mooi netjes vanaf het begin.

Waar je in werkt maakt niet zoveel uit. Wij werken binnen Ecoteers altijd in een Google Sheets document waar iedereen bij kan. Zorg wel dat je het één keer in de zoveel tijd netjes bijwerkt. Wildgroei van pagina’s en content is namelijk vaak slecht voor SEO.

Hoger in Google: Zet de structuur eenmalig goed op

Veel onderdelen van SEO kun je helemaal zelf uitvoeren, maar met een goede SEO-structuur + plan kun je vaak maanden/jaren vooruit. Het is daarom slim om hier een expert voor in te schakelen.

Laat Google weten waar jouw pagina’s over gaan

Vervolgens verwerk je de gekozen zoekwoorden in de teksten op je website. Denk hierbij aan de pagina titels, koppen en meta omschrijving. De meta beschrijving is zichtbaar in de zoekresultaten van Google en haalt mensen over om je website te bezoeken.

Zorg ervoor dat je de zoekwoorden een aantal keer herhaalt. Let ook op de variatie in de tekst zodat hetzelfde woord niet telkens terugkomt en de leesbaarheid goed blijft. Google is slim genoeg om te ontdekken waar je pagina over gaat, don’t push it.

Gebruik niet alleen het hoofdkeyword, maar ook alle andere mogelijke combinaties. Dit doe je door te variëren op het relevante zoekwoord en synoniemen te gebruiken. Wij maken zelf gebruik van Semrush, hierdoor hoeven wij bijna niet meer na te denken. Die zorgt namelijk voor alle mogelijke combies waar mensen op zoeken.

Voor ”Hoger in Google” zijn dat er al 341.

Hoger in Google

Gebruik brede zoektermen (long tail) voor een hogere google ranking

Zoals je hierboven ziet, zijn er oneindig veel combinaties van woorden waar mensen op zoeken. Hierdoor is het mogelijk om in plaats van ‘hoger in Google’ het synoniem ‘hoger ranken in Google’ of ‘hoe komt mijn website hoger in Google’ te gebruiken. Deze langere combinaties met een kleiner volume noemen wij Long Tail keywords.

Short tail en long tail

De zoekterm ‘hoger in Google’ noemen we short-tail. Wat je waarschijnlijk merkt als je doelgericht aan het googelen bent, is dat je meerdere woorden intypt in de zoekbalk om een specifieker resultaat te krijgen.

Wanneer een zoekterm uit meer dan 4 woorden bestaat, noemen we het long-tail. Je krijgt dan vaak minder aanbod te zien en de zoekresultaten zijn veel specifieker. De concurrentie op deze zoekwoorden is kleiner. Zo is de kans groter dat jij op dit artikel gekomen door het intoetsen van ‘hoe kom ik hoger in de Google zoekresultaten?’ en niet op ‘hoger op Google’.

Long-tail kan in jouw geval een positiever effect hebben op je google ranking dan short-tail. Doordat long-tail specifieker is, vallen er een hoop concurrenten af, en is de kans veel groter dat je website hoger in google komt te staan. Een ander voordeel is dat ongeveer 70% van de mensen googelt op meer dan 4 zoekwoorden.

De essentiële punten op jouw pagina waar je op moet letten om hoger in google te verschijnen

Wij starten even met het zogenaamde ”on-page SEO”. Waarom beginnen wij hiermee? Omdat je dit makkelijk zelf allemaal goed kunt regelen. Daarnaast is het belangrijk om standaard bij elk nieuwe bericht of elke nieuwe pagina op jouw website hierop te letten.

Titel

Laten we blijven bij het zoekwoord ‘duurzame waterflessen’. Als eerst is het belangrijk dat je het keyword toevoegt in de titel. 

Meta-omschrijving

Onder de titel staat de meta beschrijving. 2 à 3 zinnen die een kleine introductie of uitleg geven over wat er te vinden is op de webpagina. Ook hier is het belangrijk om jouw zoekwoord in te verwerken. Een voorbeeld zou kunnen zijn; ‘Ben jij ook benieuwd wat duurzame waterflessen zijn? Lees dan hier verder, we leggen het uitgebreid uit.’

Koppen in de tekst (zoals deze kop)

Ook de koppen spelen een grote factor. Kop 1 en een paar tussenkoppen moeten ook het zoekwoord bevatten. Het is ook verstandig om minimaal 1 keer jouw zoekwoord toe te voegen aan alinea 1, en verder op de webpagina de zoekterm ook nog een paar keer te verwerken.

Afbeeldingen op jouw pagina

Als laatst kijken we ook nog even naar de afbeeldingen die toegevoegd worden aan het artikel.  In de afbeelding kan je namelijk ook nog een tekst toevoegen. Zo is het handig als je je zoekterm toevoegt aan de bestandsnaam en alt-tekst. Hierdoor kun je via een zoekopdracht naar afbeeldingen, ook jouw artikelen vinden. Let op: dit is voor elke editor net iets anders, zoek even op hoe het moet.

In onze editor kun je dat hier toevoegen:

Hoger in Google

Mocht je er zelf niet uitkomen dan kan ik best even meekijken waar je de alt-tekst kunt toevoegen in jouw editor.

Pas wel op, haal niet zomaar foto’s van google. Hier kan je een boete voor krijgen, in verband met plagiaat. Google eventjes naar websites waar je afbeeldingen gratis of tegen betaling vandaan kan halen. Je hebt tegenwoordig zelfs ”rechtenvrije afbeeldingen” waar je wel de naam van de auteur bij moet zetten. Dit staat er dan

Zorg voor goede content en stel de bezoeker centraal

Misschien een beetje saai want veel mensen hopen op shortcuts of dingen die weinig moeite kosten, maar goede content loont! Hoewel er veel manieren zijn om een pagina aantrekkelijker te maken voor zoekmachines, is de pagina uiteindelijk natuurlijk gericht op de bezoeker.

De bezoeker moet makkelijk door je website kunnen navigeren en vinden wat hij zoekt. Je optimaliseert een website voor een bezoeker door waardevolle informatie te bieden, en gebruik te maken van links die leiden naar aanvullende nuttige informatie.

De content die je publiceert op je website moet de bezoeker precies vertellen wat hij/zij wilde weten toen er gezocht werd naar de zoekterm. Het is dus belangrijk dat de informatie op je website volledig is, en het probleem van de bezoeker op wordt gelost. De teksten moeten makkelijk leesbaar zijn. Dit doe je door het gebruik van korte zinnen en duidelijke paragrafen.

Houd de website actueel

Bij het weergeven van de zoekresultaten wordt er gekeken naar de relevantie van de pagina’s. Een onderdeel van de relevantie van een pagina is de actualiteit hiervan. Bij oude informatie is de kans groot dat de gewenste informatie niet wordt gevonden. Je kunt dit voorkomen door de website up-to-date te houden. Dit kan door het toevoegen van nieuwe pagina’s waarin je bijvoorbeeld blogs of artikelen deelt.

Jullie hadden deze pagina waarschijnlijk ook niet aangeklikt als er had gestaan ”Hoger in Google 2019”.

Sneaky tip voor de luie SEO marketeer: maak in de meta’s gebruik van de code %%currentyear%%. Dit zorgt ervoor dat er altijd het goede jaar staat in jouw meta titel. Check dan natuurlijk wel af en toe of het nog klopt wat je zegt, anders komt de bezoeker er alsnog wel achter dat het outdated is.

Hoger in Google

Hoger in google verschijnen door vernieuwing

Google plaatst websites hoger die regelmatig nieuwe artikelen posten. Google ziet namelijk wanneer een bedrijf inactief is. Als je vaker artikelen op je website post, laat dat aan google zien dat je nog steeds actief bent, en scoor je hoger in de Google zoekresultaten. Wil je nou actief zijn, dan moet je denken aan minimaal 1x per week een post plaatsen.  

Door mijn truckje met %%currentyear%% kun je dus niet alle zorgen wegnemen. Post regelmatig nieuwe content zodat Google weet dat er iets gaande is op jouw website.

Linkbuilding crusiaal

Jouw content is niet het enige dat telt. Het is belangrijk dat je allereerst de pagina’s op jouw website op een duidelijke manier naar elkaar laat linken. Het is belangrijk om de pagina’s binnen 1 cluster/parent naar elkaar te laten linken.

Omdat deze pagina /seo/hoger-in-google/ is, is het belangrijk om in ieder geval te linken naar de parent. De link moet dus naar de SEO pagina. <<< zo dus. Het toevoegen van interne- en externe links zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk op je website kunnen navigeren.

Daarnaast is het belangrijk om minimaal 1 externe link toe te voegen. Dat is een link naar een externe website. Wij doen dit nu gemakshalve even naar een relevante pagina over SEO van een marketing bureau uit Groningen. Natuurlijk niet slim om dit naar een concurrent te doen, maar wij hebben vertrouwen dat je op onze pagina blijft.

Links vanuit andere websites naar die van jou zijn ook erg belangrijk. Google gebruikt linkbuilding ook om de betrouwbaarheid van je website te bepalen. Wanneer er veel websites naar jouw website verwijzen, impliceert dit dat er waardevolle informatie op je website staat. Zo scoort je website hoger in zoekmachines.

Als je geen idee hebt hoe je het aantal links naar jouw website kunt verhogen, zoek dan even contact met ons op. Wij helpen je er graag mee.

    Controleer je website op veiligheid en snelheid

    Naast het optimaliseren van de dagelijkse activiteiten zijn er een aantal bijkomende zaken die invloed hebben op de ranking. Één van de officiële ranking factoren is de HTTPS encryptie. Dit is een certificaat dat de veiligheid van de website aangeeft.

    Zorg er dus voor dat je hierover beschikt, zodat bezoekers veilig op jouw website navigeren. Een andere belangrijke factor is het vermijden van doodlopende pagina’s. Zorg ervoor dat je website geen pagina’s heeft waarbij je een 404 melding krijgt.

    Web core vitals ook hier belangrijk

    Google Analytics laat ook veel handige informatie zien. Als eerste het bouncepercentage; het percentage bezoekers die je website verlaten zonder op een andere webpagina te klikken.

    Een rede door een hoge bouncepercentage kan zijn dat je website niet snel laad. Als je op een website klikt, waarbij het 2 seconden of langer duurt om te laden, ben je eerder geneigd om gelijk weg te klikken, dan te wachten. Je kan je checken hoe snel je webpagina laadt op Pagespeed Insights.

    Het checken van de snelheid kan via deze link van Google zelf: https://pagespeed.web.dev/

    Verder laat Analytics ook de bezoekers tijd zien hoelang hun op je website actief spenderen. Bovendien kan je zien of bezoekers terugkomen en of bezoekers met een doel op je website verschijnen, door bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief.

    Lukt het je niet om de snelheid op orde te krijgen van je website? Laat het dan binnen no-time regelen door één van onze experts.

      Laat bezoekers langer op je website scrollen door Rich Content

      Als bezoekers lang op jouw website blijven, weet google dat jouw website relevant is om op te klikken. Daarom is het fijn om bezoekers zo lang mogelijk op jouw website te laten rondkijken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld relevante video’s toe te voegen. Google waardeert het als je YouTube filmpjes pakt, aangezien dat eigendom is van Google.

      Daarnaast kan je ook interne links onderaan de pagina toevoegen. Bezoekers kunnen door een interne linkstructuur makkelijk en snel zien wat jouw website nog meer te bieden heeft. Ze lezen sneller andere artikelen waardoor ze langer op je website blijven hangen.

      Als je een interne link wilt leggen op een artikel dat in dit geval gaat over ‘duurzame waterflessen’ kan je het verbinden met bijvoorbeeld ‘duurzame sportkleding’. Laat de bezoeker nieuwsgierig worden. Dus schrijf niet; ‘klik hier’, maar ‘wil je meer zien over duurzame producten? Lees dan ook duurzame sportkleding’. In dit geval kan je een hyperlink toevoegen op de woorden duurzame sportkleding.  

      Natuurlijk is het ook goed voor een website om je sociale media link toe te voegen. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf kunnen je gaan volgen op Facebook of Instagram, waardoor ze vaker op je website en sociale mediapagina zullen klikken.

      Layout van je website

      Tegenwoordig googelen mensen vaker op de telefoon als op de laptop. Het is daarom ook belangrijk dat elke pagina op de website ook afgestemd is op mobiel.

      Zo lijken alinea’s op een laptop van normale lengte, terwijl het op de telefoon een lap tekst is. Het is daarom ook belangrijk dat je geen enorm grote alinea’s plaatst, want dat kan de bezoeker afschrikken, waardoor ze sneller weg zouden kunnen klikken van je webpagina.

      Google Search Console en Analytics

      In Google Search Console kan je bekijken op welke zoektermen bezoekers op jouw website uitkomen. Bovendien geeft het aan hoe vaak je website is weergegeven op google zoeken en hoe vaak mensen doorklikken voor zoekopdrachten.

      Als laatst geeft Search Console ook nog aan welke interne en externe websites linken naar jouw eigen website. Deze functie is erg handig voor SEO-specialisten, die zich erg bezighouden met de positie in google en welke termen het beste scoren. Sitebeheerders, bedrijfseigenaren en web ontwikkelaars hebben hier natuurlijk ook erg veel profijt aan.